۱۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۹۲۷۷۵
عاشورا؛ نبرد فتنه و بصیرت (24)؛

استاد حوزه علمیه: اهل بصیرت فریب سابقه خواص را نمی‌خورند

خبرگزاری رسا ـ مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل مجتمع آموزش عالی فقه بر داشتن بصیرت تأکید کرد و افزود: بصیرت همچون چراغی است که دارندگان آن هرگز راه و هدف اصلی را گم نخواهند کرد.
حجت الاسلام رضا خراساني نژاد مدير ارتباطات و امور بين الملل مجتمع آموزش عالي فقه


حجت‌الاسلام رضا خراسانی‌نژاد، مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل مجتمع آموزش عالی فقه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به واقعه عاشورا و چگونگی رخداد این حادثه بزرگ، بازگشت به دوران پیامبر اکرم‌‌(ص) و بررسی حوادث آن زمان را مورد تأکید قرار داد.

وی، افزود:‌ پیامبر اکرم‌‌(ص) زمانی که مکه را فتح کردند، خطاب به دشمنان دین که به اجبار اسلام آورده بودند، فرمودند «انتم الطلقا» و آنان را آزاد کردند؛ اما دشمنان که چاره‌ای جز پذیرش نداشتند، کینه پیامبر را به دل گرفتند تا روزی انتقام خود را بگیرند.
 
حجت‌الاسلام خراسانی‌نژاد یادآور شد: بنی‌امیه از زمانی که خود را در رقابت با بنی‌هاشم دید، تا روزی که خداوند پیامبری را از میان بنی‌هاشم انتخاب کرد، همواره با تهدید، فشار و حملات نظامی سعی کرد تا مسلمانان را به عقب براند؛ اما با فتح مکه شکست را پذیرا شده، تا فرا رسیدن فرصتی کینه پیامبر و بنی‌هاشم را به دل گرفت.

وی ادامه داد: با معرفی حضرت علی‌‌(ع) به امامت مسلمانان از سوی پیامبر اکرم‌‌(ص)، بنی‌امیه چنان کینه‌ای از آن حضرت به دل گرفت که وقتی در روز عاشورا امام حسین‌‌(ع) سؤال کردند «ای مردم برای چه این همه از من کینه به دل دارید و به خونم تشنه هستید»، صدایی از جمع بلند ‌شد که ما به سبب کینه‌ای که از پدرت در دل داریم، اینجاییم.
 
مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل مجتمع آموزش عالی فقه، ابراز داشت: حادثه جانسوز عاشورا از کینه‌ها و حسادت‌های افرادی به وجود آمد که نقش اصلی را در کنار پیامبر اکرم‌‌(ص) داشتند و خود را جزو نزدیکان پیامبر قلمداد می‌کردند.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این سؤال که چرا کوفیانی که در میان مردم شبه جزیره عربستان به دوستداران علی‌‌(ع) معروف بودند و برای امام حسین(ع) دعوت‌نامه فرستادند، به جنگ آن حضرت رفتند، نقش خواص را در این زمینه بسیار پررنگ دانست و گفت: مردم با نگاه به سابقه درخشان گذشته خواص، چشم و گوش بسته از آنان تبعیت می‌کردند.

حجت‌الاسلام خراسانی‌نژاد، اضافه کرد: وقتی شریح قاضی که از حکومت امام علی(ع) منصب قضاوت داشت فتوای جنگ با حسین بن علی(ع) را صادر کرد و گفت هرکس در این نبرد حضور یابد مأجور خواهد بود و اگر در این راه کشته شود در راه خدا کشته شده است، مردم با این ذهنیت که شریح قاضی موقعیت‌های پرافتخار گذشته را در پرونده خود دارد، اعتماد کردند و به جنگ با نوه پیامبر اکرم‌(ص) شتافتند.
 
وی در ادامه بر داشتن بصیرت تأکید کرد و با بیان این‌که اهل بصیرت فریب سابقه خواص را نمی‌خورند، اذعان داشت: بصیرت همچون چراغی است که دارندگان آن هرگز راه و هدف اصلی را گم نخواهند کرد؛ اما کسانی که راه را به درستی تشخیص می‌دهند و به درستی اقدام نمی‌کنند، بی‌بصیرت هستند.

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل مجتمع آموزش عالی فقه با بیان این‌که ولایت چراغ هدایت و هدف نهایی است، تصریح کرد: آنچه را که ولی امر فرمود‌ه‌اند، مبنای عمل خود قرار دهیم، تا هرگز با گرد و غبار فتنه‌ها، دچار انحراف نشویم.
 
وی در پایان سخنان خود بر درس گرفتن از مکتب عاشورا تأکید کرد و با اشاره به مهم‌ترین شاخصه‌های عاشوراییان، افزود: عاشورایی کسی است که همواره در کنار ولایت بماند، غیرت دینی داشته، نه تنها جان؛ بلکه مال و آبرویش را به پای ولایت خرج کند. /920/ت302/ع

ارسال نظرات