۲۳ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۸۶۴۰۴

تکرار/اسلام هراسی امتداد هراس از اسلام خواهی

علیرضا استادیان
اسلام هراسي / anti islam



خبرگزاری رسا، سرویس اندیشه ـ مصادف شدن یازدهم سپتامبر با عید فطر، باعث اوج گرفتن اسلام هراسی در کشورهای غربی شده که در همین راستا می توان مخالفت با ساخت یک مسجد در امریکا و دعوت یک کلیسا مبنی بر آتش زدن کتاب آسمانی مسلمانان را به آن اضافه کرد که بایسته است جبهه فرهنگی مسلمین تحرکی وسیع را در مقابله با این سیاست های غربی اعمال کند.

توانایی‌های مکتب اسلام ناب برای اداره زندگی بشر و ارائه الگوی حیات طیبه در مقابل نسخه غربی زندگی که بر مادیات تاکید و انسان را بریده از مبداء و معاد تصویر می کند، چالشی جدی در مقابل همه گیر کردن فرهنگ لیبرال دموکراسی غربی بر جهان به حساب می آید.

فرهنگ اسلامی با عنایت به معنویت در سایه سار دین و نه رها شده در وادی سکولار، بارقه نوری در جهان کنونی است که بر دین و دنیا در پناه یکدیگر تاکید دارد و در آن سو رقیبی وجود دارد که سلطه سیاسی، نظامی و اقتصادی خود را مدیون تسلط فرهنگی می داند و در راستای خوی امپریالیسمی خود و ابقای حکمفرمائی بر جهان از ابزار قدرتمندی به نام رسانه برخوردار است.

رسانه ویترینی است که چشم مشتریان را به خود خیره و عقل و احساس آن ها را به مدد فنون رسانه ای و ترفندهای خبری در اختیار گرفته است و چه بسا بسیار خریدارانی که هرگز به تدلیس( گره زدن حق و باطل به نیرنگ و فریب)، تبعیض صفقه(عدم ارائه تمام کالا) و مغبون شدن خود آگاه نگردند.

اینکه رسانه ها از وضعیت جامعه وام می گیرند یا رسانه ها بر جامعه تاثیر می گذارند، به نظر می رسد از مسائل دو سویه ای است که در جوامع گوناگون متفاوت است اما نمی توان نقش هدایت گری رسانه ها در مسیر کلی جوامع انسانی و ارزیابی های عموم مردم را در مورد نیکو بودن یا بد بودن مصادیق انکار کرد.

توضیح این که عقل مستقل بشری فارغ از زمان، مکان و شرایط، نیکوئی احسان، عدالت و مهر و زشتی ظلم و ستم و تبعیض و قتل و غارت را درک می کند اما انسان ها در تطبیق این کلی بر مصادیق اختلاف دارند که رسانه ها با جهت گیری می توانند به نفع قضاوت عمومی مردم در این مصادیق نقش آفرینی کنند و ارزیابی ها را بر طبق مقاصد و منافع خود تنظیم کنند.

منظور از مقدمه بالا، بیان این مطلب است که روح انسان شیفته عدالت، آزادی، برابری، مهر ورزی و امنیت است و هر مکتب و سازمان معرفتی که بیشترین همخوانی با این فطرت طبیعی بشری را دارد، به صورت طبیعی بیشترین همراهان را به دنبال همراه خواهد کرد.

مکتب اسلام که رهاورد آخرین پیام آسمانی است، با نگاهی جامع به انسان و نیازهای او برنامه ای برای زندگی انسان طراحی نموده است که تبیین آن با زبانی جدید در عصر سردرگمی بشر، پاسخی مناسب به انسان حیران و ناامید از دستورالعمل های شکست خورده است.

پاسداشت زندگی دنیوی معبر رسیدن به حیات جاودان، توجه به کرامت انسانی، نگرش جامع به اخلاق در بعد فردی و اجتماعی و تعریف مکانیزم های اجرائی آن، توجه خاص به نظام خانواده از جمله قابلیت های مکتب اسلام است که حقیقت طلبان را در سراسر گیتی به خود مجذوب کرده است.

امروز جبهه بیداری و پایداری اسلامی در جهان اسلام شکل گرفته و فراتر از آن جبهه‌ای از ملت‌های محروم و مستضعف تحت تاثیر افکار و اندیشه‌های امام خمینی(ره) در سراسر جهان علیه آمریکا و متحدان او صف‌آرایی کرده است.

استعمار گران، هراسناک تلاش می‌کنند تا با بکار گیری انواع تبلیغات، اقبال عمومی مردمی را منحرف سازند و با کلید زدن پروژه اسلام هراسی، اسلام را دین خشونت، مخالف آزادی، حقوق بشر و دین تحجر معرفی کنند تا شاید بتوانند با فریب افکار عمومی مسیر اعتلای اسلام را تغییر دهند.

در غرب، اسلام به عنوان دین خشونت و شمشیر شناسانده شده و کج فهمی‌ها و شناخت اشتباه در مورد مسائل گوناگون اسلامی همراه با غرض ورزی ها، پدیده اسلام هراسی را موجب شده است.

اسلام هراسی مفهومی است که به ترس و پیش داوری و تبعیض غیرعقلانی در برابر اسلام و مسلمانان اشاره دارد. سابقه این اصطلاح به دهه 1980 باز می گردد; اما پس از 11 سپتامبر 2001 استفاده بیشتری از آن شد.

