۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۷۵۹۹۷۷
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان مطرح کرد؛

شیوه های تبلیغ تاثیرگذار در جامعه/همه مواضع ما باید بر اساس عقلانیت و اخلاق باشد

شیوه های تبلیغ تاثیرگذار در جامعه/همه مواضع ما باید بر اساس عقلانیت و اخلاق باشد
مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به شیوه های تبلیغ تاثیرگذار در جامعه، گفت: باید همه مواضع ما در جامعه بر اساس عقلانیت و اخلاق باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان مدرس حوزه و دانشگاه در بیست و نهمین نشست هم اندیشی سخنرانان مرتبط با هیئت رزمندگان اسلام که صبح امروز در مجتمع فرهنگی حضرت معصومه(س) برگزار شد، با اشاره به این که دین اسلام مبتنی بر عقلانیت و اخلاق است اظهار داشت: همه مواضع ما در جامعه باید بر اساس عقلانیت و اخلاق است، اما در مواقعی ملاحظه می کنیم که در واقع، تبلغات دینی ما بر روی طیف گسترده ای اثرگذاری لازم را ندارد.

وی افزود: دوقطبی شدن فضای سیاسی در جامعه از یک مبنای فکری، و طرز نگاه به دین، شروع شده است که باید با گفت‌وگو با آنان، این افراد را آگاه کرده و به مسیر درست هدایت کرد؛ چنانکه امام راحل(ره) در یکی از بیانیه های خود در جلد 21 صحیف امام در توصیه ای می فرمایند برخوردها با محیط روشنفکری، باید برخورد مهربانانه باشد؛ و الا این افراد به سمت لیبرال ها کشانده می شوند.

مدرس حوزه و دانشگاه ابراز کرد: در بیان امام خمینی(ره) این را می توان دید که باید ادبیات حوزه و دانشگاه درهم دیگر ذوب شوند و ما باید با فعالیت های خود سعی کنیم در این عرصه گام های موثرتری برداشته شود. اگر ما به سفارش امام راحل عمل کیم این اتفاق نمی افتد که جریانی به اصطلاح واقع گرا در مقابل ما پدید آیند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به ضرورت تحول در ادبیات تاکید کرد: باید تحول در ادبیات در جامعه ایجاد شود و نگرش های غلط را تغییر دهیم تا یک نفر نتواند در تلویزیون با ادبیاتی که حرف های مخالف نظرات شهید صدر را پمپاژ کند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به برخی از اندیشه‌های شهید صدر در خصوص امر تبلیغ تصریح کرد: تبلیغ در یک فرد در صورتی تاثیرگذارتر است که از طریق محسوسات انجام بگیرد و از بیان معقولات صرف تا جایی که امکان دارد، خودداری شود.

مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: ادبیات تبلیغ دینی که امروز در مدارس و مراکز آموزشی رایج است بخاطر اینکه نمی‌تواند کارآمدی دین را اثبات کند، تاثیرگذار نیست.

وی افزود: مسأله مهم امروز در مورد تبلیغ، نشان دادن آثار دنیایی و ملموس دین در زندگی مادی مردم است که تاکنون بسیار کم به آنها پرداخته شده‌است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان تاکید کرد: باید از مرحله استدلال برای اثبات حقایق دین به شیوه عقلانی به سوی توصیف محسوس حقایق دینی گذر کنیم تا جاذبه و زیبایی هایی در وجود مردم رسوخ کند.

ارسال نظرات