۱۹ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۷:۲۰
کد خبر: ۱۲۵۱۱۲
آیت الله مقتدایی:

انجمن های علمی حوزه، عالمان حوزه را به ارائه پایانامه های به روز تشویق کنند

خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه های علمیه سراسر کشور با تاکید بر این که انجمن های علمی باید علمای حوزه را به انتخاب موضوع و ارائه پایانامه تشویق کنند، گفت: کاری کنید که منفعت های علمی حوزه از انحصار درآید و به سراسر کشور صادر شود.
آيت الله مرتضي مقتدايي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله مرتضی مقتدایی رییس حوزه های علمیه سراسر کشور، عصر هجدهم اسفند در اولین مجمع عمومی انجمن علمی اصول فقه با اشاره به نظرات متفاوت علما در مورد متون درسی حوزه گفت: این انجمن باید تلاش کند که کتاب درسی اصول فقه ساده و روانی را تدوین کند؛ کتابی که به لحاظ غنای علمی همانند رسائل و کفایه باشد.

وی با تایید نظرمقام معظم رهبری مبنی بر کوتاه شدن دوران تحصیل حوزه با تدوین متون جدید اظهار داشت: مباحث مطرح در حوزه تناسبی با نیازهای امروزی کشور ما ندارد، انجمن های علمی باید این نیاز حوزه علمیه را برآورده کنند و زوائد را حذف کنند؛ این مطالبه امروز طلاب جوان است.

رییس حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان نظر مرحوم آیت الله بهجت درباره رسائل و مکاسب گفت: ایشان به من گفته بودند این دروس را بردارید، این کتاب برای درس خارج مرحوم شیخ انصاری بوده است و به درد سطح نمی خورد.

آیت الله مقتدایی افزود: یکی از علمای حوزه به بنده گفته بود اگر فرصتی داشتم کفایه را به کتاب سهل و آسانی تبدیل می کردم؛ من این مطلب را برای یکی از مراجع تقلید مطرح کردم ایشان در جواب گفتند هیچ کس را سراغ ندارم که توانایی انجام این کار را داشته باشد حتی آن آقایی که ادعا کرده است هم نمی تواند، جای کفایه را هیچ چیز نمی گیرد.

وی اصول فقه را همانند فقه در راس امور حوزه دانست و گفت: اصول از ارکان حوزه علمیه است؛ هیئتی تشکیل شود تا این علم را با وضع موجود تطبیق دهند و راه طولانی که برای آموزش آن وجود دارد را قدری کوتاه تر و محکم تر کند.

رییس حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به اعلام نیاز دستگاه های مختلف مدیریتی کشور به حوزه علمیه تصریح کرد: نیازهای تشکیلات حکومتی ما به صورت جزوه درآمده است؛ باید اولویت بندی کرد و آنها در معرض موضوعات دروس خارج قرار داد و استنباط روشن و قوی و مطابق بحث روز انجام داد.

آیت الله مقتدایی با بیان این که پانزده نفر از فضلای حوزه علمیه قم که سال های زیادی را در خارج فقه تحصیل کرده اند به دلیل نداشتن مدرک تحصیلی در این انتخابات اخیر رد صلاحیت شدند، ادامه داد: مدرک گرایی در حوزه خوب نیست ولی اصل داشتن مدرک لازم است، ما اگر بخواهیم در کشور و عرصه بین الملل تاثیر گذار باشیم ناچار هستیم که مدرک معتبر ارائه دهیم.

وی با تاکید بر این که انجمن های علمی باید علمای حوزه را به انتخاب موضوع و ارائه پایانامه تشویق کنند، گفت: کاری کنید که منفعت های علمی حوزه از انحصار درآید و به سراسر کشور صادر شود./928/پ202/س
ارسال نظرات