۲۰ دی ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۷
کد خبر: ۱۲۰۸۳۴
کارشناس علوم سیاسی:

19 دی ماه سرآغاز همه نهضت‌ها و فروپاشی بلوک غرب بود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس علوم سیاسی گفت: 19 دی ماه، سرآغاز همه حرکت ها و نهضت ها در عرصه داخلی و بین المللی و فروپاشی بلوک غرب است.
قيام خونين مردم قم
سلطانعلی میر، کارشناس علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان اظهار داشت: اصل قیام ملت ایران از سال 1340 به رهبری امام خمینی (ره) آغاز و از آن زمان، استارت حرکت دینی و مذهبی زده شد.

میر افزود: در 15 خرداد سال 42 به دنبال دستگیری امام خمینی (ره)، مردم حرکتی را آغاز کردند که طی آن هزاران نفر به خاک و خون کشیده شده و سکوت مرگباری بر جامعه حکم فرما شد.

وی ادامه داد: بعد از آزادی امام خمینی(ره) در سال 43 ، نطق شدیدلحن امام در رد کاپیتولاسیون منجر به تبعید ایشان به ترکیه و نهایتا نجف اشرف شد.

این مدرس دانشگاه آزاد زاهدان گفت: پس از آن، نهضت به شکلی آرام ادامه یافت و امام (ره) در این دوره استراتژی خود را بر پایه تربیت نیرو و تجدید قوا قرار داد تا هم در مرحله نفی یعنی زیر سوال بردن مشروعیت نظام شاهنشاهی و هم در مرحله اثبات و تبیین شکل حکومت آینده با عنوان جمهوری اسلامی موفق عمل کند.

میر افزود: جوانه های درونی و فکری نهضت روز به روز گسترش می یافت تا اینکه در آبان سال 1356 سید مصطفی خمینی به شکل مشکوکی به شهادت رسید و امام (ره) در برخورد با این جریان گفت قتل مصطفی از الطاف خفی الهی بود که نصیب من شد.

وی تاکید کرد: این اقدام رژیم نه تنها در اراده امام خللی وارد نکرد، بلکه وی را مصمم‌تر ساخت.

سلطانعلی میر افزود: بنابراین رژیم تصمیم گرفت با توهین به ساحت حضرت امام خمینی (ره) چهره ایشان را به عنوان رهبری نهضت مخدوش نماید.

این کارشناس علوم سیاسی اظهار داشت: در 17 دی ماه 1356 که یک روز به یادماندنی برای رژیم و سالروز کشف حجاب در دوران رضا شاه بود مقاله ای تحریک امیز با امضای مستعار احمد رشیدی مطلق توسط داریوش همایون وزیر فرهنگ و هنر آن زمان تنظیم و در روزنامه اطلاعات به چاپ رسید.

وی افزود: در این مقاله به طور صریح بی حجابی فضیلت و حجاب، کهنه پرستی و ارتجاع معرفی و به ساحت مقدس امام خمینی (ره) اهانت شده و وی را با عنوان قدرت طلب و سید هندی و همچنین قیام 15 خرداد 42 را توطئه استعمار سرخ و سیاه معرفی کرده بودند.

میر ادامه داد: با انتشار این مطالب اهانت امیز اولین واکنش ها در شهر مقدس قم اغاز و در روز 19 دی ماه جمعی از طلاب و مردم متدین قم به شهادت رسیده و یا مجروح شدند.

وی 19 دی را آتشی بر خرمن رژیم طاغوت دانست و گفت: انبار باروت منفجر و دودمان رژیم 2500 ساله شاهنشاهی را در 22 بهمن سال 57 برانداخت.

میر عنوان کرد: قیام 19 دی ماه تاثیرات شگرفی در عرصه داخلی و بین الملل به همراه داشت به طوری که در ایران نظام شاهنشاهی ساقط شده و روحانیت قدرت خود را به رهبری امام (ره) نشان داد.

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان افزود: در عرصه بین الملل نیز باعث شد ژاندارم منطقه که حافظ منافع امریکا بود از بین برود و نهایتا امروزه شاهد هستیم که قیام 19 دی سرآغاز حرکتی بود که سراسر دنیا را تحت تاثیرخود قرار داد.

میر ادامه داد: موج بیداری اسلامی در کل دنیا در کشورهای عربی، شمال آفریقا و حتی جنبش وال استریت در کشورهای غربی به وجود آمده ، بنابراین 19 دی را باید سرآغاز همه نهضت ها در عرصه داخلی و بین المللی و فروپاشی بلوک غرب نام نهاد. /940/ت302/س
ارسال نظرات