آیت الله علم الهدی:
انکار ولایت فقیه انکار نبوت و امامت است
خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد ضمن هشدار نسبت به جریان انحرافی در زمینه امامت گفت: نباید امامت را یک جریان تاریخی باستانی دانست چراکه امامت، جریان عینی رسالت پیامبر و تداوم وحی است، اگر کسی امروز ولایت فقیه را انکار کند قائل به انقطاع وحی و امامت شده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیداحمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، روز گذشته در مدرسه علمیه نرجس(س) مشهد با اشاره به آیه «یا ایهاالرسول بلغ ما انزل الیک...» اظهار داشت: در این آیه شریفه که شأن نزول آن، جریان غدیر و ولایت امیرمؤمنان علی(ع) است نکته حائز اهمیتی وجود دارد.
وی افزود: این آیه در پایان آیاتی آمده که بیانگر احکام گوناگون اسلام است و هیچ کدام با عبارت «ان لم تفعل فما بلغته رسالته...» همراه نشده است؛ در اینجا اهل سنت بر این عقیده اند که آیه عام بوده و مطلق آنچه بر پیامبر نازل شده را شامل می شود در حالی که تاریخ نزول این آیه در سال آخر عمر شریف پیامبر(ص) است و تذکر خداوند به رسول اکرم با این جمله و در این زمان، وجهی ندارد چراکه تا آن زمان انچه بر او نازل شده را ابلاغ کرده و تسامحی در این خصوص نداشته است از سوی دیگر رسالت، یک مسأله انحصاری و خاص پیامبر است و نمی توان گفت خداوند از این طریق قصد داشته به سایر مومنان گوشزد کند.
آیت الله علم الهدی تصریح کرد: بنابراین ادعای اهل سنت رد شده و «ماانزل» شامل مطلب خاصی است که اگر تبلیغ نشود رسالت پیامبر انجام نشده است و این همان اعلام وصایت حضرت علی(ع) است و تذکر پایان آیه هم (با توجه به اینکه پیامبر اسلام از آغاز بعثت همواره رنج ها و سختی های بسیار را در راه ابلاغ پیام های الهی متحمل شده اند) نه تنها تهدیدی برای پیامبر نیست خداوند با این عبارت در مقام بیان و ارزش گذاری ولایت و امامت است واینکه انکار و تردید امامت، انکار و تردید در رسالت و در نتیجه کفر است.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اینکه عده ای شبهه وارد می کنند که تذکر خداوند در این آیه شریفه به دلیل تردیدی است که پیامبر(ص) در ابلاغ پیام الهی داشت تصوری باطل و دون شأن پیامبر اسلام(ص) است، از طرفی این گونه نبود که وصایت حضرت علی(ع) برای نخستین بار در غدیر مطرح شود بلکه از همان آغاز بعثت و در طول این 23 سال همواره مطرح بوده و پیامبر در موقعیت های مختلف ان را بیان کرده اند.
امام جمعه مشهد تأکید کرد: «فان لم تفعل ....»، وزن ولایت و نبوت را همسان قرار داده و این یعنی اگر امامت نبود نبوت هم نبود، وحی و نبوت در ولایت و امامت تلخیص می شود و به همین دلیل است که اگر پیامبر آن را ابلاغ نکند چیزی به عنوان اسلام و وحی و پیامبری وجود نخواهد داشت.
وی در ادامه به شبهه دیگری در خصوص غدیر اشاره کرد و گفت: برخی می گویند شهادت به ولایت حضرت علی(ع) جزو اذان نیست زیرا پیامبر اسلام هم ان را ذکر نمی کردند و اگر ان را در اذان بگوییم از انجا که اذان مقدمه نماز و جزئی از ان است، گویا برعت نهاده ایم، مرحوم آیت الله حکیم معتقد است شهادت به ولایت حضرت امیرالمومنین(ع) در جزو اذان نیست اما اگر به رسالت پیامبر شهادت دادیم حتما بایستی به ولایت حضرت علی(ع) هم شهادت دهیم وگرنه شهادت به رسالت ناقص خواهد بود.
عضو شورای برنامه ریزی حوزه علمیه خراسان خداوند در آیه شریفه اکمال دین می فرماید «بلغ ما انزل الیک فان لم تفعل فما بلغت رسالتک..» و پس از امر به ابلاغ، از تعبیر اگر انجام ندهی به جای اگر ابلاغ نکنی استفاده می کند این بدان معناست که باید روش اجرایی تبلیغ و ابلاغ از سوی پیامبر انجام شود و صرف رساندن پیام کافی نیست.
آیت الله علم الهدی در ادامه خطاب به طلاب حوزه های علمیه یادآور شد: بکوشید تا اعتقاد صحیح به امامت و ولایت را توسعه دهید نه شکل انحرافی آن را که اعتقاد به ولایت را تنها در حب و دوستی اهل بیت(ع) منحصر می کنند؛ توجه داشته باشید که این خط ریشه در ثقیفه دارد زیرا یکی از مسائلی که در ان نسبت به غدیر انکار شد، این بود که گفتند تعیین حضرت علی(ع) برای خلافت پیامبر قطعی نبوده و یا اینکه منظور پیامبر اعلام اهمیت محبت حضرت بوده و دیگر اینکه حضرت علی(ع) کاندید پیامبر برای خلافت بوده و مردم اختیار دارند هرکه را خواستند انتخاب کنند.
وی خاطرنشان کرد: اگر ما هم تنها به دوستی و محبت اهل بیت(ع) بسنده کنیم پیرو اصحاب ثقیفه خواهیم بود؛ نباید امامت را یک جریان تاریخی باستانی دانست چراکه امامت، جریان عینی رسالت پیامبر و تداوم وحی است، در زمان غیبت امام زمان(عج) اگربگوییم امامت نیست، وحی و نبوت و دین هم نخواهد بود.
آیت الله علم الهدی با بیان اینکه غیبت امام در برابر حضور نیست بلکه در برابر ظهور است تأکید کرد: امامتی را باید قائل باشیم که در همه زمان قابل اجرا باشد بر این اساس اگر کسی امروز ولایت فقیه را انکار کند قائل به انقطاع وحی و امامت شده است./930/پ201/ص
ارسال نظرات