۰۵ تير ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۱۰۷۵۳۴
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم:

پژوهش دینی نیازمند روشمند شدن است

خبرگزاری رسا ـ محقق حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه محققان حوزه‌های علمیه باید از روش‌های جدید در پژوهش یاری گیرند، بیان داشت: عدم نظام‌مندی خطری جدی برای پژوهش دینی است.
پژوهش


حجت الاسلام مرتضی یوسفی‌راد، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اهمیت پژوهش در حوزه علوم اسلامی بیان داشت: در گذشته نگاه‌های کلان در حوزه علوم رایج بود و همه دوست داشتند همه چیز بدانند اما امروز علوم شاخه شاخه شده است و تخصص و جزئی‌نگری مشی و روش جامعه علمی قرار گرفته است.

وی بیان داشت: امروز نیازها جزئی و خرد شده است و به همین دلیل باید پاسخ‌های برآمده از علوم نیز به موضوعات جزئی بپردازد.

این محقق علوم اسلامی بیان داشت: ضرورت دارد تا حوزه‌های علمیه برای اثبات کارآمدی به صورت جزئی به مسائل بپردازند و پاسخ های درخور شان جامعه علمی را ارائه دهند.

این پژوهشگر حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه راهی به جز پیمودن راه نظریه پردازی خرد در موضوعات جزئی و بررسی موشکافانه مسائل نداریم، ادامه داد: اقبال عمومی به حوزه های علمیه مدیون پیاده شدن این رویکرد است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه‌های علمیه با ضعف روشی در پژوهش مواجه هستیم، گفت: گاهی افراد به نام تحقیق هر چه به دستشان می آید به رشته تحریر درمی‌آورند.

وی با اشاره به اینکه محققان حوزه‌های علمیه باید از روش‌های جدید در پژوهش یاری گیرند، بیان داشت: عدم نظام مندی خطری جدی برای پژوهش دینی است.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: ما منابعی غنی داریم که ضعف روشی موجب شده این محتوای عمیق با ضعف انعکاس مواجه شود.

وی مهم شدن بحث روش را به دوره‌ای که بحث‌های معرفتی اهمیت یافتند نسبت داد، و ادامه داد: بحث‌های روشی موجب غنای تحقیقات دینی خواهد شد.

این پژوهشگر حوزه علمیه قم بیان داشت: توانمند شدن در عرصه روش‌های پژوهشی کمکی برای افزایش گفتگوی علمی است، زیرا حضور در مجامع علمی و مناظرات علمی متوقف بر مسلط بودن بر اصول استاندارد علمی است.

این محقق علوم اسلامی بیان داشت: در پژوهش حوزوی باید به نیازهای روز توجه داشت و با توجه به نیازها و پاسخ های جامعه به سراغ پژوهش برویم. /909/ت302/ع

ارسال نظرات