۰۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۱۵۰۸۱۷
یک پژوهشگر حوزوی:

عقلانیتی که در شریعت اسلام ذکر شده است عقلانیت ارزشی است

خبرگزاری رسا ـ این استاد دانشگاه قرآن و حدیث در همایش بین المللی فلسفه دین معاصر اذعان داشت: عقلانیتی که در شریعت اسلام ذکر شده عقلانیت ارزشی است و تفاوت آن با عقلانیت غرب در استفاده ارزشی یا تنها استفاده ابزاری است.
حجت الاسلام هادي صادقي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام هادی صادقی پیش از ظهر امروز سوم دی‌ماه در همایش بین المللی فلسفه دین معاصر که در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد گفت: برداشت هیومی از عقلانیت تنها استفاده کردن برای رسیدن به هدف از قبل تعیین شده است و نگاهی ابزاری از عقلانیت دارد.

وی افزود: عقلانیتی که در شریعت اسلام ذکر شده است عقلانیت ارزشی است و همچنین از عقلانیت به عنوان ابزار و راه برای رسیدن به هدف از قبل تعیین شده استفاده می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: استفاده از عقلانیت برای رسیدن به اهداف ارزشمند در اسلام ذکر شده است که در دو بعد معرفتی و غیرمعرفتی مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به این‌که عقلانیت مطلق نداریم خاطرنشان کرد: عقلانیت مطلق وجود ندارد بلکه بر حسب اهداف تدبیر شده یک فرد پدیدار می‌شود.

حجت الاسلام صادقی با بیان این‌که علم از دیدگاه علامه طباطبایی دو وجه دارد افزود: یکی وجه ارجاعی است که هدف آن آشکار سازی یک مسئله است و دیگری حجت است و توجه به ضرورت یک مسئله دارد و حجت ناظر بر عقلانیت عمل است.

این استاد دانشگاه قرآن و حدیث تأکید کرد: کشف واقعیت یک امر واقعی است و حجت یک امر اعتباری و ذهنی خواهد بود.

وی افزود: یک فکر و باور عقلانی می‌تواند صادق یا کاذب باشد و در عین حال عقلانیت لازم نیست که صادق باشد یا بالعکس بلکه عقلانی بودن مسئله‌ای جدا از باورها است.

حجت الاسلام صادقی در پایان با اشاره به این‌که در کل عقلانیت یک نظر، معیار صادق است و پنج معیار دیگر نیز وجود دارد بیان کرد: ایمان در وهله نخست باید عقلانیت را باور داشته باشد و پنج معیار دیگر آن ایجاد یک کفایت وجودی، فهم هستی، ارتقای وجودی، کفایت انسانی و کفایت اخلاقی است./9591/پ202/ص

ارسال نظرات