۰۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۴
کد خبر: ۸۸۵۴۶

حاشیه های دیدار رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه

خبرگزاری رسا ـ رهبر معظم انقلاب عصر دیروز با حضور در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه علمیه بازدید کردند.
بازديد رهبر معظم انقلاب از نمايشگاه دستاوردهاي پژوهشي حوزه علميه قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا رهبر معظم انقلاب عصر دیروز با حضور در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه علمیه بازدید کردند.

این دیدار مفصل و طولانی با حاشیه های جالبی همراه بود که برخی از آنها را مرور می کنیم:

* ساعت 16:30 وارد سالن شبستان نجمه خاتون واقع در حرم مطهر حضرت معصومه (س) شدیم. حدود 60 موسسه و مرکز تحقیقاتی حوزوی در این نمایشگاه غرفه دارند و آثار و محصولات پژوهشی و فرهنگی خود را عرضه کرده اند. غرفه ها دور تا دور و وسط شبستان به صورت منظم و تقریبا مساوی بین این موسسه ها تقسیم شده است.

* ساعت حدود 16:40 حاضران در سالن با ذکر صلواتی ، تشریف فرمایی مقام معظم رهبری را گرامی می دارند. آیت الله مقتدایی مدیر حوزه های علمیه، دکتر علی لاریجانی نماینده مردم قم و رییس مجلس شورای اسلامی و شماری از علما و مسئولان، ایشان را همراهی می کنند.

* پایگاه اطلاع رسانی سراسری اسلامی (پارسا) یکی از اولین غرفه هایی است که حضرت آیت الله خامنه ای با قدوم مبارک خود، آن را منور کردند. آقای شرافت، مدیر این موسسه گزارشی از اقدامات این موسسه در موضوع بندی منابع و فهرست نویسی و دیگر اقدامات اطلاع رسانی آن ارائه داد.

* بنیاد معارف اسلامی دیگر غرفه ای است که رهبر معظم انقلاب در آن حضور یافتند، برخی آثار تحقیقی منتشره این بنیاد مانند مسالک الافهام و معجم احادیث الامام المهدی (ع) می باشد.

* حجت الاسلام معلمی زاده، یکی از اساتید حوزوی است که آثار زیادی را به زبان اسپانیولی چاپ و منتشر کرده و در غرفه ای به همین نام عرضه داشته است. وی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا از تفسیر قرآن در دو جلد، شرح نهج البلاغه، منتخب صحیفه و جلد 20 تفسیر المیزان نام می برد که به زبان اسپانیولی ترجمه ، منتشر و مورد استقبال قرار گرفته است.

* آقای محمد محمدرضایی از موسسه امام صادق (ع) کتاب های تفسیری، اصولی ، فقهی و کلام جدید حضرت آیت الله جعفر سبحانی را به مقام معظم رهبری در غرفه این موسسه معرفی می کند. محتوا و متون این کتابها همگی تحت نظارت حضرت آیت الله سبحانی تهیه شده است.

* غرفه دانشکده اصول الدین مزین به تصویر مرحوم آیت الله علامه عسکری از جمله غرفه هایی بود که مورد بازدید رهبر معظم انقلاب قرار گرفت. حجت الاسلام عبدالرضا زاهدی ضمن معرفی اجمالی از روند جاری این دانشکده، به تربیت حدود 700 دانشجو و تنظیم پایان نامه هایی در موضوعات و مسائل روز اشاره می کند. وی برخی پایان نامه های برتر مانند نظریه های قدرت برگرفته از قرآن و سنت که در نمایشگاه قرآن جزو تحقیقات برتر معرفی شده، را مورد تاکید قرار می دهد.

* «مفتاح الکرامه»، «شرح عروه مرحوم حائری» «جلد جدید جواهر الکلام» و «قواعد فقهیه» از جمله کتاب های برجسته ای است که در غرفه انتشارات جامعه مدرسین جلب نظر می کند.

