به آموزش پژوهش در حوزه های علمیه توجه بیشتری شود
حجت الاسلام ابوذر مظاهری، مسؤول تدوین دانشنامه مشروطیت در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بیان داشت: کار داشنامه نویسی از اهمیت فراوانی در فرآیند پژوهشی داراست که باید به آن توجه شود.
وی در بیان ماهیت دانشنامه نویسی بیان داشت: دانشنامه نویسی از آنجا اهمیت دارد که مجموعه کارهای انجام شده، نظریات و تحقیقات صورت گرفته را در یک موضوع تجمیع کرده و به صورت گزارش ارائه می دهد از این رو شرح همه دیدگاهها درباره آن موضوع را می توان در یک دانشنامه دید.
دانش آموخته مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: دانشنامه نویس دارای یک سری مشخصات فنی مانند اتقان تحقیق، تتبع جامع، پزهیز از زاویه موضوع یعنی به اصل موضوع پرداخته شود و حواشی در آن نباشد، بیان بالاترین مطالب در کوتاه ترین جملات، عدم ذکر نقل قول و داشتن پاورقی های کوتاه است.
وی بیان داشت: اصول دیگری نیز مانند خنثی بودن مطرح کرده اند که البته مورد انتقاد قرار گرفته و برخی جهت دار بودن را تایید کرده اند.
این محقق علوم سیاسی بیان داشت: مقدمه دانشنامه نویسی، انجام پژوهش های کلان درباره یک موضوع است و اگر نظریات متعدد درباره یک موضوع تولید نشده باشد و فضای علمی حول آن شکل نگرفته باشد، امکان دانشنامه نویسی نیست.
وی بیان داشت: در مورد مشروطه چون پژوهش های بسیار گسترده و جامع و البته پراکنده داریم، امکان دانشنه نویسی مهیا شد.
این محقق علوم اسلامی اظهار داشت: در طول تاریخ اسلام، دانشمندان مسلمان دانشنامه نویسی را بارها تجربه کردهاند، به عنوان نمونه دانش نامه فلسفه که ابن سینا به آن همت گمارده را می توان نام برد.
وی اذعان داشت: امروز در حوزه علمیه روش های پژوهش، آموزش داده می شود و این مطلب به خصوص در مراکز تخصصی پیگیری می شود اما کافی نیست و باید اهتمام بیشتری به آن شود.
حجت الاسلام مظاهری ادامه داد: هر قدر روش های تحقیق صحیح تر و جامع تر آموزش داده شود، پژوهش ها متقن تر و دقیق تر خواهد شد. /909/