۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۷۶۰۵۷۱
یادداشت؛

بایسته‌های کنشگری انتخاباتی در اندیشه رهبر معظم انقلاب

بایسته‌های کنشگری انتخاباتی در اندیشه رهبر معظم انقلاب
تحقق دولت انقلابی و مد نظر رهبر معظم انقلاب نیازمند تلاشی مجاهدانه و هوشمندانه در عرصه انتخابات است. در این یادداشت به بررسی مهم ترین بایسته ها و راهبردهای جبهه انقلاب در انتخابات از منظر رهبر معظم انقلاب می پردازیم.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، ایران عزیز و انقلاب کبیر اسلامی در برهه‌ای بس حساس و تعیین‌کننده قرار گرفته است. نظر به این اهمیت و حساسیت، بایستی تمام توان خود را در مجاهدتی انقلابی و مکتبی در این عرصه بکار بگیریم تا بهترین نقش را در مسیر تحقق دولت انقلابی و منویات رهبر معظم انقلاب ایفا کرده و در عرصه انتخابات که از اهمیت والایی در شرایط فعلی داخلی و بین المللی سربلند خارج شویم.

لذا با توجه به نکات برآمده از نگاه و نظام فکری رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای که در بزنگاه ها و حساس ترین نقاط تاریخی انقلاب اسلامی راهگشا بوده و مایه سرافرازی ملت است، بهره گرفته و به بررسی راهبردهای کلان جبهه انقلاب اسلامی در شرایط فعلی میپردازیم. 

توجه حقیقی به معنویت و اخلاص

در تمامی شئون فردی و اجتماعی بایستی توجه حقیقی به معنویت و اخلاص داشته باشیم. رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «جز دست قدرت الهی، کسی قادر نیست یک چنین وضعی را به وجود بیاورد. زمینه‌ها فراهم میشود، افراد نقش ایفاء میکنند - در اینها شکی نیست - اما این دست قدرت خداوند است که مالک دلهاست؛ که «قلب المرء بین اصبعی الرّحمن». خدای متعال است که دلها را عازم میکند، جازم میکند، اراده‌ها را بسیج میکند و این اتفاق می‌افتد. در این حوادث، دست قدرت خداوند محسوس است. چون دست قدرت الهی هست، بنابراین پیروزی هم در آن قطعی است.» (1)

باید دانست که دل‌ها دست خداست. این را دست کم نباید گرفت. کنار کارهای تبلیغی و سیاسی از نقش جدی دعا و توسل غافل نباید شد چرا که همه چیز این انقلاب تبلیغات نیست و با تبلیغات به دست نیامده است. آن عنصری که توانست قیام 15 خرداد و قیام قم و آن حضور پرشور پیش از پیروزی و پس از پیروزی را رقم بزند صرفا تبلیغات انقلابیون نبود؛ روح مقدسی بود که جامعه را فراگرفته بود و این چیزی نبود جز نتیجه توجه به معنویت و اخلاص که راهگشای بیراهه ها و بن بست ها است. 

هم افزایی جبهه‌ای

توجه به وحدت و کار هم‌افزای جبهه‌ای را حقیقتا باید جدی گرفت. جبهه انقلاب امروز بیش از هر چیز به وحدت نیاز دارد. وحدت از منظر معارف انقلاب اسلامی و نگاه امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب مسأله‌ای فرعی و حاشیه‌ای نیست. ریشه‌ی وحدت در نگاه دینی ما به توحید برمیگردد. 

وحدت به معنای یکی بودن سلایق سیاسی و عدم اختلاف‌نظر و سلیقه نیست، بلکه ایستادگی روی اصول و کمتر وزن دادن به فروع و مسائل درجه‌ی دو و سه و چهار و... هست. امام خامنه ای می فرمایند: «دشمن دو نقطه‌ی اساسی را هدف گرفته: یکی وحدت ملّی، یکی امنیّت ملّی. وحدت ملّی مهم است؛ نگذارید وحدت را به هم بزنند. وحدت یعنی چه؟ یعنی در مسائل اساسی کشور، آنجایی که پای منافع ملّت در میان است، اختلافات مذهبی، اختلافات سیاسی، اختلافات گروهی، اختلافات قومی باید به کنار گذاشته بشود، همه باید در کنار هم باشند؛ اقوام مختلف در کنار هم، مذاهب مختلف در کنار هم؛ آنجایی که یک جهت‌گیری مشخّصی هست، این وحدت مهم است. و امنیّت؛ آن کسانی که امنیّت ملّی را تهدید میکنند دشمن ملّتند، برای دشمن کار میکنند؛ چه خودشان بفهمند، چه نفهمند. گاهی کاری میکنند، نمیفهمند چه کار میکنند! پس بنابراین، این دو نقطه مهم است. دشمن این دو نقطه را، یعنی وحدت را و امنیّت را، آماج حمله‌ی خودش قرار داده که باید در مقابلش ایستاد.» (2)

