۰۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۲
کد خبر: ۸۸۹۶۲
معاون پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران:

سفر رهبر انقلاب به قم فرصتی برای تبیین انتظارات متقابل نظام و حوزه بود

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران سفر رهبر معظم انقلاب به قم را فرصت مناسبی برای تبیین انتظارات متقابل نظام و حوزه‌های علمیه دانست.
محمود خالقي


به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، محمود خالقی در ارتباط با شخصیت مقام معظم رهبری و ارتباط ایشان با حوزه اظهار داشت: ایشان از حیث اینکه کارشناس و خبره مسائل حوزوی هستند و همچنین یکی از مراجع و علمای حوزه هستند، با دیگران مشترک هستند، اگرچه نظرات ایشان صائب است، ولی جایگاه مهمی که ایشان دارند، جایگاه رهبری است که بدیل ندارد.

خالقی خاطرنشان ساخت: بنابراین وقتی مقام معظم رهبری به حوزه می‌آیند از سه منصب سخن می‌گویند.

وی مهم‌ترین اثر سفر مقام معظم رهبری به قم را در تعامل منطقی حوزه و نظام دانست و افزود: این سفر فرصت مناسبی است تا نظام و حوزه در یک تعامل منطقی انتظارات، توقعات و مطالبات خود را بیان کنند و دنبال راهکاری برای تحقق آن باشند.

معاون پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به اینکه تنها مقام معظم رهبری می‌توانند نظام و حوزه و امور مرتبط به هر یک را تبیین کنند، خاطرنشان ساخت: این تعبیر که نظام زاده حوزه است و یا مفهوم استقلال حوزه و جنبه‌های مثبت و منفی آن را تنها ایشان به عنوان رهبر انقلاب می‌توانند به کار ببرند.

وی با اشاره به اینکه انتظارات نظام از حوزه از سوی رهبر انقلاب قابل بیان است، این انتظارات را شامل جهت‌دهی فرهنگی به مسائل نظام و تربیت نیروهای تاثیرگذار دانست و تصریح کرد: انتظارات حوزه از نظام نیز از سوی ایشان قابل مطرح شدن است.

خالقی اظهار داشت: یکی از انتظاراتی که رهبر معظم انقلاب در سفر خود به قم از حوزه مطرح کردند تربیت هزاران عالم پژوهشگر و فیلسوف خواهر بود که ما با عنایات حضرت ولی عصر(عج)، با پشتیبانی نظام و با حمایت شخصی ایشان و مراجع عظام تقلید موفق به تربیت این طلاب که می‌توانند اثرات عظیمی در دنیا بگذارند و آبرویی برای نظام در دنیا باشند، خواهیم شد.

وی تحقق این هدف را بر اساس آنچه مقام معظم رهبری مطرح کردند نیازمند یک برنامه عظیم مبتنی بر چند اصل اساسی دانست و گفت: یکی از این اصول تحول مثبت است که باید در آن خود و تلاش‌هایمان را با نیازهای داخل و خارج کشور هماهنگ کنیم.

معاون پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران یکی دیگر از این اصول را مهذب و انقلابی بودن تربیت‌شدگان در نظام تعلیم و تربیت حوزوی دانست و اضافه کرد: منظور از این اصل این است که طلاب به ارزش‌های انقلاب که امام راحل(ره) پایه‌گذاری کردند و شهدا برای آن جان دادند پایبند باشند و از افراط و تفریط به دور باشند.

وی اصل سوم در برنامه‌ریزی تحقق این هدف را حفظ شیوه‌های سنتی کارآمد حوزه در تعلیم و تربیت برشمرد و افزود: در این مرحله باید باور کنیم که اساس کار طلبگی فکر کردن است نه حفظ کردن، همچنین اساتید از جایگاه ویژه‌ای برخودار هستند و سنت‌هایی نظیر پیش‌مطالعه، مباحثه و تقریر دروس احیا و ترویج شوند./920/د102/ص

ارسال نظرات