۱۱ آذر ۱۳۸۹ - ۲۳:۳۲
کد خبر: ۹۲۱۸۲

گزارشی از کنگره بزرگداشت محدث قمی

خبرگزاری رسا ـ کنگره بزرگداشت محدث شیخ عباس قمی با پیام حضرت آیت الله صافی گلپایگانی و با حضور شخصیت های برجسته حوزوی و رییس مجلس شورای اسلامی در قم برگزار شد.
کنگره شيخ عباس قمي در قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کنگره بزرگداشت محدث شیخ عباس قمی صبح روز پنج شنبه با حضور دکتر لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی ، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی، شماری از اعضای جامعه مدرسین، مجلس خبرگان و شخصیت های برجسته حوزوی، اندیشمندان، فرهیختگان و مدیران استان قم در سالن همایش های مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد.

بر اساس این گزارش حجت الاسلام علی بنایی رییس کنگره بزرگداشت محدث قمی و نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در ابتدای این کنگره، پیام حضرت آیت الله صافی گلپایگانی را قرائت کرد.

مدرسه جهانی و جاودانی قرآن و عترت بزرگان بی شماری به جهان بشریت تحویل داده است

در پیام این مرجع تقلید به کنگره بزرگداشت محدث قمی تصریح شده است: شخصیت های دینی و الهی اخلاق حمیده را با علم و عمل به جامعه تعلیم داده اند و اگر امتی از این رجال و شخصیت ها کم داشته باشد در ذخایر حقیقی و سرمایه های واقعی کمبود خواهد داشت.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از این پیام یادآور شده است: این افتخار برای امت اسلامی و شیعیان اهل بیت(ع) در بالاترین اوج و عظمت قرار دارد که شخص اول ممکنات و خواجه کائنات حضرت خاتم الانبیا(ص) و اهل بیت(ع) و خلفای اثنی عشر آن حضرت(ع) در مطلع و مبدأ و بالاترین قله شامخ این افتخار قرار دارند.

در بخش دیگری از پیام حضرت آیت الله صافی گلپایگانی آمده است: مکتب و مدرسه جهانی و جاودانی قرآن و عترت بزرگان بی شماری به جهان بشریت تحویل داده که هر یک در مقام امتی بزرگ نقش و آثاری گرانسنگ داشته اند و هر کدام پرچمدار علم و معرفت و معلمان بشریت بوده اند.

وی با اشاره به اهمیت علم حدیث و اخبار مأثوره تاکید کرده است: قرآن در رأس همه علوم و معارف قرار دارد و احادیث اهل بیت (ع) و قرآن کریم با هم راهنما و امان از ضلالت و گمراهی هستند؛ این افتخار برای شیعه است که در همه رشته های علوم حقیقی و برای پاسخ به نیازها و سوالات مربوط به دنیا و آخرت انسان هدایت های تام و تمام را عرضه می دارند.

در بخش دیگری از این پیام تاکید شده است: شهر قم که در گذشته زمان و سوالف دوران به واسطه محدثین عالی مقام در دنیای اسلام مرکزیتی عظیم داشت در خود چهره های تابناکی را جای داده بود که برخی از آنان اصحاب و خواص ائمه (ع) بودند.

در ادامه پیام حضرت آیت الله صافی گلپایگانی تصریح شده است: رشته حدیث و ارتباط این شهر با علوم اهل بیت (ع) هیچ گاه منقطع نگردید و در این عصر و قرن در سپهر مجد و عظمت، ستاره ای تابناک و شخصیتی عالی مقام آن سوابق را احیا کرد.

شیخ عباس قمی، احیا گر علوم اهل بیت و نمونه انسان کامل و مرد علم بود

این مرجع تقلید در بخش دیگری از پیام خود تاکید کرده است: این شخصیت بزرگ احیاگر علوم اهل بیت (ع) مرحوم رضوان جایگاه ثقه المحدثین حاج شیخ عباس قمی اعلی الله مقامه است ، مقامات بلند معنوی این محدث عظیم الشأن از بیانات هم دوره و هم حجره و هم درس ایشان علامه شهیرشیخ آقا بزرگ تهرانی در کتاب طبقات اعلام الشیعه معلوم می شود که فرمود: او در دروس عالیه در نجف اشرف حضور یافت و به محدث هم عصر حاج میرزا حسین نوری مولف مستدرک الوسایل پیوست و از او به اجازه نایل شد.