رهبر معظم انقلاب اتصال بین مؤمنین را براساس آموزه‌ی قرآن، ولایت بین مؤمنین می‌نامند و از تواصی بین مؤمنین در شرایط جنگ نرم با ما سخن می‌گویند. لذا باید به خود این تذکر را داد که وحدت را دست کم نگیریم و از اختلاف و تشتت جدا پرهیز کنیم که عامل فشلی است. در این شرایط خطیر، اصل و فرع را بسنجیم و جبهه و جریان انقلاب را در مصاف با جبهه و جریان اشرافیت غرب‌گرا با هر گرایش و سلیقه سیاسی و فارغ از اینکه پیش از این چه رخ داده است، تقویت کنیم.

عبرت تاریخی

باید از تجربیات تاریخی درس آموخت و مشخصا تجربه‌ی تلخ دولت اصلاحات را مرور کرد. نباید به خود و اطرافیان اجازه داد تا جزئی اندیشی و دایره‌ی تنگ و محدود سلایق و علائق جناحی باعث شود از اهداف مشترک و منفعت ملی غافل شویم و منافع شخصی آن چنان که دشمنان دل بسته به آن هستند ما را به اختلاف وا دارد و از منافع جبهه‌ای و مکتبی غافل شد. 

اگر به درس‌ها و عبارت‌ها توجه نکنیم برای کشور و مردم خسارت و برای حرکت رو به قله انقلاب هزینه خواهد داشت. لذا درس آموزی تاریخی و عبرت کلیدواژه‌ی رهبر معظم انقلاب است. ایشان می فرمایند: «من، همیشه به جوانان و محصّلین و طلّاب و دیگران می‌گویم که تاریخ را جدّی بگیرید و با دقّت نگاه کنید، ببینید چه اتفاقی افتاده است: «تلک أمة قد خلت». عبرت از گذشتگان، درس و آموزش قرآن است.» (3)

گفت‌وگو با مردم

باید همانگونه که امام خامنه ای فرمودند جهاد تبیین و گفتگو با مردم را جدی گرفت. گفت و گو باید با همدلی و احساس محبت توامان باشد. بنابراین مردم را نباید سرزنش کرد؛ اما لازم است تا تجربیات ناکام را بازخوانی کنیم. گفتگو و حرف زدن با مردم با رویکرد اخلاقی و توأم با ادب معجزه می‌کند. رهبر معظم انقلاب مردمی بودن را از شاخص های انقلابی بودن بیان می کنند و می فرمایند: «همه وظیفه داریم؛ نخبگان وظیفه دارند؛ هسته‌های انقلابی وظیفه دارند؛ فعّالان دانشگاهی، فعّالان حوزوی، صاحبان جایگاه‌های اجتماعی بویژه کسانی که حرف آنها به گوش مردم میرسد، مردم حرف آنها را می‌شنوند، اینها وظیفه دارند؛ وظیفه این است که ایمانها را تقویت کنند، امیدها را تقویت کنند، شبهه‌ها را برطرف کنند، شیوه‌های دشمن در شبهه‌آفرینی و یأس‌آفرینی را خنثی کنند.» (4)

لذا در تبلیغات نباید محدود به فضای مجازی شد باید تخاطب واقعی را جدی بگیریم. اولویت هم کار بر روی قشر خاکستری و مرددین است نه حزب‌اللهی‌ها و این قشر هستند که از میانه و گرما گرم بحث ها بدورند و در خلاء جبهه ای به سر می برند. مساله دیگر توجه به معیار صداقت است. در گفتگو با مردم باید صادق بود و همین صداقت موجب نزول رحمت الهی و برکت الهی است چرا که خداوند به صداقت، برکت می‌دهد. 