* حجت الاسلام شهریاری، مسئول مرکز تحقیقات کامپیوتر علوم اسلامی در غرفه کتابخانه تخصصی حوزه علمیه، به معرفی پایگاه کتابخانه دیجیتال نور، پایگاه اندیشوران و فرهیختگان، نرم افزار درختواره فقه، جامع فقه اهل بیت 2 و پایگاه مجلات تخصصی نور می پردازد. حجت الاسلام ابن الرضا، مسئول درختواره فقه نیز از ویژگی های برجسته و مورد توجه برنامه درختواره فقه را محتوایی بودن آن بر شمرد و این که برخلاف دیگر کارها که روی الفاظ متمرکز است، به صورت مفهومی و درختواره ای تنظیم شده است.

* در غرفه کتابخانه مرحوم آیت الله مرعشی نجفی، مجموعه بیست جلدی از آن فقیه فقید به نام «موسوعة الامة فی نصوص اهل السنه» درباره فضائل ائمه اطهار (ع) از منابع اهل سنت، فهرست کتب خطی بیست کشور جهان و برخی کتب در علم انساب معرفی شده است.

* در غرفه فرهنگستان علوم اسلامی توضیحاتی درباره اهداف و روند این مجموعه ارائه شد. توجه به زیر بناهایی که در فلسفه و روش، تحول ایجاد می کند، نگاه به گذشته حوزه برای حرکت رو به جلو و سیاست گذاری در روش علمی از مهم ترین مسائل مورد نظر در مجموعه پژوهش های فرهنگستان علوم اسلامی بود.

* اهم فعالیت های موسسه اطلس تاریخ شیعه توسط حجت الاسلام ابوالفضل بنایی، مسئول این موسسه به محضر رهبر معظم انقلاب گزارش شد. این موسسه تاریخ سه قرن اول اسلام را به صورت محتوایی و دیداری همراه با تصاویر، نقشه ها و جداول مربوط برای روشن کردن فضای نزول قرآن و صدور احادیث توسط اهل بیت عصمت (ع) تبیین می کند.
در گوشه ای از این غرفه تصویر خانه ای تاریخی قرار دارد که طبق اظهار مسوولان این غرفه، تصویر مربوط به منزل حضرت خدیجه کبری (س) است که چندین سال رسول خدا (ص) در آن زندگی می کردند و در آثار تاریخی نزدیکی مسجدالحرام قرار داشته که در جریان حفاری هایی مکشوف شده است. این اطلس زیر نظر آیت الله خوشوقت تهیه می شود. این کار از جهت تاریخی می تواند برای مخاطب، فضای آن دوره را روشن کند و حتی از جهت فقهی برخی مسائل وجود دارد که فهم آن منوط به شناخت تاریخ جغرافیای جهان اسلام است.

* هنگام اذان مغرب، دیدار حضرت آیت الله خامنه ای از غرفه جامعه المصطفی (ص) العالمیه تمام می شود و حاج آقای اعرافی در حالی که ایشان به سمت محل اقامه نماز حرکت می کنند، تتمه گزارش فعالیت های علمی این مجموعه را نقل می کند.

* در محوطه وسط شبستان نجمه خاتون (س) چند ردیف فرش پهن کرده اند و حاضران با تشکیل صف های منظم منتظر تشریف فرمایی ولی امر مسلمین هستند.

* حجت الاسلام علی لاری از دست اندرکاران موسسه آینده روشن در کنارم نشسته و می گوید از این که توفیق حاصل شد خدمت نائب امام زمان (عج) برسم و نماز جماعت اقامه کنم، خدا را شکر گزار هستم.

* پس از اقامه نماز مغرب، حضرت آقا مشغول خواندن تعقیبات هستند که چفیه ایشان را یکی از حاضران به تبرک دریافت می کند. این کار در ضمن بازدید هم چند بار صورت گرفت که برخی از مسئولان غرفه ها درخواست چفیه تبرک شده ایشان را داشتند و چفیه به آنها اهدا می شد. آقا مشغول خواندن چهار رکعت نافله مغرب هستند.

* پس از اقامه نماز جماعت عشا؛ رهبر معظم انقلاب به بازدید از بقیه غرفه ها ادامه دادند.

