۰۷ آبان ۱۳۹۱ - ۲۰:۵۶
کد خبر: ۱۴۴۶۹۰
آیت‌الله مکارم شیرازی:

کنترل نکردن زبان فرد را جهنمی می‌کند

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به این‌که مردم غیبت را سبک می‌شمارند، گفت: غیبت سبب بروز بلاى بزرگى در جامعه می‌شود.
آيت الله مکارم شيرازي

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله مکارم شیرازی، استاد برجسته خارج فقه حوزه در درس اخلاق خود که متن آن در پایگاه اینترنتی معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه منتشر شده، به بررسی غیبت پرداخته است.

 

بر اساس این گزارش، متن سخنان این استاد اخلاق بدین شرح است:

 

پیامبر اکرم‏(ص) در خطبه‏اى مى‏فرمایند«کسى که برادر مسلمانش را غیبت کند روزه و وضویش باطل مى‏شود «مراد عدم ثواب است» و اگر در همین حال از دنیا برود، همانند کسى خواهد بود که حرام خدا را حلال شمرده است».

 

شرح روایت:

فرق بین خطبه و احادیث معمولى این است که در خطبه مسائل اساسى‌تر و فراگیرتر بیان مى‏شود و کلام معصوم‏(ع) در خطبه ناظر به همه است و خصوصیاتى دارد که در احادیث معمولى نیست.

در این باب به مسأله غیبت اهمیّت بسیارى داده شده و علت آن مى‏تواند یکى از این دو امر باشد:

از نظر اسلام، آبروى مسلمان بسیار مهم است، گاه مى‏شود که انسان حاضر است جانش را از دست بدهد ولى آبرویش محفوظ بماند، این روزها گاه غیبت به غلط افشاگرى نامیده مى‏شود.

مردم غیبت را سبک مى‏شمارند و از بلاى بزرگى که براى جامعه دارد، بى‏خبر هستند، ازاین‏رو اسلام به آن بسیار اهمیت داده است.

در اینجا لازم است به چند نکته اشاره شود:

نکته اول:

عوام مردم مواردى را جزء غیبت محسوب نمى‌کنند و در مقام توجیه نیز جواب‌هاى عوامانه‌اى ارائه مى‏کنند، وقتى به آن‌ها گفته مى‏شود غیبت نکن، مى‏گویند: من پیش رویش هم مى‏گویم و حال آنکه اگر در مقابل او بگوید چه بسا گناهش مضاعف است، زیرا ایذاء مؤمن است.

وقتى به آن‌ها گفته مى‏شود که غیبت نکن، مى‏گویند، صفتش است و نمى‌دانند که غیبت همین است که صفت ناپسند کسى را بازگو کنند؛ واضح است که اگر این کار صفتش نباشد تهمت است.

از بعضى سؤال مى‏کنند و او مى‏خواهد هم چیزى گفته باشد و هم همه چیز را نگفته باشد، در این موارد وقتى مثلاً مى‏پرسند فلان کس چگونه آدمى است در جواب مى‏گوید، چه کنم که دهانم بسته است و نمى‌توانم سخن بگویم و امثال آن.

بعضى از علماى اخلاق این کار را هم غیبت مى‏دانند و هم ریا؛ غیبت است زیرا اگر همه چیز را مى‏گفت اى بسا موردى مختصر و عادى بیان مى‏شد ولى با آن گونه سخن گفتن ذهن شنونده ممکن است به موارد بسیار بدترى منتقل شود، از سوى دیگر ریأست، زیرا فرد با این عبارت مى‏گوید که من متدین هستم و در نتیجه غیبت از من سر نمى‌نزد.

نکته دوم:

براى ریشه‏کن شدن غیبت باید ریشه‏هاى آن را از بین برد، زیرا غیبت عوامل و سرچشمه‏هایى دارد:

حسادت؛ به کسى حسادت مى‏کند و با غیبت مى‏خواهد آبرویش را ببرد.

انتقام‏جویى؛ یک بار چیزى از او خواسته و او نداده و حال مى‏خواهد عیوبش را بازگو کند تا آبرویش برود.

اظهار اطلاع؛ بعضى دلشان مى‏خواهد، خبر تازه بگویند و عدّه‏اى هم دوست دارند که خبر تازه بشنوند، این نوع تقاضا در بسیارى از افراد ممکن است وجود داشته باشد و در نتیجه به افشاى عیوب پنهانى مى‏انجامد.

عدم توجّه؛ در روایات هم به این سرچشمه اشاره شده به این بیان که بعضى کلام را جزء عمل نمى‏دانند و مى‏گویند که سخن باد هوا و بى‏اثر است، غافل از این‌که گاه یک جمله آتشى روشن مى‏کند که به دنبال آن انسان‌هایى به قتل مى‏رسند.

در روایت معروفى از پیامبر(ص) آمده است که بعد از این‌که حضرت فرمود مراقب حرف‏هایتان باشید، یکى از اصحاب گفت «أفنؤاخذ بما نقول؟» حضرت در جواب فرمود «هلْ تَکُبُّ النَّاسَ عَلَى مَنَاخِرِهِمْ فِى النَّارِ إِلّا حَصَائِدُ أَلْسِنَتِهِمْ فَمَنْ أَرَادَ السَّلامَةَ فَلْیَحْفَظْ مَا جَرَى بِهِ لِسَانُه»؛ آیا چیزى غیر از آنچه از زبان فرد صادر شده او را به رو در جهنم مى‏اندازد؟ یعنى این زبان است که موجب مى‏شود انسان به رو در جهنم بیفتد.

عوامل دیگرى هم هست که در کتب اخلاقى ذکر شده که باید با آن‌ها مبارزه شود./993/د101/ی 

ارسال نظرات