۲۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۱۲۵۴۴۸
راهیان نور( 27) شاعر و نویسنده دفاع مقدس:

ادبیات حمایت از بیداری اسلامی، جزء ادبیات پایداری است

خبرگزاری رسا ـ یکی از فعالان عرصه ادبیات دفاع مقدس تصریح کرد: آنان که در زمان حاضر نهضت های اسلامی مردمی که در کشورهای عربی قیام کرده اند را با ادبیات خود حمایت کرده اند، در زمره شاعران و نویسندگان ادبیات پایداری قرار دارند.
بيداري اسلامي/1
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، عبدالرحیم سعیدی راد، شاعر و نویسنده عرصه ادبیات دفاع مقدس، شامگاه بیست و سوم در اسفند کنگره سراسری ادبی دوکوهه که در اندیمشک برگزار شد، اظهار داشت: ادبیات حوزه دفاع مقدس با گذشت زمان و با وجود فاصله گرفتن از جنگ تحمیلی همواره مضامین جدیدی یافته است.

وی با بیان این که اگر در زمان وقوع دفاع مقدس هیجانات و شور و تشویق به حماسه آفرینی مضمون اصلی حوزه یادشده را تشکیل می داد، گفت: با پایان جنگ مضامینی نظیر شهادت طلبی و یا حتی جاماندن از کاروان شهدا و نظیر آن مورد استفاده قرار گرفت.

سعیدی راد اضافه کرد: این مضمون یابی ها و تغییرات با اقتضای زمان مدام شکل دیگری به خود می گرفت به گونه ای که ورود آزادگان به میهن و نظیر آن نیز در دل ادبیات پایداری جایی برای خود پیدا کرد و اکنون نیز با گذشت بیش از دو دهه این مضمون یابی ها ادامه دارد.

شاعر و نویسنده عرصه ادبیات دفاع مقدس در بخش دیگری از سخنانش با ارائه تعاریفی از ادبیات دفاع مقدس، تصریح کرد: این نوع ادبیات را بخشی از ادبیات موسوم به پایداری و شاخه ای از آن است که از برجستگی قابل توجهی برخوردار است.

سعیدی راد خاطر نشان ساخت: به طور عام ریشه ادبیات پایداری ما به صدر اسلام باز می گردد و این ادبیات همواره حیات داشته و امروز نیز بیداری اسلامی و اشعاری که در این زمینه سروده می شوند تداوم ادبیات پایداری به حساب می آیند.

وی با اشاره به ادبیات نوین در حوزه بیداری اسلامی، عنوان داشت: آنان که در زمان حاضر از نهضت های اسلامی مردمی که در کشورهای عربی قیام نموده اند در ادبیات خود حمایت کرده اند نیز در زمره شاعران و نویسندگان ادبیات پایداری قرار می گیرند.

بیان هنری ابعاد مختلف دفاع مقدس نیاز امروز کشور است


در ادامه این مراسم، حسین اسرافیلی از شعرا و کارشناسان برجسته ادبیات کشور، ادبیات دفاع مقدس را متمایز از هر ادبیاتی جنگی در جهان دانست و گفت: اگر ادبیات جنگ ما با دیگر کشورها مشابه یکدیگر بود که تنها به ترجمه آثار آنها روی می آوردیم و نیاز به تلاش های دیگری نبود.

وی با تأکید بر این که وضعیت دفاع مقدس ما متفاوت از هر دفاع دیگری است و به تبع ادبیات آن نیز متفاوت است، بیان داشت: تمامی ابعاد دفاع مقدس دارای ارزش است و این ارزش ها باید با خلق آثار هنری به جامعه تحویل داده شود.

اسرافیلی ارتباط هنرمندان متعهد کشور را با حماسه آفرینان دوران 8 سال دفاع مقدس به ویژه جانبازان بسیار زیبا و قابل توجه خواند و آن را مایه مباهات و از عوامل موفقیت فعالان ادبیات پایداری ایران اسلامی دانست./9463/پ203/س
ارسال نظرات