۲۶ شهريور ۱۳۹۱ - ۲۱:۰۳
کد خبر: ۱۳۸۹۱۹
آیت‌الله مصباح یزدی:

روح امام در رهبر انقلاب تجلی یافته است/ تنها با استصحاب و برائت نمی توان پاسخگوی شبهات بود

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز داشت: حوزه‌های علمیه در کنار توجه به فقه، وظایف دیگری هم برعهده دارند، امروز شبهات اعتقادی فراوانی در سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های ماهواره‌ای مطرح می‌شود که با برائت و استصحاب نمی‌توان آنها را پاسخ داد و باید با علوم انسانی اسلامی و عقلی آشنا شد.
آيت الله مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در مراسم آغاز سال تحصیلی این مرکز که روز گذشته در سالن اجتماعات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، با بیان این‌که قدر حوزه و روحانیت مجهول است، گفت: باید قدردان همه نعمت‌های الهی باشیم و یکی از این نعمت‌ها، نعمت مدیران حوزوی است.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: کسانی که می‌توانند از فرصت درس و بحث بهره بیشتری گرفته و موقعیت‌هایی را برای خود مهیا کنند اما از این فرصت‌ها صرف نظر کرده و تمام دغدغه و فکر خود را در راه خدمت به طلاب هزینه می‌کنند که قابل ستودن است.
آیت‌الله مصباح یزدی وظیفه روحانیت در جامعه اسلامی را سنگین ارزیابی کرد و ابراز داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی وظایفی برعهده روحانیت افتاد که امکان آن در گذشته تصور نمی‌شد.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری وجود امام خمینی(ره) را نعمتی الهی دانست و اظهار داشت: درباره ایشان هرچه فکر کنیم به عمق وجودی این نعمت الهی پی نخواهیم برد.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)  ادامه داد: امام خمینی(ره) هدیه الهی به جامعه اسلامی است و این موفقیت را برای ایشان فراهم کرد که با قیام خود پایه‌های ظلم و ستم را متزلزل کند.
شعاعی از عنایت ولی عصر به مقام معظم رهبری تابیده است
وی مقام معظم رهبری را از دیگر نعمت‌های الهی برای نظام اسلامی خواند و گفت: بعد از امام خمینی(ره) خلف صالح ایشان عهده دار سکان داری کشتی انقلاب اسلامی شدند و به یک معنا روح امام خمینی(ره) در ایشان تجلی کرده است.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: باید قدردان این نعمت الهی باشیم و بدانیم که در صورت کفران این نعمت، دچار خسران خواهیم شد و برای توفیقات ایشان دعا کنیم، هرچند کارهای دیگری نیز که از دست ما بر می‌آید انجام دهیم.
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که شعاعی از عنایت ولی عصر(عج) به مقام معظم رهبری تابیده است، ابراز داشت: موفقیت‌های ایشان در راه دفاع از انقلاب اسلامی و ارزش‌های الهی نشان می‌دهد نشان دهنده عنایات ویژه به ایشان است.
وی یکی از نعمت‌های بزرگ الهی را وجود پیامبر اعظم(ص) و ائمه اطهار(ع) خواند و اظهار داشت: برکات فراوانی بوسیله معصومان(ع) به انسان‌ها عطا شده که هدایت تشریعی یکی از این نعمت‌ها است.
نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که شیعیان از برکات وجودی ائمه اطهار(ع) بهره‌های فراوان برده‌اند، گفت: ما باید بیش از همه قدردان این نعمت‌های بزرگ الهی باشیم و با توسل ارتباط خود را با ایشان بیشتر کنیم.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به روایات امام عصر(عج) را ناظر اعمال و دعا گوی بندگان در شرایط سخت عنوان کرد و گفت: ایشان حتی برای گناهان مؤمنان طلب استغفار می‌کنند و این وظیفه ما را در قبال ایشان سنگین تر می کند.
تحصیل علم باید تؤام با تهذیب باشد
آیت‌الله مصباح یزدی در ادامه بر ضرورت تحصیل علم همراه با تهذیب تأکید کرد و گفت: کسانی که به برای تحصیل به این مؤسسه آمده اند بدانند که حضور آنها اتفاقی نیست و برای آینده خود برنامه ریزی کنند.
برای پاسخگویی به شبهات روز باید با علوم عقلی آشنا باشیم
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که اصل در حوزه‌های علمیه توجه به فقه است، ابراز داشت: همانگونه که ایشان فرمودند؛ حوزه‌های علمیه در کنار توجه به این اصل مهم وظایف دیگری هم برعهده دارند، امروز شبهات اعتقادی فراوانی در سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های ماهواره‌ای مطرح می‌شود که با برائت و استصحاب نمی‌توان آنها را پاسخ داد و باید با علوم انسانی اسلامی و عقلی آشنا شد.
آیت‌الله مصباح یزدی بر ضرورت نیاز سنجی در جامعه تأکید کرد و خطاب به دانش پژوهان گفت: باید نیازهای روز جامعه را بررسی کنید و مطابق با آنها اقدامات علمی و پژوهشی خود را انجام دهید./927/پ202/ج
ارسال نظرات