حضرت آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی در بخش دیگری از پیام خود، با تقدیر از برگزار کنندگان این کنگره تصریح کرده است: مرحوم محدث قمی نمونه انسان کامل و مرد علم بود او در نهایت تواضع و شرافت نفس بود و تقوا و پرهیزکاری را با فضائل خود عجین کرده بود.

مرکز تخصصی فقه الولایه در قم تاسیس می شود

حجت الاسلام بنایی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، پس از قرائت پیام این مرجع تقلید اهداف برگزاری کنگره محدث قمی را تشریح کرد و از راه اندازی مرکز تخصصی فقه الولایه در آینده نزدیک و اخذ مجوزهای لازم در این ارتباط خبر داد.

حجت الاسلام بنایی، برگزاری کنگره بزرگداشت عالمان دینی کشور را از دیگر فعالیت های کانون نویسندگان قمی ذکر و تصریح کرد: نخستین برنامه از این سلسله همایش ها، برگزاری کنگره بزرگداشت محدث شهیر شیخ عباس قمی است و همایش های دیگری نیز در دستور کار این تشکل حوزوی قرار دارد.

وی با اشاره به فعالیت های کمیته علمی کنگره بزرگداشت محدث قمی افزود: خوشبختانه با فعالیت های صورت گرفته 14 جلد عنوان کتاب درباره آن عالم ربانی چاپ شده و همچنین شماری از آثار این نویسنده شهیر نیز تجدید چاپ شده است.

شناسایی بیش از صد اثر از آثار محدث قمی

حجت الاسلام حسینی مشهدی دبیر اجرایی کنگره بزرگداشت محدث قمی، نیز در ادامه این مراسم با تشریح فعالیت های صورت گرفته برای شناسایی و تصحیح آثار این عالم شهیر، پاسداشت عالمان دین را تجلیل از مقام انبیا و اولیا الهی دانست و از شناسایی 108 اثر از آثار مرحوم شیخ عباس قمی خبر داد.

وی با اشاره به روایتی از علمای دین به عنوان وارثان انبیا الهی یاد کرد و افزود: تجلیل و پاسداشت از مقام عالمان دینی، تجلیل و پاسداشت از شان و مقام انبیا و اولیا الهی است.

حجت الاسلام حسینی مشهدی از مرحوم محدث قمی به عنوان یکی از چهره های شناخته شده جهان اسلام و تشیع یاد و تصریح کرد: کانون نویسندگان قمی در صدد برآمده است که از چهره های فاخر و علمای جهان اسلام تجلیل کند و برگزاری کنگره مرحوم میرزای قمی نیز در دستور کار است.

سه اثر فاخر محدث قمی تصحیح و چاپ می شود

دبیر اجرایی کنگره محدث قمی بیان داشت: کار تحقیق و تصحیح چهار اثر مرحوم محدث قمی از جمله کتاب رساله فی فضیله قم، نهایه المرام فی تلخیص دارالاسلام، کتاب غایه المنی فی الکنی و الالقاب و کتاب وجیزه العزیز فی شرح الوجیزه توسط محققان و پژوهشگران در حال انجام است.

باید قدر شخصیت هایی همچون محدث قمی را بیشتر بدانیم

گزارش خبرنگار رسا، حاکی است، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) نیز در کنگره بزرگداشت شیخ عباس قمی، با تجلیل از نقش و خدمات جاویدان این عالم مجاهد و شهیر نامی، از وی به عنوان شخصیتی عالم، مشهور و محدثی کم نظیر یاد کرد.

وی با بیان اینکه مرحوم محدث شیخ عباس قمی در میدان فقاهت و تاریخ و بسیاری از علوم دیگر نیز دست داشت تاکید کرد: این محدث شهیر در رشته های مختلف آثاری متعدد و ماندگار از خود به جای گذاشته است

آیت الله فاضل لنکرانی، با تاکید بر اینکه ما باید قدر چنین شخصیت هایی را بدانیم و به آثارشان توجه کنیم، بیان داشت: باید ریشه یابی کنیم چرا شیخ عباس قمی، محدث قمی شد و چرا در عصر و زمان ما در حوزه چنین شخصیت هایی را نداریم.