بی‌تقوایی ممنوع

برای مومن متعبد انقلابی هدف وسیله را توجیه نمی‌کند. لذا در جبهه انقلاب خط قرمز حفظ موازین شرعی و اخلاقی  در کار سیاسی و انتخاباتی است. تخریب بی شک گناهی اجتماعی است که نه تنها حق شخص که حق الناس را به دنبال دارد. رهبر معظم انقلاب انتخابات را امتحان الهی می دانند که عرصه ای برای انحطاط و یا سربلندی افراد و جریان ها است . ایشان می فرمایند: « از بداخلاقیهای انتخاباتی باید بشدت پرهیز کنند؛ بدگویی کردن، اهانت کردن، تهمت زدن، برای عزیز کردن خود و یا نامزد مورد نظر خود، دیگران را و رقبا را در چشم مردم خوار کردن، اینها راهها و روشهای صحیح و اسلامی نیست. رقابت باید باشد؛ رقابت مثبت و پرشور، اما با رعایت موازین اخلاقی.» (5)

حفظ وحدت ملی

 در هر زمان و هر مساله ای به جد باید از ایجاد شکاف ملی بپرهیزیم. راهبرد همیشگی رهبر معمظ انقلاب حفظ اتحاد و انسجام ملی است.  باید با دقت به کنش گری پرداخت و همواره هدف تحکیم امر ملی باشد نه دوقطبی در بدنه‌ی جامعه. دشمن همواره با تاکتیک های گوناگون ابتدا به دنبال کاهش مشارکت و  تبدیل انتخابات به پروژه‌ی اختلاف ملی است بنابراین جهت گیری و کنش گری باید دقیقا در نقطه‌ی مقابل دشمن باشد. امام خامنه ای این مساله را بارها تذکر داده اند که گفت و گو ها و اختلاف های گفتمانی و سلائق سیاسی نباید به وحدت ملی آسیب وارد کند و هر جا چنین مساله ای رخ دهد، بی شک همراهی با دشمن است.

امیدآفرینی

انتخابات باید فراز اثرگذار کار ما برای امیدآفرینی باشد. امام خامنه ای در بیانیه‌ی گام دوم انقلاب صراحتا ریشه‌ای ترین جهاد ما را امیدآفرینی دانسته‌اند. ایشان امید را پیشران پیشرفت می‌دانند و جنگ امروز را هم جنگ اراده ها معرفی میکنند. از حیث نتیجه هم هر کس که ناامید و منفعل شود شکست میخورد. بنابراین با ایمان به وعده الهی ایمان باید با عمل به وظایف و تکالیف خود در برهه ای که دشمن امیدها را نشانه گرفته است، به مجاهدت پرداخت.

امام خامنه ای می فرمایند:« یک توصیهی مهمّ من به همه‌ی کسانی که توانایی سخن گفتن با مردم را دارند و رسانه در اختیارشان است ــ چه در فضای ‌مجازی، چه در مطبوعات، چه در صدا و سیما ــ امیدآفرینی است. دشمن سعی میکند جوانهای ما را ناامید کند؛ ما باید متقابلاً ‌امیدآفرینی کنیم. مسائل امیدزا در کشور کم نیست... همه موظّفند امیدآفرینی کنند؛ این را جدّی بگیرید‌.‌‌ امیدآفرینی، خودفریبی ‌نیست. بعضی‌ها خیال میکنند امیدآفرینی پنهان کردن ضعفها است، خودفریبی است؛ نه، ضعفها هم باید بیان بشود، اشکالی ‌ندارد؛ امّا در کنار بیان ضعفها بایستی امیدآفرینی هم بشود، آینده و افق روشن در مقابل چشم قرار بگیرد و نشان داده بشود. وضع ‌ما بحمدالله وضع خوبی است. ما امروز باید این آیهی شریفه را در نظر بگیریم: «وَ لا تَهِنوا»، سست نشوید، «وَ لا تَحزَنوا»، ‌اندوهگین نشوید، «وَ اَنتُمُ الاَعلَون»، شما برترین هستید، «اِن کُنتُم مُؤمِنین»؛ ایمان شما موجب علوّ شما است، موجب برتری شما ‌است. درست عکس وضعیّت ما را امروز در این منطقه، دشمن سرسخت ما یعنی دولت آمریکا دارد. ما میدانیم در منطقه چه کار ‌داریم میکنیم؛ سیاستمان روشن است، راهمان روشن است. آمریکایی‌ها متحیّرند که در منطقه بمانند یا از منطقه بروند؛ اگر ‌بمانند، نفرت ملّتها از آنها روزبه‌روز بیشتر میشود... خدا را شکر میکنیم بر اینکه راه ما روشن است، بصیرت ما برجا است، گامهای ‌ما بحمدالله محکم و استوار است و دشمن ما دچار ضعف است‌.‌» (6)

