۱۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۹۰۰۶۵
خلیل اویچ:

علوم غربی توانایی اداره جهان در حوزه معرفتی و جهان بینی را ندارد

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر حوزه علمیه قم با اشاره به ضرورت بومی‌‌سازی علوم انسانی و با تبیین حوزه معرفت توحیدی گفت: علوم غربی توانایی اداره جهان در حوزه معرفتی و جهان بینی را ندارد.
سعيد خليل اويچ سعيد خليل اويچ
سعید خلیل اویچ، استاد و پژوهشگر حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به ضرورت بومی ‌سازی علوم انسانی و با تبیین حوزه معرفت توحیدی گفت: در برخی از مواقع، جوامع متدین و مسلمان با یک وضعیت پیچیده ای روبه‌رو می شوند و آن موقعی است که مفاهیم بنیادین بر سر جایش باقی می ماند و محتوایش تغییر می یابد که این خطرناک‌تر از زمانی است که می خواهند مفهوم را از ما بگیرند.

وی با بیان این‌که علوم غربی توانایی اداره جهان در حوزه معرفتی و جهان بینی را ندارد، گفت: ‌وقتی از شرق خارج می شویم و وارد غرب می شویم، می بینیم که در وسیع ترین میدان آن یک مجسمه بزرگی است که در دستش شعله ای از آتش است که حتی نمی تواند دستش را روشن کند تا چه رسد به این که بتواند ماوراء را بشناسد.

استاد جامعه المصطفی خاطر نشان کرد: علمی که در دست انسان معاصر است، علمی نیست که نور داشته باشد و علمی نیست که بخواهد فراروی انسان را مشخص کند؛ زیرا علم در دنیای معاصر و مدرن برگرفته از اراده انسانی است و حقیقت علم بر حول محور انسانیت انسان می چرخد و انسان معیار حقیقت است و چون انسان معیار حقیقت است پس حقیقت آن چیزی است که در پشت سر انسان‌ها مانده است نه آن که در فرا روی انسان‌ها است.

وی در ادامه با تشریح مرز‌های فکری علم مدرن ابراز داشت: علم مدرن، علمی است که اراده و خواست انسانی را کشف می کند در حالی که منظور ما از علم آن علمی است که هدایت‌گر است نه سامع‌! از این‌ رو«‌العلماء حکام علی الناس» یعنی حکمرانی بر عهده علم است‌.

این پژوهشگر بالکانی گفت: از آنجایی که دست علم در جهان مدرن نسبت به ارائه گزارش های توفیقی در زمینه هنجارها خالی است؛ بنابراین نمی تواند به یک سیاستمدار تذکر دهد که این کار شما صحیح است یا صحیح نیست؛ چون اصلا گزاره‌های اخلاقی و ارزشی بر عهده علم مدرن نیست.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به مبانی اندیشه‌ای علوم اسلامی ابراز داشت: طبق اندیشه حضرت علی(ع) علمی سودمند است که هم به افراد شفا دهد و هم نورانیت و روشنایی ببخشد، در حدیث دیگری هم آمده که«العلم نور» و یا در حدیث دیگری داریم که اگر خداوند خیر عبدش را بخواهد یک نقطه نور را در قلبش قرار می دهد واگر شرش را بخواهد یک نقطه سیاه در قلبش می گذارد، پس علم خیر، نور، شفا و مایه ترقی است و بالاتر از همه، علم با خود اقتدار را به همراه دارد، همان‌گونه که عاصف بن برخیا به دلیل همین علم بود که تخت بلقیس را به حرکت در آورد و همین علم است که انسان را مسجود ملائکه می کند و انسان خلیفةالله می شود.

وی در ادامه با بیان این‌که با چنین تعریفی از علم مدرن، گزاره‌های ماورایی و فلسفی و گزاره‌های هنجاری و اخلاقی از آن خارج شدند، بیان داشت: علم مدرن فقط حس‌گرایانه است در نتیجه امروزه، نمی توان از خوب و بد در علم مدرن سخن گفت؛ بنابر این از آنجایی که از خوب و بد نمی توان در علم مدرن سخن گفت پس نمی توانید خوب و بد سیاست را تشخیص دهید و چون این‌گونه است پس امروزه سیاستمدار بودجه مؤسسات پژوهشی و علمی را مشخص می‌کند؛ یعنی حکومت و سیاست تعیین کننده بودجه علما هستند.

خلیل اویچ در ادامه افزود: در حالی که در جهان بینی اسلامی و توحیدی، این علما هستند که تشخیص می‌دهند بودجه‌ای به یک ‌مسأله پژوهشی اختصاص پیدا بکند یا نکند.‌/918/ت302/س
ارسال نظرات