۰۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۱۱۹۹۲۷

حاشیه به خانه دوم رسید

خبرگزاری رسا ـ دومین شماره ماهنامه فرهنگی و اجتماعی حاشیه ویژه آذر و دی 1390 با همکاری حوزه علمیه امام رضا(ع) از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر می‌شود.
حاشيه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در این شماره از نشریه حاشیه که دربردارنده مکتوب ماه، اخبار ماه، استاد ماه، پرونده ماه، طلبه ماه و آخر ماه است، به مباحثی همچون هجرت طلاب و تخصص گرایی در حوزه های علمیه پرداخته شده است.

در بخش مکتوب ماه مقالاتی همچون «تقوای ستیز» مکمل «تقوای پرهیز»، هجده سال مباحثه، درباره استاد و حوزه امروز باید حوزه دویست سال دیگر باشد از مهدی همازاده، محمد صفر جبرئیلی، جوادمحدثی و علی اکبر رشاد درج شده است.

دربخش «استاد ماه» در گفت‌و‌گو با حجت الاسلام نکونام به بررسی توصیه‌ها و تجارب تحصیلی وی با عنوان «علم نور است ولی بی تزکیه، گمراهی» پرداخته شده است.

همچنین در بخش «پرونده ماه» به پرونده سکونت در قم؛ بررسی امتیازات تحصیل علوم دینی در قم؛ حرکت از قم، مفید و مؤثر؛ رسالتی بالاتر از هجرت؛‌ روحانیت و حوزه قم در چند کتاب؛ هجرت، تحرک اندیشه؛ همسایگی به فاصله یک دیوار و سکونت در خانه های مردم پرداخته شده است.

در پرونده تخصص گرایی نیز فوت و فن های متخصص شدن؛ سیب سرخ تخصص؛ فقه تخصص و تخصص گرایی؛ چراغ های قرمز، چراغ های سبز؛ نردبانی باید از خوش باوری؛‌ باید در همه زمینه ها استعداد یابی کنیم و تخصص ابزاراست نه مقصد درج شده است.

در سر مقاله این شماره از حاشیه می خوانیم:« هنر طلبه جوان امروز ، پایبندی به داشته های کارآمد حوزه در تعلیم و تعلم است و همسان طلبه های دیروز با «مطالعه»، «فکر» و «دقت» زندگی کند و ضمن برخوداری از هدایت استاد و تعامل خوب با او ، پیشرفت علمی خود را با «پیش مطالعه »، «مباحثه»، و حتی «تقریرنویسی» تضمین کند. همگان اذعان دارند که تبدیل این شیوه به سبک دانشگاهی تقلیدی از غرب، خطر«حفظ محوری» و دروی از «تامل و تفکر» و «مدرک گرایی» را در پی داشته باشد.

2. حاشیه «سکونت در قم » را با توجه به غنای علمی این حوزه طرح کرده است البته سکونتی که برای همگان دائمی بودنش ضرورتی ندارد؛ سکونتی همراه با استفاده از فرصت های استثنائی برای درس و بحث و تهذیب . بدیهی است که در ادامه این حرکت علمی، گرایش به یک رشته خاص نیز با لحاظ ضرورت و نیاز، طلبه را به تمحض در یک رشته دانشی سوق می دهد؛ این پدیده، که مخالف و موافق بسیاری دارد، زمینه طرح پرونده ای به نام «تخصص گرایی » را در این شماره فراهم آورده است.

3. طلبه جوان امروز ، با رسالتی فراتر از وظایف طلبه های دیروز روبرو است ، او باید خود را مهیا کند و برای قرار گیری در مسند پشتوانه فکری نظام اسلامی بکوشد. حاشیه به سهم خود برای پررنگ کردن این رسالت جهانی تلاش می کند؛ البته همراهی شما تضمین کننده این حرکت مقدس خواهد بود. اولین گام ، یاری شما در گسترش مخاطبان طلبه و شکل گیری «شبکه حاشیه» است».

ماهنامه فرهنگی و اجتماعی حاشیه، به صاحب امتیازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مدیر مسؤولی علی اکبر رشاد در آذر و دی ماه 1390 منتشر شد، علاقه مندان به دریافت فایل و مطالعه این نشریه به صورت اینترنتی می توانند به نشانی http://hashye.net مراجعه کنند./919/ن601/ع

ارسال نظرات