تردیدافکنی در مفاتیح الجنان دور از انصاف است

وی ادامه داد: اگر غربی ها شخصیتی همچون محدث شیخ عباس قمی داشتند صدها نوع الگوسازی از او کرده بودند و به دانشمندان خود ارایه می دادند و ما باید قدر این شخصیت ها و مفاخر علمی را بیشتر بدانیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تصریح کرد: برخی ها در کتاب شریف مفاتیح تردیدافکنی کرده اند که این دور از انصاق و علمیت است.

وی بیان داشت: البته این مساله به این معنا نیست که جای مناقشات رجالی و کلام وجود نداشته باشد، اما با توجه به اینکه محدث قمی در این کتاب شریف از کتب معتبره و منقوله مورد تایید علما بوده مطالب را بیان کرده است نباید آن را متزلزل کرد.

سفینةالبحار یک دایرةالمعارف بی‌نظیر و جامع است

حجت‌الاسلام علی‌اکبر الهی خراسانی از اساتید حوزه علمیه مشهد نیز در کنگره محدث قمی، از تصحیح، تحقیق و چاپ یک دوره سفینه البحار خبر داد.

وی در ادامه با اشاره به کتاب سفینه البحار گفت: کتاب گرانسنگ سفینة‌البحار یک دایرة‌المعارف، موسوعه جامع و دانشنامه بی‌نظیر و بسیار دقیق است.

حجت الاسلام الهی خراسانی اظهار داشت: سفینةالبحار تنها سفینه بحار نیست، بلکه یک دائره المعارف است که تمجید و تجلیل بسیاری از بزرگان و علما را نیز به همراه داشته است.

این استاد حوزه علمیه مشهد تصریح کرد: کتاب مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی نیز از ارزش بسیاری برخوردار است و امروزه در کنار قرآن در مکان‌های مختلف مفاتیح نیز وجود دارد.

وی با بیان خاطره ای گفت: سرّ انتشار و فراگیری کتاب مفاتیح الجنان از مرحوم محدث قمی سؤال شده بود که وی در جواب گفته بود من این کتاب را تالیف کردم و ثواب آن را به حضرت فاطمه زهرا (س) هدیه کردم.

شیخ عباس قمی با تالیف مفاتیح الجنان، اذهان جامعه را به سمت دعا جلب کرد

دکتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان سخنران اصلی کنگره بزرگداشت محدث قمی، با تبیین خصوصیات و ویژگی های منحصر به فرد مرحوم شیخ عباس قمی توجه به نیازهای زمان را از مهم ترین شاخصه های این عالم ربانی دانست و با اشاره به کتاب مفاتیح الجنان تصریح کرد: مرحوم محدث قمی با این کتاب توانست اذهان جامعه را به سمت دعا و تربیت دینی و معنوی جلب کند.

رییس مجلس شورای اسلامی، با قدردانی از زحمات و اقدامات برگزارکنندگان کنگره بزرگداشت مرحوم محدث قمی ، یاد و خاطره حضرت آیت الله فاضل لنکرانی را گرامی داشت و از این مرجع تقلید فقید به عنوان یکی از استوانه های فقاهت در عصر حاضر یاد کرد.

وی با ناروا دانستن برخی انتقادات به کتاب مفاتیح الجنان بیان داشت: یک عده از روشنفکران که نتوانستند به حقایق حوزه دست یابند به این کتاب پشت کردند که باید از آنها سؤال شود آیا شما به حیات معنوی معتقد هستید یا خیر؟

مفاتیح الجنان ارتباط معنوی با مبدا هستی منطبق با نصوص است

لاریجانی با تاکید بر اینکه اثری که مرحوم محدث قمی در ایجاد حیات معنوی برای عموم جامعه داشت بی بدیل و عرفانی مبتنی بر احادیث و روایات است گفت: کتاب گرانسنگ مفاتیح الجنان ارتباط معنوی با مبدا هستی منطبق با نصوص است و مرز بندی کاملا متفاوتی از عرفان های قلابی و و عرفانی مبتنی بر شریعت اسلامی است.

وی با بیان اینکه نگاه محدث قمی به مقوله علوم معارف شیعی یک نگاه درونی است نه بیرونی، تحصیل در سه حوزه معتبر قم، نجف و مشهد را از دیگر ویژگی های مرحوم محدث قمی عنوان کرد.

