۰۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۷
کد خبر: ۹۶۶۴۳
معاون فرهنگی سازمان اوقاف کشور:

بقاع متبرکه بهترین ظرفیت برای مقابله با جنگ نرم دشمن است

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به وجود بیش از هشت هزار امامزاده در کشور، گفت: باید از ظرفیت های بقاع متبرکه برای مبارزه با جنگ نرم استفاده کرد.
معاون فرهنگي سازمان اوقاف و امور خيريه کشور


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در رشت، حجت الاسلام احمد شرفخانی، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، در همایش وقف و روحانیت که امروز در آستانه اشرفیه برگزار شد، به جایگاه وقف در اسلام اشاره کرد و با بیان این که وقف جزء جدا نشدنی سبد اجتماعی مسلمانان صدر اسلام بوده است، گفت: بیشترین تعداد سؤالات تحریرالوسیله امام خمینی(ره) بعد از نماز به مسأله وقف اختصاص دارد.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به توجه گسترده احکام و احادیث اسلامی به مسأله وقف، افزود: با وقف، مدیرت مالی انسان بعد از مرگ از دست نمی رود.

وی یکی از ظلم های رژیم پهلوی را مقابله با فرهنگ وقف خواند و خاطرنشان کرد: کارکردهای وقف در دفاع از حریم ارزش های اسلامی رژیم پهلوی را وادار به مقابله با فرهنگ وقف کرد.

حجت الاسلام شرفخانی با بیان این که تاریخ، تمدن و فرهنگ اسلامی مدیون وقف است، اظهار داشت: در زمان های بسیار حساس از تاریخ، وقف پشتوانه اسلام بوده است.

وی، فرهنگ وقف را پشتوانه اقتصادی و فرهنگی مراکز نشر و گسترش علوم دینی دانست و گفت: در صورت کم کاری در گسترش فرهنگ وقف، فرهنگ دین آسیب می بیند.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، احداث حوزه علیمه قم و رصد خانه بزرگ مراغه را از برکات وقف خواند و خاطرنشان کرد: مردان بزرگی که جهان اسلام را تحت تاثیر قرار دارند و انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند در حوزه علمیه قم تربیت شدند.

وی با اشاره به ممنوعیت برگزاری مراسم سوگواری امام حسین(ع) در دورن رضا خان برای مقابله با اسلام، یادآور شد: واقفان خیر اندیش برای مقابله با نگاه ضد دینی رضاخان، اموال خود را برای برگزاری مراسم سوگواری امام حسین(ع) وقف کردند.

حجت الاسلام شرفخانی با بیان این که بزرگترین ستم به فرهنگ وقف در دوران پهلوی صورت گرفت، اعلام کرد: رضاخان با مصادره اموال وقفی و محمد رضا با قانون اصلاحات ارضی ضربه های بزرگی به فرهنگ وقف زدند.

وی تاکید کرد: شجاعانه ترین فتوای امام در بعد از انقلاب اسلامی، قانون باقی ماندن موقوفات به حال وقفیت و استفاده مردم از عواید موقوفات بود.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، برقراری عدالت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را از برکات وقف برشمرد و گفت: یکی از تدابیر اسلام برای کاهش فقر و فساد در جامعه، مسأله وقف است.

وی با اشاره به وقف هایی با موضوع دفاع از جایگاه ولایت فقیه و انرژی هسته ای، یادآور شد: وقف طبق نیاز جامعه انجام می شود.

حجت الاسلام شرفخانی با ضروری خواندن تلاش برای احیای فرهنگ وقف در جامعه، اظهار داشت: در حوزه تبلیغ و ترویج وقف و کارکردهای آن کم کاری کرده ایم.

وی نا آشنایی با احکام وقف را برای جامعه زیان بار توصیف کرد و گفت: عدم آشنایی با احکام وقف باعث می شود تا در زندگی اقشار وسیعی از جامعه، غذای شبهه ناک و حرام وارد شود.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، تاکید کرد: کسی که به عمد یا به علت نا آشنایی با احکام وقف موقوفه ای را تصرف می کند باید نسبت به نیات واقف و جامعه هدف نیت واقف، جوابگو باشد.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی، اظهار داشت: در کشور 60 هزار مسجد و هشت هزار و 500 امام زاده وجود دارد.

حجت الاسلام شرفخانی با بیان این که در عید نوروز سال گذشته، بقاع متبرکه کشور پذیرای 35 میلیون زائر بوده است، اعلام کرد: بسیاری زائران بقاع متبرکه جمعیت خاکستری جامعه هستند که به صورت معمول در مساجد و برنامه های فرهنگی شرکت نمی کنند.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، به برنامه ریزی های دشمن برای تاثیر بر جمعیت خاکستری کشور، گفت: باید از ظرفیت های بقاع متبرکه برای مبارزه با جنگ نرم غرب استفاده کرد./950/پ202/ع

ارسال نظرات