۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۶۶۰
استاد حوزه علمیه قم:

مهارت‌های پژوهشی از سطح یک حوزه آموزش داده شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که جایگاه پایان‌نامه‌های سطح سه و سطح چهار از تحقیقات پایانی به سبب نقش پژوهش متمایز است، خواستار آموزش مهارت‌های پژوهشی از سطح یک حوزه شد.
حجت الاسلام مجتبي زارعي مسوول اداره امور پژوهشي طلاب
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مجتبی زارعی از کارشناسان مراکز تخصصی حوزه، پیش از ظهر امروز در مراسم هم‌اندیشی توسعه و ارتقای رشته‌های تخصصی حوزه، جایگاه پایان‌نامه‌ها، آموزش‌های لازم در امر پایان‌نامه‌نویسی و تحقیقات طلاب، راهنمایی و مشاوره و مدیریت امر پایان‌نامه‌ها و تحقیق طلاب را مورد بررسی قرار داد.

وی با بیان این‌که پایان‌نامه‌ها و تحقیقات پایانی طلاب جنبه ارزشیابی تحصیلی و آموزشی دارد، گفت: پس از آموزش مقطعی، انتظار می‌رود طلبه‌ای که فارغ‌التحصیل این دوره هست نسبت به مجموعه علومی که در آن رشته آموزش دیده، این توانمندی را پیدا کند که چند مسأله مرتبط با هم را مورد بررسی قرار داده و به آن پاسخ دهد.

این کارشناس حوزوی تصریح کرد: آنچه در زمینه تحقیقات طلاب و دانشجویان در سطح سه و چهار و مشابه آن در دانشگاه‌ها در مقطع کارشناسی ارشد انتظار می‌رود، پژوهش است و عالی‌ترین مرتبه آن در سطح چهار و دکتری اتفاق می‌افتد که در نتیجه این تحقیقات باید منجر به تولید دانش شود.

وی با بیان این‌که جایگاه پایان‌نامه‌های سطح سه و سطح چهار از تحقیقات پایانی به سبب نقش پژوهش متمایز است، خواستار آموزش مهارت‌های پژوهشی از سطح یک حوزه شد.

حجت‌الاسلام زارعی، مهارت شناخت مشکل، شناخت مسأله و تبدیل مشکل به مسأله را از جمله این آموزش‌ها برشمرد و اذعان داشت: قالب کسانی که با مسأله‌ای مواجه می‌شوند به این فکر که مسأله را شناخته‌اند نوع پیوند این مسأله را با مباحث مختلف نمی‌دانند.

وی با اشاره به اهمیت بحث مشاوره و راهنمایی، بر ضرورت راهنمایی و مشاوره در تحقیقات پایانی و ایجاد ضوابط تعریف و مقررات مشخص برای آن تأکید کرد و افزود: به لحاظ این‌که اینها به خوبی مدون نشده است، اساتید متناسب با سلیقه‌ها و توانمندی‌های خود اقدام می‌کنند.

این کارشناس حوزوی همچنین تعیین مسائل تحقیق را ضروری دانست و گفت: تعیین موضوعات تحقیق اشتباه است چراکه در عالم پژوهش مسأله‌محوری اصل است نه موضوع محوری و این‌ها سبب ایجاد مشکلاتی شده است.

وی ادامه داد: هرچند در مقطع سطح سه و چهار کمیته‌های تخصصی راه‌اندازی شده است و مسائل تحقیق را برای تحقیقات پایانی تعیین می‌کنند، اما در ارتباط با تعیین موضوعات باید ضوابط مشخصی داشت و شرایطی مهیا شود تا مراحل تأیید پایان‌نامه‌های طلاب در مراکز تخصصی انجام شود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به بخش مدیریت پایان‌نامه‌ها نیز افزود: از آنجا که پایان‌نامه‌های سطح سه و چهار صبغه پژوهشی دارند بررسی آنها با رویکرد کلان حوزه‌های علمیه این کار صورت گیرد. /920/پ202/ص
ارسال نظرات