۰۶ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۹۴۰۹۰
استاندارقم:

انجام فعالیت‌های پژوهشی نیازمند برنامه‌ هدفمند است

خبرگزاری رسا ـ استاندار قم با اشاره به ضرورت توجه به فعالیت‌های پژوهشی بر طبق برنامه‌ریزی مدون گفت: انجام فعالیت‌های پژوهشی نیازمند برنامه‌ای دقیق، هدفمند و آینده‌نگر است و این برنامه‌ها باید به گونه‌ای ترسیم شود که از موازی کاری بین دستگاه‌های ذی‌ربط جلوگیری شود.
آعاز مرحله آزمايشي صدور کارت ملي هوشمند - محمد حسين موسي پور استاندار قم


به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ستاد خبری هفته پژوهش قم، حجت‌الاسلام محمدحسین موسی‌پور، استاندار قم با اشاره به فرارسیدن هفته پژوهش در سخنانی اظهار داشت: پژوهش یک روند فعالانه، هوشیارانه و هدفمند است که باید نسبت به این مقوله مهم و اساسی در بخش‌های مختلف توجه و اهتمام لازم صورت بگیرد.

وی با اشاره به نتایج مثبت ناشی از انجام طرح‌ها و پروژه‌ها بر اساس پژوهش‌های علمی تاکید کرد: ما در هر مقوله‌ای که با نگاه به اصل مهم پژوهش گام برداشته‌ایم، موفق بوده و به اهداف خود دست یافته‌ایم و از سوی دیگر هر کجا که از پژوهش و تحقیق فاصله گرفته‌ایم، به همان میزان دستیابی به قله‌های پیشرفت و ترقی برای ما سخت و دشوار بوده است.

استاندار قم با بیان اینکه هفته پژوهش بهترین فرصت برای بازنگری در اقدامات و رویکردها و ایجاد حساسیت در مدیران اجرایی نسبت به فعالیت‌های پژوهش‌محور است، تاکید کرد: البته توجه به مقوله پژوهش نباید به یک هفته و چند روز محدود شود، ‌بلکه باید دائما در حال رصد پژوهش‌ها و رویکردها بوده تا نقاط ضعف را برطرف ساخته و به سوی پیشرفت و تعالی گام برداریم.

وی همچنین توجه به انجام پژوهش‌های کاربردی را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: پژوهش‌هایی که انجام می‌شود باید جنبه کاربردی و اجرایی داشته باشند و چنین پژوهش‌هایی است که می‌تواند در جامعه مفید و مثمر ثمر واقع شده و راه‌گشایی برای حل مشکلات باشد.

حجت‌الاسلام موسی‌پور با بیان اینکه باید از انجام پژوهش به دنبال توسعه پایدار و هدفمند و همچنین تبدیل علم به سرمایه، ثروت و اشتغال باشیم، تاکید کرد: پژوهش‌هایی که زمینه‌های تحقق توسعه پایدار و هدفمند را فراهم می‌کنند باید از سوی دستگاه‌ها و نهادهایی اجرایی مورد حمایت قرار بگیرند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضرورت توجه به فعالیت‌های پژوهشی بر طبق برنامه‌ریزی مدون را مورد تاکید قرار داد و گفت: انجام فعالیت‌های پژوهشی نیازمند برنامه‌ای دقیق، هدفمند و آینده‌نگر است و این برنامه‌ها باید به گونه‌ای ترسیم شود که از موازی کاری بین دستگاه‌های ذی‌ربط جلوگیری شود.

استاندار قم همچنین تدوین سند راهبردی نظام تحقیقاتی و پژوهشی کشور را مورد توجه قرار داد و گفت: باید متولیان امر نسبت به این مهم توجه جدی داشته باشند، چرا که امروز فقدان چنین سند راهبردی به خوبی احساس می‌شود.

وی مشخص شدن اولویت‌های پژوهشی، توجه به نخبگان و نخبه‌پروری، حمایت از فعالان عرصه فناوری، ایجاد بانک جامع پژوهش و تحقیق و شفاف سازی قانون یک درصد نهادهای دولتی در حمایت از پژوهش در کشور و استان‌ها را از مهم‌ترین اقدامات لازم‌الاجرا در عرصه پژوهش عنوان کرد.

حجت‌الاسلام موسی‌پور در پایان با اشاره به ضرورت پیوند بدنه علمی با بدنه اجرایی استان اظهار داشت: باید بین تشکیلات علمی و اجرایی هم‌افزایی صورت گیرد تا شاهد پویایی مدیریت علمی و اجرایی استان قم باشیم. /901/د102/ع

ارسال نظرات