۱۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۱۳۴۳۰۹
ظرفیت‌های ماه مبارک رمضان(21)؛

ماه رمضان فرصتی برای بی‌توجهی به مظاهر مادی و دنیوی است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) ماه مبارک رمضان را فرصتی طلایی برای بی توجهی به مظاهر مادی و دنیوی دانست.
فعاليت فرهنگي مبلغان حوزه علميه در تابستان
 
حجت‌الاسلام سید محمد رضا موسوی نسب، عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به ظرفیت‌های ماه مبارک رمضان بیان داشت: عبادت‌هایی که خداوند در قالب فروع دین برای ما قرار داده هر کدام برکات و نتایج خاص خودش را دارد که عمده آن رهایی و عدم وابستگی و دلبستگی انسان است.
وی در ادامه افزود: عبادت‌هایی مانند خمس، زکات و حج بخش عمده آن رهایی از وابستگی‌های مالی و اقتصادی است و جهاد رهایی از وابستگی به تن و جان و یکی از وابستگی‌هایی که انسان در طول زندگی از کودکی تا زمانی که می‌میرد به همراه دارد نیاز به غذا، نوع غذا و زمان آن است و در ماه مبارک رمضان با روزه گرفتن تمرین می‌کند تا از این وابستگی به طعام و غذا نجات پیدا کند.
وی خاطر نشان کرد: ظرف زمان و مکان در زندگی انسان مؤثر است همچنان که در روایت آمده که در ماه مبارک رمضان شیاطین در غل و زنجیراند و زمینه بسیاری از مفاسد و گناهان به شکل های مختلف برچیده ‌شده انسان با توجه به ظرفیت هایی که در این ماه پیش آمده می‌تواند در رشد و تعالی و عدم وابستگی و دل‌بستگی خودش به مظاهر دنیا تلاش کند.
وی با اشاره به سخن نبی مکرم اسلام (ص) که فرمودند: « ماه رمضان خداوند شما را دعوت کرده است برای یک میهمانی بسیار عزیز و معنوی » ابراز داشت: این اعتبار یک حقیقت وجودی و تکوینی است مخصوصا اینکه خداوند انسان را دعوت کرده تا از او پذیرایی خاصی بکند و این پذیرایی مادی و معنوی است.
حجت‌الاسلام موسوی نسب برکات این ماه را زیاد برشمرد و اظهار داشت: مردم به امید فیض‌های معنوی و اخروی مشغول به کارهای نیک و پسندیده می‌شوند که هر کدام از آنها  آثار اخلاقی و تربیتی خاصی دارد و باعث نزول برکات و شادی دلها و ادخال نشاط در جامعه می‌شود.
وی بیان داشت: پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند: «از فرصت‌ها و لحظه‌های این ماه استفاده کنید » زیرا نفس کشیدن شما در این ماه ثواب تسبیح دارد و با گفتن هر تسبیح برکات آن در زندگی نمایان می‌شود و دانشمندان بیان و اثبات کرده‌اند که ذکر تأثیر مثبت روی اشیاء و مولکولهای آنها می‌گذارد بنابراین نفس کشیدن که حکم تسبیح دارد اثر مثبت بر جسم و جان انسان می‌گذارد.
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) تصریح کرد: در روایات سفارش شده که سحرها بیدار باشید و با خدای خود ارتباط برقرار کنید هر چند نماز و قرآن نخواند زیرا همین بیداری در دل شب و اطاعت امر خدا در تاریکی شب برکات خاص خودش را دارد و ارتباط انسان با خدا را بیشتر می‌کند.
وی یکی از برکات زیبای ماه مبارک رمضان و روزه‌داری کنترل نفس و تقویت اراده دانست و افزود: انسان با حفظ خود از خوردن و آشامیدن در طول روز این قدرت را در خود ایجاد می‌کند و این کنترل نفس بهترین وسیله و راه برای رساندن انسان به تقوا و خویشتن داری است.
وی خاطر نشان کرد: روزه داری انسان را از بسیاری از گناهان و اشتباهات باز می‌دارد و حفظ می‌کند زیرا انسان باید در این ماه چشم، زبان، گوش، حیاء، شکم و شهوت خود را حفظ کند تا از این طریق بتواند حالات معنوی را در زندگیش متجلی کند.
وی تأکید کرد: اگر انسان یک آیه از قرآن را با تفسیر و فهم بالا بررسی کند ارزش آن کمتر از این نیست که هر روز چند جزء از قرآن را بخواند زیرا عبادت‌ها، ذکرها و ادعیه هر کدام بیانگر معارفی از معارف الهی است، انسان در شب‌های قدر با خواندن دعای جوشن کبیر یک دوره خدا شناسی عمیق پیدا می‌کند.
حجت‌الاسلام موسوی نسب اظهار داشت: مبلغان هر چه بیشتر عمل کنند و عامل به دستورات دین باشند قطعا سخنان آنها اثر بیشتری در مردم می‌گذارد و برای اینکه اهل عمل باشند باید بینش و درکشان را نسبت به این ماه بالا ببرند و واقعیت آن را بهتر بشناسند و به جای مشغول شدن به کمیت‌های عبادی تلاش کنند تا کیفیت عبادت‌ها و دعاهایشان بالا برود.
وی ادامه داد: مبلغان فضاهای تبلیغی را برای مردم به وجود بیاورند و خودشان تشکیل دهنده جلسات مختلف دینی  باشند تا بتوانند مردم را با معارف دین انس داده و در تبلیغ موفق باشند.
این استاد حوزه در پایان گفت: امام علی (ع) از پیامبر گرامی اسلام (ص) سؤال کردند که بهترین اعمال در ماه مبارک رمضان چیست حضرت فرمودند: « الورع عن محارم الله » یعنی اینکه انسان بتواند در این ماه نورانی خودش را از گناهان حفظ و به تقوا و پرهیز از گناه بیش از هر چیز توجه کند./9192/ت302/ن 
ارسال نظرات