۰۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۰
کد خبر: ۸۲۰۲۰
مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم:

مراکزی مکمل حوزه‌‌های علمیه در سراسر کشور راه‌اندازی شود

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: مسؤولان حوزه علمیه با استفاده از امکانات پیشرفته‌ مراکزی را مکمل حوزه‌‌های علمیه برای استفاده مناسب طلاب از تعطیلات حوزه در سراسر کشور راه‌اندازی کنند.
آيت‌الله محمدحسن احمدي فقيه يزدي


آیت‌الله محمدحسن احمدی فقیه یزدی، استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا خواستار استفاده مناسب طلاب از تعطیلات حوزه و به خصوص تعطیلات تابستانی شد و گفت: در نظام علمی حوزه در کنار برنامه تدریس و تعلیم فرصت دیگری برای بازبینی حقایق دریافت شده و درک مطالب بیشتر در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: انسان عمده حقایق دریافتی خود را در مرحله فراگیری به دست می‌آورد که تحقیق، تدقیق و به عبارت دیگر بازنگری و بازبینی نسبت به آن حقایق پس از فراگیری لازم است.

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی اظهار داشت: فردی که علوم اجتهادی را فرا می‌گیرد، آن حقایق را در فرصتی دیگر به گونه‌ای که ابتدا برای خودش حجت شود، بازنگری می‌کند که البته این حجت شدن فرصتی را می‌طلبد و این فرصت تنها در تعطیلات تابستانی به دست می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از علمای بزرگ در طول تعطیلات تابستان و غیرتابستان به بلاد و شهرهای دیگر رفته و با علمای بزرگ دیگر و محققانی که فرصت بیشتری داشتند، به مذاکره علمی می‌پرداختند که البته این مذاکرات علمی از ارزش بالایی برخوردار بود.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: پیگیری امور درسی و تحقیقی در تعطیلات، استفاده‌های بسیاری را به دنبال دارد که تمام این استفاده‌ها در زمان درسی و تحصیلی به دست نخواهد آمد.

وی با بیان این‌که حوزویان پس از رسیدن به حقیقتی، آن را در یک فرصت مناسب با علما و بزرگان حوزه در میان گذارند، گفت: مشورت با علما سبب بارور شدن حقایق، پالایش تمام جوانب و توسعه نکات مهم آن شده و حتی ریزه‌کاری‌هایش را روشن می‌کند و این فرصت طلایی و مناسب، تعطیلات تابستان است.

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی تصریح کرد: حوزویان در طول تعطیلات تابستان افزون بر این‌که می‌توانند مراتب علمی خود را با مذاکره علمی با علمای بزرگ بالا ببرند، از بُعد معنوی هم می‌توانند با قرائت قرآن، رفتن به زیارت ائمه اطهار(ع) و خواندن نماز شب و به خصوص خواندن دعای حضرت علی(ع) به روایت کمیل، دعای حضرت سجاد(ع) به نقل از ابوحمزه ثمالی و یا دعای جوشن کبیر در نماز وتر، رابطه خود را با خداوند تعالی محکم کنند.

وی با بیان این‌که حقایق عرفانی تنها با درس و بحث به دست نمی‌آید، تأکید کرد: بسیاری از حقایق عرفانی از راه اقم الصلاة لذکری بیان شده است و به خصوص در نماز‌های مستحبی می‌توان این راه و حقیقت را بیشتر دنبال کند.

این استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود به تأکید حضرت امام خمینی‌(ره) بر بازبینی دروس گذشته در طول تعطیلات حوزه اشاره کرد و گفت: برخی از طلاب و فضلا، در طول تعطیلات حوزه به خصوص پنجشنبه و جمعه خدمت «آیت‌الله شیخ مرتضی حائری یزدی فرزند ارشد آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی» می‌رسیدند و بحث‌های این بزرگوار را دنبال می‌کردند.

وی اضافه کرد: امام راحل پس از مشاهده این وضعیت بر آن خرده گرفته و تصریح کردند «ما به دنبال یک تعطیلی و فرصتی هستیم که خارج از برنامه‌های درسی به بازبینی، نوشتن و مطالعه دوباره آنچه از نظر برنامه علمی حوزه بحث، تدریس و مطالعه کردیم، بپردازیم».

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی خاطرنشان کرد: نظر شریف امام خمینی‌(ره) این بود که تعطیلات فرصت مناسبی برای پیگیری یک سری مطالب جدید، تحقیق و بازبینی مطالب گذشته برای رسیدن به نتیجه مطلوب و رسیدن به کمال است.

وی همچنین با اشاره به هدر رفتن وقت طلاب مبتدی و کسانی که در مراحل آغازین تحصیلات حوزوی هستند در طول تعطیلات، خواستار تأسیس حوزه‌های تابستانی شد و افزود: تشکیل حوزه‌های تابستانی برای ارتقای سطح دانش طلاب در زمان تعطیلی حوزه‌های علمیه ضروری است.

این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم به سفرهای تابستانی حضرت آیت‌الله عبدالکریم حائری به اطراف قم و برگزاری جلسات مذاکره و مباحثه و همچنین سفر حضرت آیت‌الله بروجردی به روستای وشنوه اشاره کرد و گفت: علما با مراجعت به مناطق خوش آب و هوا در طول تابستان به مطالعات علمی خود می‌پرداختند که لازم است طلاب محترم از این روش‌ها الگو بگیرند.

وی همچنین با اشاره به تأسیس کتابخانه‌های تخصصی و حوزه‌های منظم در اطراف شهر قم و مناطق خوش آب و هوا، از مسؤولان حوزه علمیه خواست تا تحقق این امر را دنبال کرده و با استفاده از امکانات پیشرفته‌ همچون کامپیوتر، مراکزی را مکمل حوزه‌‌های علمیه برای استفاده مناسب از تعطیلات حوزه در سراسر کشور راه‌اندازی کنند.

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی تصریح کرد: تشکیل فضاهای مناسب در مناطق خوش آب و هوا سبب می‌شود که طلاب علوم دینی در مقاطع آغازین، فضلا در مراحل بعدی و مجتهدین در جاهایی که مناسب تدریس و تحقیق است، از تعطیلات حوزه و به خصوص تعطیلات تابستانی به بهترین شکل ممکن بهره ببرند. /920/ت302/ص

ارسال نظرات