۰۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۹۴۰۲۴
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه:

تغییر چهره علمی کشور در گرو اصلاح و بازسازی علوم انسانی است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان این که اصلاح و بازسازی اهداف، مبانی و روش علم سبب تغییر در چهره علم می شود، پیداش این رویداد را در کشور ضروری دانست.
دانشگاه علوم اسلامي رضوي
به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، حجت الاسلام محمد علی رضایی اصفهانی، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیة، در نشست علمی «نقش قرآن در علوم انسانی» که روز گذشته در تالار اجتماعات ساختمان شماره دو آستان قدس رضوی برگزار شد گفت: قرآن در علوم انسانی و علوم انسانی در برداشت از قرآن تأثیر گذار است.

وی نقش قرآن در علوم انسانی را در چهار محور نوع گستردگی، جهت دهی به مبانی و اهداف، نظریه پردازی و اصلاح، تقسیم بندی کرد و اظهار داشت: ورود این چهار محور در حوزه های علوم انسانی باعث تحول و تولید علم می شود.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره تأکید می کنند که علوم انسانی باید بازسازی شده و براساس قرآن باز تولید شود.

این استاد دانشگاه سپس به تشریح محورهای نقش قرآن در علوم انسانی پرداخت و با بیان اینکه نوع گستردگی و ایجاد گسترش علوم انسانی باعث پیدایش برخی از مباحث این علوم در پرتوی قرآن شده است، اشاره کرد: علامه طباطبایی در کتاب «قرآن در اسلام»می گوید«دانش های تفسیر، تجوید، قرائات، علوم حدیث، فقه و تاریخ به صورت مستقیم در پرتوی قرآن گسترش یافته است»، بنابراین می توان گفت قرآن تا کنون در حوزه علوم انسانی نوع گستری کرده است.

حجت الاسلام رضایی در خصوص محور جهت دهی به مبانی و اهداف ، به آیه 7سوره حشر و آیه 25 سوره حدید اشاره کرد و افزود: خداوند متعال گاهی اوقات در مبانی اقتصاد و یا دیگر علوم دخالت های ماورایی(دخالت در احکام و دخالت های غیر از ارقام) در آن دانش می کند، به عبارت دیگر خداوند در قرآن کریم مبانی کار و قانون گذاری را بیان می کند و اگر فردی قانونی گذارد که براساس حکم الهی نباشد از دایره اسلام خارج شده است.

وی در ادامه بیان کرد: قرآن مبانی خداشناسی، انسان شناسی و روش شناختی را در علوم انسانی تزریق می کند و افراد می توانند از این مبانی در روانشانسی و جامعه شناختی استفاده کنند.

این قرآن پژوه حوزوی با بیان اینکه خداوند متعال گاهی اوقات در روش های علم دخالت می کند، در مثالی عنوان داشت: در قرآن کریم بیش از صد روش تربیتی مطرح شده است. هنگامی که روش های تربیتی قرآن و علوم تربیتی در کنار یکدیگر قرار گیرند اشتراکاتی پیدا می شود اما برخی از روش های در قرآن(همانند تزکیه و عبادات) بیان شده که در علوم تربیتی مطرح نشده است.

این عضو هیئت علمی جامعة المصطفی روش های علوم تربیتی را به دوبخش تقسیم کرد و گفت: بخش اول روش هایی هستند که مورد قبول قرآن می باشند و بخش دیگر مورد پذیرش این کتاب جامع نیستند. قرآن باعث می شود که علوم تربیتی حصل شده، که کاملا براساس قرآن باشد؛ به عبارت دیگر قرآن تا جایی می تواند پیش روی کند که چهره آن علم را تغییر دهد.

استاد حوزه علمیه مشهد سپس به تشریح محور نظریه پردازی پرداخت و تصریح کرد: برخی از حوزه های(موضوعات) مهمی وجود دارد که قرآن به آن ها پرداخته است، اما در علوم انسانی مرسوم پذیرفته (آزمایش) نشده، و این موضوعات می تواند به عنوان موضوعات جدید (برتر) مطرح شود.

به عنوان مثال در بحث مشروعیت نظام سیاسی، در قرآن مشروعیت از بالا(خدا) به زمین است، به عبارت دیگر مردم در این امر نقش دارند اما نقش مردم در مقبولیت نظام است و نه مشروعیت. اگر این نگاه می تواند به جامعه جهانی عرضه شود(هرچند این قانون درکشورهایی نظیر ایران اسلامی حاکم شده است) مورد پذیرش قرار می گیرد.

حجت الاسلام رضایی در ادامه نقش اصلاح و بازسازی علوم انسانی را تشریح کرد و افزود: این محور در حقیقت نتیجه سه محور نوع گستردگی، جهت دهی به مبانی و اهداف و نظریه پردازی است. تغییر اهداف، مبانی و روش علم باعث تغییر در چهره علم می شود و پیداش این رویداد امروز در کشور ما ضروری است.

عضو هیأت تحریریه مجله «قرآن و علم»، در بخش دیگری از این نشست نقش علوم انسانی در فهم قرآن را بیان کرد و گفت: خدمت رسانی علوم انسانی به قرآن در دو محور اساسی فهم و تفسیر قرآن و اثبات اعجاز قرآن صورت می پذیرد.

وی ادامه داد: فهم و تفسیر قرآن در سه بخش توضیح آیات، استنباط نظام(علم پرداختن به علوم) و نگاه علمی به قرآن مورد بحث قرار می گیرد و محور اثبات اعجاز قرآن توانسته است فضای جدیدی در این باب باز کند./968/د102/س
ارسال نظرات