۱۲ آذر ۱۳۹۱ - ۲۱:۳۷
کد خبر: ۱۴۸۵۱۹
یک پژوهش‌گر حوزوی:

کم کاری در فضای معرفت امام حسین باعث جرات گزافه گویی دشمنان شده است

خبرگزاری رسا ـ یک کارشناس مسائل سیاسی در مراسم عزاداری حسینیه هنر از آمیخته شدن فضای معرفتی امام حسین با شعرهای کم ارزش ابراز تاسف نموده و گفت: کم‌کاری‌ها است که باعث شده کدیورها و برخی از گروه‌های تاریخ دانشگاه‌ها به گزافه گویی بپردازند.
يعقوب توكلي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر یعقوب توکلی، تاریخ نگار و کارشناس مسائل سیاسی شامگاه یکشنبه دوازدهم آذرماه در مراسم عزاداری دهه دوم حسینیه هنر با طرح سوالی مبنی بر این‌که میزان اطلاعات ما از عاشورا و امام حسین(ع) چه حدی است؟ گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر فضای معرفت و شناخت امام حسین(ع) با مداحی‌ها و شعرهای دم دستی که زمینه فکری ندارد آمیخته شده است.

وی با طرح سوال‌های «ما به عنوان شیعه با خط ممیز کربلا که حاضریم همه چیز را فدا کنیم و فدا کردیم چه درباره عاشورا می‌دانیم؟» و «شاید بررسی ذهن سخت باشد لااقل بگویید چقدر کتاب در این رابطه خوانده‌ایم؟» گفت: متاسفانه بعضی از مبلغین، طلاب و ما هم گرفتار جلسات کشکولی شده‌ایم که با فشار عوام‌الناس باید داستان و روایتی تعریف کنیم که آن‌ها خوابشان نبرد؛چرا که حوصله بحث‌های مستمر و هدف‌دار وجود ندارد.

توکلی با تاکید بر این‌که واقعا مدح امام حسین(ع) خوانده نشده است افزود: صدا و سیما آن‌قدر که بر روی نهضت ملی و امثال آن مستند ساخته و کار کرده است، در رابطه با عاشورا نساخته است.

این تاریخ نگار با اشاره به این‌که در کنار گفت‌و‌گو درباره عبرت‌های عاشورا لازم است که اصل عاشورا نیز بازگو شود خاطرنشان کرد: باید بیان کرد که چرا فردی شیعه حاضر است سرش بالای دار برود و در همان‌جا نیز از امام خود دفاع کند، اما شیعه‌ای دیگر امام خود را دعوت می‌کند و هنگام معرکه خود را پنهان می‌سازد.

وی گفت: این کم‌کاری‌ها است که باعث شده کدیورها و برخی از گروه‌های تاریخ دانشگاه‌ها به گزافه گویی بپردازند یا تعداد مقالات علمی عاشورایی در کشوری با اکثریت شیعه تقریبا صفر شود.

توکلی در پایان گفت: امام حسین(ع) یا باید جانشینی خلیفه‌ای را بپذیرد که با دیدن سر امام حسین(ع) اذعان کرد اعتقادی به وحی و پیغمبر ندارد و با آن بیعت کند؛ یا علیه آن به بهترین نحو ممکن قیام کند که امام امت نیز مانند حضرت یحیی(ع) ذلت را نپذیرفت و به بهترین نحو به قیام در برابر کفر پرداخت./9598/پ202/ص

ارسال نظرات