۱۷ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۱۳۷۸۰۶
آیت‌الله خاتمی:

برگزاری موفق اجلاس عدم تعهد سیلی سخت ایران به آمریکا و استکبار جهانی بود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تهران مواضع و بیانات رهبر معظم انقلاب در اجلاس عدم تعهد را شجاعانه توصیف و تصریح کرد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در یک اجلاس بین‌المللی به صراحت و شفافیت آمریکای مستکبر را به افتضاح کشیدند و مانند همیشه با صراحت و قاطعیت رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی را زیر سؤال بردند.
نماز جمعه تهران به امامت آيت الله خاتمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سیداحمد خاتمی در خطبه‌های سیاسی عبادی نماز جمعه این هفته تهران با بیان این‌که برگزاری اجلاس غیرمتعهدها در تهران همچنان مسأله روز دنیا و کشور است، ناراحتی فوق‌العاده آمریکا و رژیم صهیونیستی را نشان‌دهنده اهمیت بسیار زیاد این اجلاس دانست.

 

وی از اطلاع‌رسانی بسیار خوب رسانه‌ها در این عرصه تقدیر کرد و با بیان این‌که به کوری چشم دشمنان حضور سران و اعضای کشورهای غیرمتعهد در اجلاس غیرمتعهدها بسیار چشم‌گیر بود، افزود: روزنامه مصری الاهرام نوشت که این اجلاس خواب و خوراک را از رژیم صهیونیستی گرفته است.

 

برگزاری اجلاس عدم تعهد نشانه منزوی بودن آمریکا و اسرائیل

 

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تبلیغ رسانه‌های گروهی آمریکا برای منزوی نشان دادن ایران در جامعه جهانی، اظهار داشت: برگزاری اجلاس غیرمتعهدها با حضور همه کشورهای عضو به دنیا فهماند که ایران بزرگ منزوی نیست، بلکه آمریکا و اسرائیل منزوی هستند.

 

وی با بیان این‌که دشمنان با تهدید و تطمیع و به کار بستن تمام تلاش‌های دیپلماتیک خود به هدفشان نرسیدند و ناکام ماندند، گفت: بسیاری از سران فکر می‌کردند با حضور در ایران با یک کشور آشفته، به هم ریخته و با مردمی که از فرط تحریم قابلمه به دست دنبال رزق و روزی خود هستند، روبه‌رو می‌شوند.

 

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: ما به هیچ‌وجه و با هیچ گزارشی نمی‌توانستیم بگوییم این حرف‌ها دروغ است تا این‌که سران و اعضای عدم تعهد خودشان کشور با ثبات و آرام و مردم با وقار و متین ایران را دیدند و فهمیدند آنچه برایشان گفته شده دروغ‌پردازی رسانه‌های استکباری بوده است.

 

وی همچنین اعترافات دشمنان را در این عرصه قابل توجه دانست و گفت: سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل که به ضدیت در ایران معروف است با اشاره به این‌که برگزاری اجلاس غیرمتعهدها در تهران پیروزی بزرگی برای ایران بود تأکید کرد که تحریم‌ها هیچ تأثیری بر فعالیت هسته‌ای ایران نداشته است.

 

امام جمعه موقت تهران با بیان این‌که مردم و مسؤولان برای برگزاری هرچه بهتر این اجلاس بسیج شدند و پای کار آمدند، نقش مقام معظم رهبری در پیشرفت اجلاس غیرمتعهدها را اساسی دانست و تصریح کرد: ایران با برگزاری اجلاس عدم تعهد سیلی محکمی به آمریکا زد.

 

وی با اشاره به محورهای نطق بلند، مستدل، منطقی و شجاعانه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مراسم افتتاحیه اجلاس سران عدم تعهد، گفت: در این نطق حدود بیست محور وجود داشت که یک محور ضرورت تغییر در مدیریت ناعادلانه جهانی بود یعنی چند دیکتاتور حق ندارند اتاق فرمان جهان را به دست بگیرند.

 

آمریکا دشمن عمده مشارکت و همکاری کشورها

 

آیت‌الله خاتمی با تأکید بر این نکته که آمریکا به هیچ کشوری جز رژیم صهیونیستی وفادار نیست، آمریکا را دشمن عمده مشارکت و همکاری کشورها معرفی کرد و ارائه راهکار عملی برای مشکل فلسطین را از دیگر سخنان منطقی و از دل برآمده رهبر معظم انقلاب که بر جان‌های مستعد نشست، عنوان کرد.

 

وی با اشاره به سخنان رییس جمهور «بنین» در تجلیل از نطق حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، افزود: وی گفت که سه مرتبه سخنرانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را مرور کرده و از طرف 53 کشور آفریقایی با تشکر از این مواضع، اعلام می‌کند که ایشان حرف دل 53 درصد جمعیت جهانی را مطرح کرده‌اند و پیام وفاداری این کشورها را به رهبر معظم انقلاب در خصوص عدم جنبش تعهد اعلام کرد.