بصیرت و عمل هوشمندانه

باید در چنین آزمون سختی که ملت در مقابل دارد بصیر بود و هوشمندانه عمل کرد. این هوشمندی و بصیرت را نیز باید به مردم منتقل کرد و آن را را نیز از خطری که دشمن برای آنها متصور شده است آگاه کرد. لذا عمل در همان خطی که امروز دشمن دنبال می کند، خدمت به آمریکا و مستکبرین است. جریان غربگرا هوشمندانه، جبهه‌ای، تشکیلاتی و با به خدمت گرفتن متخصصین جنگ روانی به میدان آمده، و اینجاست که ما هم باید در مقابل آماج حملات دشمن هوشمندانه و مجاهدانه کار کنیم.

رهبر معظم انقلاب این مساله را همواره متذکر شده اند که دنبال کردن و ایفای نقش در پازل دشمن خدمت به آنها است چه شخص بداند و چه نداند. ایشان می فرمایند: « مبارزه با امریکا در میدان علم هم صدق می‌کند. آن‌جا هم از این‌که پیشرفت علمی داشته باشیم، ناراحتند. از پیشرفت علمیِ مردم ما ناراحتند؛ از پیشرفت اقتصادی مردم ما ناراحتند؛ از این‌که دولت بتواند خدمتی به مردم بکند و گره‌ای از مشکلات مردم باز شود، ناراحتند. هر کس به عقب‌ماندگی علمی کمک کند، به نفع امریکا کار کرده است. هر کس کمک کند به این‌که دولت نتواند خدمات لازم را انجام دهد - چه قوه مجریه، چه قوه قضاییه و چه قوه مقننه - برای امریکا و در خدمت امریکا کار کرده است. هر کس فکرها و نظرات امریکاییها را در روزنامه‌ها و تریبونها بیان کند، به نفع امریکا کار کرده است. یکی از کارهای آنها شایعه‌پراکنی و تهمت‌زنی است. عیناً همان کاری که در زمان امیرالمؤمنین می‌کردند؛ هر روز یک شایعه، یک تهمت و یک جنگ روانی. هر کس فضای تهمت‌زنی در داخل کشور و جنگ روانی علیه نظام را تقویت و تشدید کند، مزدور امریکاست و برای امریکا کار کرده است؛ چه از امریکا پول بگیرد، چه نوکر بی‌مزد و مواجب امریکا باشد. امروز مبارزه با امریکا عبارت است از مقاومت در مقابل این جریان‌سازیِ سیاسی و فرهنگی. همه، حواسشان جمع باشد. آدمهایی که غرض و سوءنیتی ندارند، مواظب باشند به‌خاطر یک انگیزه و احساسِ زودگذر حرفی نزنند که در جهت خواستهای امریکا و علیه این ملت و این کشور تمام شود. بدانند دشمن چگونه تقویت می‌شود و از چه راههایی دست و پای خود را باز و علیه این ملت اقدام می‌کند. بحمداللَه ملت ما هوشیار است.» (7)  

 

(1) بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری (۱۳۸۹/۱۲/۱۹)

(2) بیانات در دیدار مردم «سیستان و بلوچستان» و «خراسان جنوبی» (۱۴۰۲/۰۶/۲۰)

(3) بیانات در دیدار جمعی از پاسداران (۱۳۷۴/۱۰/۰۵) 

ارسال نظرات