موسسه رانیمدتراست در انگلستان که به امر تبعیض و نفرت در این کشور می پردازد در سال 1997 اسلام هراسی را ترس و نفرت از اسلام و بنابراین ترس و نفرت از همه مسلمانان تعریف کرد و ابراز داشت که این اصطلاح بر تبعیض و طرد مسلمانان از زندگی اقتصادی اجتماعی و عمومی کشور نیز دلالت دارد.

همچنین اسلام هراسی در بردارنده این برداشت است که اسلام فاقد ارزش مشترک با دیگر فرهنگ ها است و در مقایسه با غرب در موقعیتی فرودست قرار دارد و بیش از اینکه دین باشد یک ایدئولوژی سیاسی است.1

اسلام هراسی امروز به سیاستی نانوشته اما مدون تبدیل گشته که فضای رسانه ای را درنوردیده و در عرصه های امنیتی،قانون گذاری و اجرائی کشورها رسوخ کرده است.

معرفی اسلام به عنوان دینی بنیادگرا و غیر قابل انعطاف، ارائه فرهنگی عقب مانده و ناهماهنگ با زمان، القای چهره خشن و تروریستی از مسلمانان در رسانه ها در قالب های گوناگون خبری و با ابزار های هنری فیلم و موسیقی و تصویر2، باعث شده تا اسلام ستیزی به صورت سازماندهی شده در ناخودآگاه ملت های غربی رسوخ کرده و نه تنها راه برای فشار ارگانیک دولت ها بر مسلمانان بر مبنای شعار خواست مردم باز شود، بلکه در مقاطعی به عکس العمل های تند معدودی از مردم منجر شود.

با این حساب می توان گفت، اسلام‌هراسی در دنیای غرب در واقع بازخورد احساسات گروهی به گروه دیگر است که قوانین منع حجاب، منع ساخت مناره مساجد، ضرب و شتم مسلمانان، توهین و خفیف شمردن اقلیت های مسلمان، احساس بیگانگی مسلمانان ساکن کشورهای غربی از اثرات نامیمون این پروژه است که ادامه این مسیر می تواند صلح و امنیت جهانی را تهدید کند.

در این بین به نظر می رسد، ارائه چهره حقیقی از اسلام ضرورتی برای مقابله با اسلام هراسی است، زیرا چنانچه در عرصه اطلاع رسانی به درستی عمل شود و معارف اسلامی با نگاه به شرایط بومی کشورهای مورد نظر تبیین گردد، نه تنها پروژه اسلام هراسی با شکست مواجه خواهد شد بلکه اقبال روز افزون به اسلام را نیز شاهد خواهیم بود.

امروز اسلام هراسی با بحث هایی همچون تروریسم، حقوق بشر، حجاب، حدود و قصاص، ارتداد، حقوق زنان، حقوق اقلیت‌های دینی، عزاداری، مردم‌سالاری، تساهل و تسامح پیوند خورده است که تبیین نظرات اسلام در این باره به شیوه موشکافانه و با نظر به فلسفه احکام برای گروه های هدف لازم است که این امر تربیت مبلغینی عالم به مبانی دینی و آشنا به اوضاع زمان را طلب می کند.

غافل نشدن از فضای رسانه ای و ابزارهای هنری در ارائه تصویر حقیقی از اسلام و به کار گرفتن همت کشورهای مسلمان در جهت همگرائی برای مقابله با این تهدید همگانی از دیگر اقداماتی است که باید به آن توجه شود.

اندیشمندان اسلامی باید بکوشند تا برداشت های غلط از ساحت اسلام زدوده شده و با آموزش صحیح و گفتگو، هجمه روانی علیه اسلام را مرتفع کنند.

یاری گیری از توان سازمان های بین المللی دیگر راهکاری است که می تواند راهگشا باشد به این صورت که یک هیئت بین‌المللی از سوی کشورهای اسلامی تشکیل شده و با سازمان ها و نهادهای حقوقی و سیاسی بین‌المللی درباره حقوق مسلمانان و مسایل آنها همکاری نماید و مانندکمیسیون های حقوق بشر، گزارش های ماهانه و سالانه از نقض حقوق مسلمانان و وضعیت اسلام ستیزی ارائه دهد و به مدد رسانه ها با پوشش وسیع روبرو گردد.

تاثیر گذاری بر شبکه نخبگان جوامع غربی با استفاده از آموزش های میدانی مانند مسافرت به کشورهای اسلامی و مشاهده اوضاع اجتماعی واقعی و ملموس از دیگر راهکاری راهبردی در مقباله با اسلام هراسی است.

درپایان ذکر این نکته لازم است که اسلام هراسی را باید مقوله ای پیچیده از فرهنگ و راهبردهای سیاسی کشورها عنوان کرد که لازم است کشورهای اسلامی با بکار بستن توان دیپلماسی خود در مقابله با اقدامات سازماندهی شده به موقع موضع گیری و واکنش مناسب را انجام دهند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1-کتاب تبعیض و ناشکیبایی علیه مسلمانان در اتحادیه اروپا بعد از 11 سپتامبر، ناشر پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات
2-عبارتی نظیر «همه مسلمانان تروریست نیستند، اما همه تروریست‌ها مسلمان‌اند» یا به تصویر کشیدن گذرنامه ایرانی برای سفر به آمریکا، برای شخصیت شکنجه‌گر عراقی در سریال «لاست» که پربیننده ترین فیلم آمریکایی لقب گرفته، نمونه‌ای کوچک از ترویج اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی در سراسر جهان در قالب صنعت سینما است. /909/ی701/ح

ارسال نظرات