 

امام جمعه موقت تهران همچنین با اشاره به دیدارهای سران و رؤسای سازمان‌های بین‌المللی با مقام معظم رهبری، گفت: برگزاری 18 ملاقات به ویژه 9 ملاقات در یک روز نشان دهنده نشاط، سرزندگی و دغدغه مقام معظم رهبری برای اعلام پیام جهانی انقلاب است.

 

وی مواضع رهبر معظم انقلاب در اجلاس عدم تعهد را شجاعانه توصیف و تصریح کرد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در یک اجلاس بین‌المللی به صراحت و شفافیت آمریکای مستکبر را به افتضاح کشیدند و مانند همیشه با صراحت و قاطعیت رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی را زیر سؤال بردند.

 

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به عصبانیت نخست وزیر رژیم جعلی صهیونیست از سخنان رهبر معظم انقلاب، ادامه داد: وی با این سؤال که چرا هیچ‌کس با شنیدن سخنان ضد اسرائیلی سالن اجلاس را ترک نکرد، معنای این حرف را منزوی و منفور بودن رژیم صهیونیستی می‌داند.

 

حوزه‌های علمیه پاسدار دین و اعتقادات مردم

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به 18 شهریورماه، آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه، از حوزه‌های علمیه به عنوان پاسدار اساسی‌ترین سرمایه این ملت یعنی دین و اعتقادات مردم نام برد و البته سرمایه این حوزه را مراجع عظام تقلید، محققان و اساتید آن دانست.

 

آیت‌الله خاتمی به دیدار روز سه‌شنبه اعضای شورای عالی حوزه با مقام معظم رهبری و رهنمودهای سازنده‌ ایشان به شورا اشاره کرد و بیانات رهبر معظم انقلاب در این دیدار را که فرمودند «مبنای کار در حوزه‌ها تربیت فقیه است و در کنار آن باید به آموزش و فراگیری فلسفه و کلام اهتمام شود»، بسیار مهم ارزیابی کرد.

 

وی گفت: اساس کار حوزه‌های علمیه فقاهت و فقه فلسفه عملی توحید است و همان‌طور که امام راحل فرمودند «اگر همه چیز اسلام از بین برود اما فقه اسلام زنده بماند، اسلام زنده مانده است».

 

امام جمعه موقت تهران با اشاره به برگزاری دوازدهمین اجلاس خبرگان رهبری، از مجلس خبرگان به عنوان مظهر اطمینان در نظام مقدس جمهوری اسلامی نام برد و اظهار داشت: مجلس خبرگان متنی و حاشیه‌ای دارد، متن آن انتخاب رهبر است که امیدواریم تا ده‌ها سال نیازی به این انتخاب نباشد و سایه مقام معظم رهبری تا انقلاب حضرت مهدی‌(عج) مستدام بماند.

 

تجلیل و تکریم از امام صادق‌‌(ع) محور وحدت جهان اسلام

 

فرا رسیدن سالروز شهادت امام جعفر صادق‌(ع) نیز از دیگر سخنان آیت‌الله خاتمی‌ در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران بود که وی با بیان این‌که تجلیل و تکریم از امام صادق‌(ع) می‌تواند محور وحدت جهان اسلام باشد، گفت: به امامت حضرت امام صادق‌(ع) افتخار می‌کنیم، آن را انکار نمی‌کنیم و با صراحت می‌گوییم ما شیعه جعفریه اثنی عشریه هستیم.

 

امام جمعه موقت تهران، مرجعیت علمی امام صادق‌(ع) را مختص شیعه ندانست و با بیان این‌که جهان اسلام مدیون امام صادق‌(ع) است، گفت: اهل سنت چهار امام فقهی دارند، امام فقهی اول ابوحنیفه است، او به صراحت می‌گوید که اگر دو سالی که از محضر امام صادق‌(ع) استفاده کردم نبود، بیچاره می‌شدم.

 

وی افزود: شافعی شاگرد با واسطه امام صادق‌(ع) است، احمد بن حنبل هم شاگرد شافعی است و مالک بن انس، معاصر امام صادق‌(ع) و از امامان فقهی دیگر اهل سنت می‌گوید«چشمی ندیده، گوشی نشنیده و بر قلبی شخصیتی برتر از حضرت امام صادق‌(ع) خطور نکرده است»

 

آیت‌الله خاتمی با بیان این‌که روز شهادت امام صادق‌(ع) جا دارد همه مسلمانان، اعم از شیعه و اهل سنت به میدان تجلیل بیایند و نمادی از نمادهای دیگر وحدت تقریب شیعه و سنی را به نمایش بگذارند، گفت: یقین دارم مردم عزیز ایران در این عرصه مانند عرصه‌های دیگر ولایی، سنگ تمام خواهند گذاشت.

 

گرامیداشت سالروز قیام 17 شهریور، وفات نخستین امام جمعه تهران مرحوم آیت‌الله طالقانی در 19 شهریور و روز شهات شهید محراب آیت‌الله سید اسدالله مدنی در 20 شهریور از دیگر سخنان امام جمعه موقت تهران بود که وی از آیت‌الله مدنی به عنوان یکی از چهره‌های کم‌نظیر و برخوردار از علم، عمل، تقوا، تعهد، زهد و خودسازی نام برد. /920/پ201/ج

ارسال نظرات