۲۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۱۰۰۴۱۶
عضو مجلس خبرگان رهبری:

ایمان با عقیده قلبی و عمل صالح توام است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که ایمان با عقد قلبی و عمل صالحان توام است، گفت: واژه ایمان از کلمه امن درمقابل خوف گرفته شده است که به معنای تصدیق و یک آرامش درونی است.
آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، درس اخلاق هفتگی مرکز جامع علوم اسلامی با موضوع صحیفه سجادیه، امروز یک شنبه 22 اسفندماه با حضور روحانیان و طلاب این مرکز برگزار شد.

در این جلسه آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این فراز دعای مکارم اخلاق صحیفه سجادیه که می فرماید «بارالهی ایمان مرا به کاملترین درجات برسان» گفت: واژه ایمان از کلمه امن درمقابل خوف گرفته شده است که به معنای تصدیق و یک آرامش درونی است.

وی در تبیین معنای ایمان ابراز داشت: عده ای با تمسک به آیاتی مانند آیه 22 سوره مجادله و آیه 14سوره حجرات ایمان را تنها یک عقد درونی و قلبی می دانند و عمل صالح و اقرار زبانی را از شرایط ایمان می شمرند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه افزود: عده‌ای دیگر با تمسک به برخی روایات و آیات، ایمان را مرکب از عمل و اقرار ظاهری و عقد قلبی بیان کرده‌اند.

وی با بیان این که یهودیان رسول اکرم (ص) را مانند بچه‌هایشان می‌شناختند، اظهار داشت: علمای یهود باوجود ایمان قلبی، اقرار به زبان نداشتند و پیامبر را انکار می کردند که در نتیجه ایمانی نداشتند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که ایمان قابلیت کم و زیادی دارد و دیدگاه های مختلفی در این خصوص وجود دارد، خاطرنشان کرد: عده ای از متکلمین می گویند اگر ایمان را تصدیق و عقد درونی و یقین نفسی تفسیر کردید این قابلیت در یقین و متعلق یقین مانند ماجاء به الرسول وجود ندارد.

وی با بیان اینکه طبق کلام متکلمین اگر در ایمان عمل را هم مقوم بدانیم امکان کم و زیادی در ایمان مطرح می شود، ابراز داشت: قول صحیح این است که در هر دو صورت ایمان داری مراتب گوناگون است./921/پ202/ع

ارسال نظرات