۲۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۱۴۳۲۸۵
استاد اخلاق حوزه علمیه قم:

شناخت عقل مقدمه شناخت انبیاء است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که شناخت عقل مقدمه شناخت انبیا و اولیا الهی است، گفت: هدایت الهی و متابعت از اوامر خداوند متعال به وسیله حجت باطنی که همان عقل است صورت می‌گیرد.
درس اخلاق آيت الله حائري شيرازي در مدرسه فيضيه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی، استاد اخلاق حوزه علیمه قم در درس اخلاق خود که پیش از ظهر امروز بیست و هفتم مهرماه در مدرسه عالی فیضیه برگزار شد به بررسی رابطه حجت ظاهری و باطنی پرداخت و ابراز داشت: هدایت الهی و متابعت از اوامر خداوند به وسیله حجت باطنی که همان عقل است صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: زمانی فرد حجت ظاهری «انبیاء و اولیاء الهی» را می‌پذیرد و از آن‌ها پیروی می‌کند که حجت باطنی را شناخته باشد، اگر قبحی به وقوع می‌پیوندد به سبب آن است که ما حجت باطنی را نشناختیم و هر قدر برای شناخت عقل تلاش کنیم بازهم کم است.

بدبختی ما به سبب عدم شناخت عقل است

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به آیات قرآن کریم خاطرنشان کرد: اگر فردی بخواهد عمل صالح انجام دهد و به اخلاق و معنویت برسد باید حجت‌ باطنی خود را بشناسد همچنین اگر بخواهد به حجت ظاهری برسد باید ابتدا حجت باطنی خود را شناخته و از آن پیروی کند.

وی اضافه کرد: حجت باطنی نعمتی است که خدا به ما اعطا کرده است و دستور داده تا به خوبی از آن حفظ و مراقبت کنیم، هر بدبختی و جرمی که صورت می‌گیرد به سبب آن است که ما از حجت باطنی دور شده و به آن توجه نداریم.

سیر و سلوک به سبب عقل است

آیت‌الله حائری شیرازی سیر و سلوک و تحولات معنوی در زندگی افراد را وابسته به شناخت حجت باطنی دانست و تصریح کرد: اگر افرادی به جایگاه معنوی می‌رسند به سبب آن است که به حجت باطنی خود توجه داشته‌اند و قدرت زیادی برای نگه‌داشتن نعمت الهی مصرف کرده‌اند.

وی بیان داشت: حجت باطنی را که خدا به ما داده باید با قدرت گرفته و از آن مراقبت کنیم اگر این بند را محکم نگیریم به دست شیطان خواهد رسید، در نتیجه شیطان ما را بنده خود خواهد کرد.

این استاد حوزوی تأکید کرد: چون انبیا حجت باطنی خود را محکم گرفته بودند شیطان نتوانست بر آن‌ها غلبه کند و بند عقل را از دستشان خارج کند، تمام مشکلات ما به سبب آن است که بند عقل خود را به دست شیطان سپردیم، سلمان فارسی چون بند عقل خود را محکم گرفت و به دست شیطان نسپرد توانست در شرایط سخت که می‌خواستند خلیفه انتخاب کنند خود را از گمراهی حفظ کرده و به حجت ظاهری خداوند اقتدا کند.

نیت همراه تفکر درست است

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که در این زمان اخلاق غیر از اخلاق صد سال پیش است، گفت: در گذشته شاگرد از استاد پیروی و اطاعت‌پذیری داشت ولی امروزه استادان از شاگران خود اطاعت‌پذیری دارند و به سبب همین اطاعت‌پذیری استاد از شاگرد گرفتار مشکلات شده‌ایم.

آیت‌الله حائری شیرازی با اشاره به روایت « إنّما الأعمال بالنیّات » بیان داشت: منظور این روایت این نیست که هر که نیت‌اش خوب و پاک هست به بهشت می‌رود بلکه منظور این است که نیتی فرد را به بهشت می‌رساند که افزون‌بر خوب و پاک بودن با تفکر و عقل به وجود بیاید.

وی اظهار داشت: اگر بخواهیم بگویم هر که نیت‌اش پاک است به بهشت می‌رود باید بگویم طالبان نیز به بهشت می‌روند در حالی که این درست نیست، چون به نظر خودشان نیت‌شان درست بوده است نه به نظر عقل و منطق و حقیقت.

حجت ظاهری زیر بنای حجت باطنی است

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در ادامه حجت باطنی را زیر ساخت و زیر بنای حجت ظاهری دانست و ابرازداشت: شناخت حجت ظاهری به وسیله حجت باطنی امکان‌پذیر است، اگر شناخت حجت باطنی که زیر ساخت حجت ظاهری است شل و بدون مقاومت باشد شناخت صحیح حجت ظاهری نیز به وقوع نخواهد پیوست.

وی افزود: اطاعت از حجت ظاهری به وسیله شناخت حجت باطنی است کسی که حجت باطنی خود را نشناسد حجت ظاهری خود را نیز نمی‌تواند بشناسد.

شناخت عقل مقدمه شناخت انبیا است

آیت‌الله حائری شیرازی در پایان تصریح کرد: شناخت عقل پیش از شناخت انبیا است و کسی که عقل را بشناسد به او علم و حکمت اعطا می‌کنند و اگر نتواند عقل را بشناسد انبیاء را نیز نمی‌تواند بشناسد./993/پ202/ن

ارسال نظرات