* در غرفه ستاد ترویج احکام از حجت الاسلام فلاح زاده درباره دیدار آقا از این غرفه پرسیدم و این که چه مطالبی مطرح شد. وی در پاسخ به اهداف تاسیس این ستاد اشاره کرد و آموزش های کاربردی و فرهنگ سازی به منظور پایبندی به احکام در جامعه را از این اهداف برشمرد. پاسخگویی به نیازهای فقهی جامعه از طریق ارتباط به صورت مکتوب یا تلفن از جمله اقدامات ستاد ترویج احکام است.

* شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، غرفه دیگری است که طرح های کار گروه مشترک شورای عالی حوزه و شورای عالی انقلاب فرهنگی مانند نقشه جامع علمی کشور در آن عرضه شده است. راه اندازی دکتری سیاست گذاری فرهنگی کشور برای اولین بار از اقدامات این شورای تخصصی می باشد.

* حجت الاسلام علی مصلحی بهارانچی از مرکز تخصصی مهدویت در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا ضمن ابراز خوشحالی از این که توانسته از نزدیک اقدامات این مرکز را به محضر مقام معظم رهبری گزارش کند، به برخی اهداف راه اندازی مرکز تخصصی مهدویت اشاره کرد و گفت: این مرکز زیر نظر حجت الاسلام محسن قرائتی و دکتر شیبانی اداره می شود.
وی افزود: فصلنامه علمی تخصصی انتظار موعود، برگزاری درس خارج مهدویت توسط آیات گرامی و طبسی، از جمله اقداماتی بود که مورد توجه معظم له قرار گرفت. حجت الاسلام علی مصلحی به پایگاه اطلاع رسانی مرکز تخصصی مهدویت اشاره کرد و افزود: از جمله طرح هایی که به معظم له معرفی شده «امام مهدی (عج) در آیینه قلم» کار مشترکی با پارسا و انتشارات مسجد مقدس جمکران است که به معرفی کتابها، پایان نامه ها و مقالات برای مهدی پژوهان می پردازد.
وی گفت: کتاب فرهنگ نامه مهدویت و مجموعه کتاب های خانواده و انتظار مورد توجه رهبر معظم انقلاب قرار گرفت و معظم له رهنمودهایی در بحث تبلیغ و آموزش کوتاه مدت داشتند.

* در غرفه موسسه فرهنگی تحقیقاتی اسراء از حجت الاسلام و المسلمین سعید جوادی آملی درباره بازدید مقام معظم رهبری از این غرفه پرسیدم. وی گفت: حضرت آقا پرسیدند که تفسیر تسنیم به کدام جلد و چه بحثی رسیده است؟ در پاسخ به محضر ایشان گفتم: سوره مبارکه مائده و ایشان آیه شریفه « ربّنا انزل علینا مائدةً من السماء» را خواندند، سپس پرسیدند که حضرت والد (حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی ) امسال چه سوره ای را تدریس دارند؟ پاسخ دادم که تفسیر سوره مریم را می فرمایند که طبق همین ترتیب حدوداً جلد 50 یا 51 خواهد شد.

* در غرفه موسسه پیام امام هادی (ع) کتاب الاعتقادات شیخ صدوق (ره) تحقیق این موسسه در 752 صفحه به نمایش گذاشته شده است. علی نیکزاد ، مدیر اجرایی موسسه پیام امام هادی (ع) از آثاری به نام های «مهج الزیارات» در شرف چاپ؛ «موسوعه زیارات المعصومین (ع)» در 7 جلد نام می برد که مورد رویت حضرت آقا قرار گرفت.

* حجت الاسلام محمد مهدی دشتی توضیحاتی درباره موسسه تحقیقاتی فرهنگی امیرالمومنین (ع) و 85 جلد آثار منتشر شده پدرش ، مرحوم حجت الاسلام استاد محمد دشتی سخن می گوید. وی کتاب « فرهنگ سخنان پیامبر اکرم (ص)» را مورد توجه معظم له معرفی کرد.

