۲۰ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۰
کد خبر: ۸۷۴۱۵
استاد حوزه علمیه:

مهمترین دستاورد سفر رهبر معظم انقلاب آثار فرهنگی و معنوی آن است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به استان قم گفت: سفرهای رهبر عزیز انقلاب اسلامی به استان‌های مختلف، برکات فراوانی به دنبال دارد که مهمترین آن، آثار فرهنگی و معنوی است.
آيت الله خامنه اي رهبر انقلاب


حجت الاسلام علی عبدالهی، استاد حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، سفر مقام معظم رهبری به استان قم را سفری با خیر و برکت عنوان کرد و گفت: حضور رهبر انقلاب در استان‌های گوناگون کشور همواره جان دوباره ای به کالبد آن استان می بخشد و روحیه امید و تلاش را در مردم زنده می‌کند.

وی با اشاره به این که سفرهای رهبر معظم انقلاب بر خلاف سفرهای استانی هیات دولت کمتر جنبه اجرایی دارد، اظهار داشت: مهمترین دستاورد این سفر، آثار فرهنگی و معنوی آن است به گونه ای که عطر حضور ایشان شهر را با فضای روحانی مواجه می کند.

این پژوهشگر حوزوی سفر مقام معظم رهبری به استان قم را به دلیل وجود حوزه علمیه شیعه در این شهر بسیار با اهمیت توصیف کرد و گفت: دیدگاه‌های کارشناسانه و دقیق و همراه با ظرافتی که رهبر فرزانه انقلاب در دیدارهای خود با حوزویان مطرح می کنند چراغ راه حوزه های علمیه است.

وی با بیان این که نگاه رهبر انقلاب به مسائل همواره فرامنطقه ای و جهانی است، ادامه داد: مسؤولان و طلاب حوزه باید سخنان ایشان را به دقت مورد تحلیل قرار دهند و برای اجرایی کردن آن بکوشند تا حوزه علمیه هم بتواند در ماموریت جهانی خود که به برکت انقلاب اسلامی به آن محول شده، موفق باشند.

حجت الاسلام عبدالهی بحث تحول در حوزه را در راستای اجرایی شدن و موفقیت در ماموریت جهانی حوزه‌های علمیه قلمداد کرد و بیان داشت: اجرای تحول در دو سطح ساختار و محتوا می‌تواند سرعت حرکت رو به رشد حوزه علمیه را افزایش دهد و آن را به به مجموعه ای زنده در جهان تبدیل کند.

وی گفت: هر چند کارهای صورت پذیرفته در حوزه تاکنون بسیار مثبت و خوب بوده ، لکن در بسیاری از تصمیم گیری ها، نگاه جهانی وجود نداشته است از این رو می بینیم مراکز علمی و دانشمندان برای یافتن پرسش‌های خود درباره اسلام بیشتر سراغ الازهر و نهایتا حوزه‌ لبنان می‌روند و آنچه از اسلام برداشت می کنند اسلام اهل تسنن و وهابیت افراطی است.

این پژوهشگر حوزوی افزود: در صورتی می توان به فرایند تحول در حوزه نمره قبولی داد که در وهله نخست حوزویان و ااتید حوزه بتوانند محتوای دقیق و غنی موجود را به روز کنند و در مرحله اول با نگاه فرامنطقه‌ای آن را به به همه جهانیان معرفی کنند تا قم تبدیل به مرکز علمی مسلمانان جهان شود.

وی اظهار داشت: بحث تحول در حوزه هیچ منافاتی با حفظ سنت‌های دیرین حوزه ندارد چرا که سنت های حوزه اموری مثبت و کار آمد است.

این استاد حوزه با انتقاد از کسانی که با استفاده از فناوری‌های روز در حوزه مخالفند گفت: انجام مباحثه، احترام به استاد، رابطه استاد و شاگرد، اشتیاق به فراگیری علم، حفظ تقوا، پارسایی و زهد، مطالعه‌های پژوهش محور و تدریس و تبلیغ حین تحصیل نمونه‌هایی از سنت‌های با ارزش حوزه است لکن برخی بسیار از امور ظاهری مثل نشستن روز زمین را به اشتباه به عنوان سنت مطرح می کنند، در حالی که بیشتر سنت های حوزه امور ظاهری نیست.916/ت301/ع

ارسال نظرات