دوری از سیاست و سیاست زدگی برای حوزه مضر است

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در طول تاریخ افراط و تفریط و سیاست زدگی وجود داشته است خاطر نشان کرد: همانطور که دوری از سیاست برای حوزه مضر بوده و هست، سیاست زدگی نیز چنین وضع و شرایطی دارد و اگر یک روحانی منهج واقعی روحانیت را کنار بزند او از مسیر جدا خواهد شد.

امروز نیازمند محدث قمی هایی هستیم که شرایط زمان را درک کنند

رییس قوه مقننه، اشراف معنوی و علمی برای روحانیان را امری ضروری عنوان کرد و گفت: ما امروز نیازمند شیخ عباس قمی ها هستیم که شرایط زمان را درک کنند.

چاپ و انتشار 350  هزار تمبر یادبود شیخ عباس قمی

در بخش دیگری از کنگره بزرگداشت محدث قمی با حضور رییس مجلس و جمعی از شخصیت های برجسته حوزوی و استانی از مجموعه آثار، تمبر و نرم افزار شیخ عباس قمی رو نمایی شد.

محمد حسن کرباسیان، مدیر عامل پست کشور در این مراسم در خصوص تمبر یادبود این عالم بزرگوار گفت: چهار ماه قبل حجت الاسلام بنایی نماینده مردم قم در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی پیشنهاد ضرب تمبر شیخ عباس قمی(ره) را داد و با پیگیری‌های انجام شده 350 هزار قطعه از این تمبر چاپ شده است. همچنین تمبر یادبود این محدث شهیر در تمامی نمایشگاه‌های تمبر دنیا به نمایش در خواهد آمد.

وی همچنین از آمادگی شرکت پست جمهوری اسلامی ایران در راستای ضرب تمبر مفاخر و بزرگان شیعه و عالمان دین خبر داد و این اقدام را در راستای معرفی مفاخر جهان اسلام مؤثر عنوان کرد.

برپایی نمایشگاه عرضه آثار محدث قمی

در حاشیه این کنگره نمایشگاهی از آثار مکتوب مرحوم محدث قمی برپا شده بود و کتب و آثاری که راجع به این شخصیت برجسته بود نیز به نمایش گذاشته شد که این نمایشگاه با استقبال مراجعه کنندگان همراه بود.

محسن صادقی دبیر علمی کنگره محدث قمی در حاشیه برگزاری این کنگره در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، اهداف برپایی نمایشگاه آثار این محدث شهیر را تشریح کرد.

وی تکریم مقام علمی، فرهنگی و اجتماعی مرحوم شیخ عباس قمی، نشر آثار علمی و فرهنگی آن عالم ربانی و آشنا کردن مردم و جامعه به ویژه نسل جوان با اندیشه های محدث قمی را از مهم ترین اهداف برگزاری این نمایشگاه عنوان کرد.

نامگذاری 2 خیابان در قم به نام شیخ عباس قمی

مهندس امیرآبادی از اعضای شورای اسلامی شهر قم نیز در حاشیه برگزاری این کنگره، در گفت و گو با خبرنگار رسا، از نامگذاری دو خیابان به نام محدث شهیر شیخ عباس قمی خبر داد.

وی گفت: ادامه خیابان نیروگاه به سمت بلوار سمیه و ادامه خیابان معلم از میدان بسیج به مجاورت بلوار حرم تا جمکران به منظور پاسداشت مرحوم محدث قمی به نام این عالم شهیر نامگذاری شده است.

گفتنی است، در برگزاری این کنگره نهادها و مراکزی همچون مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، جامعه المصطفی، دفتر تبلیغات اسلامی، مرکز تحقیقات کامپیوتری نور، مرکز مدیریت حوزه های علمیه، استانداری و شورای شهر قم با دبیرخانه کنگره محدث قمی و کانون نویسندگان قمی حوزه علمیه قم همکاری داشتند؛ در پایان این کنگره نیز از شماری از فعالان و دست اندرکاران برگزاری این کنگره با حضور رییس مجلس شورای اسلامی و شخصیت های حوزوی تجلیل به عمل آمد. /924/ز503/ص
ارسال نظرات