* حضرت آقا در غرفه موسسه در راه حق، مدتی توقف و استراحت کردند و با چای و شیرینی نان برنجی مورد پذیرایی قرار گرفتند و پس از اندکی به بازدید از سایر غرفه های موسسات پژوهشی و فرهنگی حوزوی ادامه دادند.

* ساعت حدودا 20:40 است و معظم له در غرفه موسسه فرهنگی رواق حکمت هستند و استاد مهدی هادوی توضیحاتی درباره پاسخ گویی به شبهات و سئوالات و مطالعات تطبیقی در حوزه علوم انسانی می دهد. وی به کتاب خود در حاشیه بر بدایه اشاره و آن را حاشیه ای خاص در میان حاشیه های موجود بر کتاب بدایة الحکمه علامه طباطبایی (ره) معرفی می کند.

* سید حسین میلانی از اعضای موسسه کتاب شناسی شیعه با شور و حرارت زیادی حضور رهبر انقلاب در غرفه این موسسه را توصیف می کند. او می گوید حضرت آقا به برخی کتاب ها اشاره داشتند و برخی را تورق کردند. کتاب هایی مانند جرعه ای از دریا تالیف حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی ، مجموعه دو جلدی فهارس الشیعه ، ورثة الانبیاء، فهرس مکتبة العلامه السید محمد صادق بحرالعلوم (ره) و التراث المکیّ.

* حجت الاسلام هادی صادقی از مسئولان موسسه فرهنگی طه از اطلاع و آشنایی اجمالی حضرت آقا نسبت به محصولات تولیدی این موسسه ابراز خوشحالی می کند و می گوید معظم له درباره فروش آثار پرسیدند که پاسخ دادم برخی کتاب های دارای جنبه عمومی، فروش خوبی در بازار دارد و البته کتاب های تخصصی مخاطب خاص دارد. وی با اشاره به کتاب « دریای عرفان (شرح حال مرحوم قاضی طباطبایی) » می گوید که آقا درباره منابع این کتاب سئوال داشتند. هم چنین مجموعه «با پیامبر (ص) » که مجموعه کتاب های چهل جلدی است، مورد توجه ایشان قرار گرفت. حجت الاسلام صادقی مجموعه کتب اندیشه ای و دین شناسی این موسسه را هم دارای برجستگی توصیف کرد.

* ساعت 20:50 حضرت آیت الله خامنه ای در غرفه موسسه ولاء منتظر (عج) تشریف دارند. حجت الاسلام عزت زمانی مدیر عامل این موسسه پرسش حضرت آقا را پیرامون تیراژ و بازار فروش کتاب ها و محصولات فرهنگی این موسسه بیان کرد و گفت: به محضر شان عرض کردم که ما در تجاری سازی، مشتری یابی و شبکه توزیع تولیدات فرهنگی کمبود و مشکل داریم. زیرا تولید، انجام می شود ولی تبلیغ برای فروش محصولات در بازار و مخاطب یابی با نارسایی روبرو است.
وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرگزاری رسا که کدام یک از کتاب ها و تحقیقات موسسه ولاء منتظر (عج) مورد توجه رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت اظهار داشت: آقا مجموعه 7 جلدی کتاب «راه و رسم طلبگی» که در قطع پالتویی چاپ شده را تورق فرمودند. کتاب منشور فرهنگ درباره مهندسی فرهنگی و نیز جریان شناسی تاریخ معاصر ایران را به محضر معظم له معرفی کردم.

* حجت الاسلام حسین تقی زاده از محققان مجمع احیای فرهنگ اسلامی می گوید کتاب های «نزهة الابصار»، « دلیل الرجال»، (در دست انتشار) و « نهج السعاده فی مستدرک نهج البلاغه» اثر مرحوم استاد محمودی به محضر مقام معظم رهبری معرفی و توضیح داده شد که از بین این آثار، معظم له « دلیل الرجال» را مورد نظر قرار دادند که خدمتشان عرض شد این کتاب در نهایت به سی جلد خواهد رسید و با مراجعه به 70 منبع شیعه و سنی تحقیق انجام می گیرد.

