۲۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۱۲۱۲۹۶
فردا؛

کنگره ملی امام حسن مجتبی برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی از برگزاری کنگره ملی امام حسن مجتبی(ع) فردا در آستانه مبارکه شهدای باقریه بیرجند خبر داد.
کنگره امام حسن مجتبي
حجت‌‏‏الاسلام محمدطاهر گرایلی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت: این کنگره با هدف آشنایی مردم با سیره عملی، سیمای اخلاقی و تربیتی امام حسن(ع) برگزار می‏‌شود.

وی افزود: این کنگره ساعت هشت صبح فردا با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین عباسعلی سلیمانی، نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان در جوار آستانه مبارکه شهدای باقریه برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام گرایلی گفت: محورهای ارائه مقاله ارائه شده به کنگره، ترویج فرهنگ وقف از دیدگاه امام حسن مجتبی(ع)، ولایت‏‌پذیری از منظر امام حسن مجتبی(ع)، برخورد ایشان با سلاطین اموی، جریان‏‌شناسی نظامی و اجتماعی عصر امام حسن مجتبی(ع) و نقش آن حضرت در گسترش اسلام و تشیع است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی ادامه داد: تبیین وجوه مشترک جریان‎‏های ضد ولایت از زمان امام حسن(ع)‌‌، بررسی اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی عهد امام حسن(ع) و جریان‏‌شناسی و برخورد با فتنه‌جویان از محورهای ارائه مقاله در این کنگره است.

حجت‏‌الاسلام گرایلی گفت: 60 مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده که با داوری انجام گرفته به نفرات برتر لوح تقدیر، تندیس همایش و سه کمک هزینه سفر حج، عتبات عالیات و سوریه اعطا می‌شود.

وی ادامه داد: زندگی ائمه اطهار(ع) سرشار از نکات آموزنده است و به همین دلیل شیوه زندگی، دستورات دینی و مبارزات ائمه معصومین(ع) با حاکمان اعصار خود باید برای جامعه بیان شود. 

مدیر کل اوقاف خراسان جنوبی با اشاره به این که امام حسن‌(ع) یکی از امامان بزرگ و کم نظیر در تاریخ اسلام است و باید بیشتر به ابعاد زندگی ایشان پرداخته شود، افزود: زندگی و دوران مبارزاتی امام حسن‌(ع) باید به شیوه های مختلف در چنین کنگره هایی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و به مباحثی چون تاریخ علمی، احادیث و روایات نقل شده از ایشان پرداخته شود.

حجت الاسلام گرایلی با بیان این که در کنگره ها باید زمان شناسی ائمه اطهار(ع)، مصائب و مشکلات دوران آن بزرگوران بیشتر مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: نقطه نظرات و جهت گیری های سیاسی ائمه معصومین(ع) نیز باید توجه شود.

مدیر کل اوقاف استان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه امروز در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران زمینه مناسبی برای گسترش تعالیم دینی فراهم شده است، تصریح کرد: دستگاه های دینی و فرهنگی باید از این فرصت به خوبی در جهت تعمیق باورهای دینی بهره گیرند.

وی با تاکید بر این که هیچ ملتی مانند شیعیان داری سرمایه‌های معنوی نیستند، افزود: احادیث و کتاب‌های ائمه اطهار بزرگ‌ترین سرمایه‌های دینی و معنوی ما هستند.

حجت الاسلام گرایلی با بیان این که امامان معصوم(ع) نگاه و مدیریت خاصی در حفظ و ماندگاری تشیع داشتند، بیان کرد: متولیان دینی و فرهنگی جامعه باید این مسأله را مورد بررسی و تحلیل قرار داده و از شرایط حال حاضر جهان برای معرفی سرمایه‌های جهان تشیع به خوبی استفاده شود./950/د103/س
ارسال نظرات