* در غرفه مجمع الفکر الاسلامی، حجت الاسلام محمد نبی زاده مدیر این مجمع از توجه و عنایت حضرت آیت الله خامنه ای نسبت به مجموعه آثار شیخ اعظم انصاری (ره) سخن گفت. وی به سه اثر منتشر شده توسط مجمع الفکر الاسلامی به نام های« موسوعة الفقهیّة المیسّرة» ،« موسوعة التاریخ الاسلامی» و « موسوعة مولفی الامامیه» اشاره کرد که به محضر معظم له معرفی شده بود.

* در غرفه مجمع ذخائر اسلامی، حجت الاسلام سید صادق حسینی اشکوری مسئول این مجمع، کتاب «بلند اختران شهر خفر» و « فرهنگ زیب اللغات» و مجموعه 12 جلدی «اسناد موقوفات اصفهان» را مورد توجه معظم له توصیف کرد. وی افزود: همچنین از مجموعه 50 جلدی اسناد دیجیتالی مجمع ذخائر اسلامی دومین جلد (سپهری-اردکان) مورد تورق اجمالی معظم له قرار گرفت.

* حجت الاسلام پارسانیا گزارشی از جلسات تخصصی مجمع عالی حکمت اسلامی را در غرفه مجمع به محضر مقام معظم رهبری ارائه کرد. این گزارش به جلسات تخصصی در فلسفه های مضاف، کلام، عرفان و معرفت شناسی اختصاص داشت. این مجمع تحت نظارت آیات سبحانی، جوادی آملی و مصباح یزدی اداره می شود.

* در غرفه موسسه حدیث لوح و قلم، حجت الاسلام مهدی زاده کتاب «آفتاب در مصاف» و برخی تحقیقات این موسسه را به محضر معظم له معرفی کرد. «آفتاب در مصاف» کتاب هایی موضوعی درباره گفتارهای عاشورایی و حسینی رهبر معظم انقلاب از سال 57 تا 89 را شامل می شود.

* در غرفه مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) تفصیل الشریعه فی شرح تحریر الوسیله حضرت امام خمینی(ره) و موسوعه آثار مرحوم آیت الله محمد فاضل لنکرانی (ره) توسط حجت الاسلام محمد نوروزی، مدیر داخلی این مرکز به خدمت معظم له معرفی شد.

* رهبر معظم انقلاب پس از دیدار از غرفه مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی و نجومی، در غرفه مکتبه العلامه المجلسی حضور یافتند. حجت الاسلام سید حسن موسوی بروجردی در این غرفه «فهرست مخطوطات مکتبة العباسیة المقدسة» را به محضر رهبر معظم انقلاب معرفی کرد.
وی گفت: معظم له با دیدن تصویر رایانه ای صفحه ای از کتاب تهذیب الاحکام شیخ طوسی درباره ناسخ تهذیب الاحکام سئوالی داشتند و این بحث مطرح شد که آیا این نسخه خطی موجود از تهذیب، به خط مرحوم شیخ طوسی (ره) است یا خیر؟ فرمودند چگونه مرحوم شیخ بهایی در قرن یازدهم تایید می کند که این ، خط شیخ طوسی (ره) است؟ در پاسخ به محضر معظم له عرض شد که شیخ بهایی (ره) تمام نسخ تهذیب شیخ طوسی (ره) را نزد پدرش، حسین بن عبد الصمد دیده بود که با شهید ثانی (ره) مقابله کرده بودند و نسخه اصلی آن نیز در کتابخانه مرحوم آیت الله مرعشی نجفی (ره) موجود است.

* پس از پایان دیدار از پله های شبستان بالا آمدم، جمعیت مشتاق مردم و روحانیان را که در خیابان ارم روبروی حرم مطهر منتظر دیدار رهبر معظم انقلاب بودند، مشاهده کردم. خدا را شکر کردم که توانستم حضرت آقا را از نزدیک زیارت کنم. /906/ت301/ج
ارسال نظرات