۰۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۰:۰۷
کد خبر: ۱۵۳۸۶۴
رییس مجلس در هشتمین اجلاس بین‌المجالس:

کشتار در سوریه، عراق و پاکستان خدمت به آمریکا است

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی تحولات دنیای اسلام در سال‌های اخیر از منظر نظام‌های دموکراتیک با مبانی اسلامی را دارای جهش‌های تحسین‌برانگیز توصیف و تصریح کرد: تحولات دنیای اسلام به میزانی که استقلال‌خواهی، آزادی‌خواهی و اسلامیت را نمایش می‌دهد برای قدرت‌های بزرگ دردآور است.
دکتر علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي


به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خانه ملت، دکتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در سخنرانی خود در هشتمین اجلاس بین‌المجالس ضمن سپاسگذاری از مهمان‌نوازی کشور دوست و برادر سودان در ارزیابی شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای، گفت: صحنه بین‌المللی در سال‌های اخیر بعد از تئوری‌های افراطی تک‌قطبی شدن جهان و هزینه‌های اقتصادی و جانی بسیار به سوی ساختار چندقطبی در حرکت است.
 
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کشورهای اسلامی نسبت به این پدیده دو حالت می‌توانند داشته باشند، گفت:‌ نخستین حالتی که کشورهای اسلامی می‌توانند داشته باشند این است که با همبستگی یکدیگر به سوی یک قطب تاثیرگذار حرکت کنند.
 
وی ادامه داد: این حالت در شرایطی محقق می‌شود که کشورهای اسلامی با استراتژی هم‌گرایی از ظرفیت‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خود بهره گیرند و از این رهگذر تراز یک قطب تاثیرگذار تعاملات خود را شکل دهند.
 
وی تاکید کرد: قطعا در این وضعیت نزاع‌ها و چالش‌های بین کشورهای اسلامی باید در درون سازوکارهای دوستانه به حداقل برسد.
 
رییس مجلس شورای اسلامی در تشریح حالت دوم، گفت: مشی دومی که ممکن است کشورهای اسلامی به صورت اقمار منفرق پیرو قطب‌های بین‌المللی عمل کنند این است که از اتحاد دور شوند.
 
وی تصریح کرد: این وضعیت در واقع تکرار شرایط جنگ سرد و البته با تغییراتی که اقتضاء زمانه است می‌باشد.
 
وی با تاکید بر اینکه بهره چنین حالتی را قدرت‌های بزرگ می‌برند، افزود: اتخاذ چنین راه‌هایی سایش‌ها و رقابت‌ها و چالش را برای کشورهای اسلامی به ارمغان آورده و در این نزاع‌های تصنعی منابع آنان به یغما می‌رود.
 
تحولات دنیای اسلام در سال‌های اخیر تحسین‌برانگیز است
 
رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر تحولات دنیای اسلام از منظر نظام‌های دموکراتیک با مبانی اسلامی جهش‌های تحسین‌برانگیزی داشته است، گفت: این جهش‌ها به میزانی است که تحولات استقلال‌خواهی، آزادی‌خواهی و اسلامیت را نشان داده و برای قدرت‌های بزرگ دردآور است.
 
وی ادامه داد:‌ گرچه در ظاهر پرستیژ دیگری را به نمایش می‌گذارند لذا نه تنها نمی‌توان بر تنگناهای اقتصادی و سیاسی این انقلاب‌ها انتظار کمکی از این قدرت‌ها داشت، بلکه باید مراقبت کرد با فرصت‌طلبی جایگاه دیگری را برای خود جانمایی ننمایند.
 
لاریجانی تاکید کرد: این ظرفیت جدید جهان اسلام می‌تواند مبنای نظام جدیدی در همبستگی کشورهای اسلامی باشد که البته نیازمند نقشه راه مشخص و تدابیر داهیانه مسئولان کشورهای اسلامی است.
 
نیروهای مجاهد مقاومت در به چالش کشیدن صهیونیست ها باعث عزتمندی مسلمانان شدند
 
لاریجانی تصریح کرد:‌ حضور قدرتمند نیروهای مجاهد مقاومت در صحنه کارزار علیه رژیم صهیونیستی اعم از حزب‌الله، حماس و جهاد در تغییر معادلات و نشان دادن قدرت مسلمانان و بالا بردن توان مسلمانان در به چالش کشیدن این رژیم و همچنین بهره‌مندی از قدرت حل و فصل مسائل در درون خود تاثیر شگرف داشته است.
 
وی ادامه داد: گسترش برخی گروه‌های افراطی بی‌منطق که رفتاری تروریستی از خود بر جغرافیای اسلامی نشان می‌دهند هم چالش‌های درونی ملل اسلامی را افزایش داده و هم چهره مسلمانان را کدر نموده و هم هزینه‌های جانی و اقتصادی زیادی را برای کشورهای اسلامی بار نموده است.
 
دموکراسی دستوری گامی در جهت استبداد مدرن است
 
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به پتانسیل کشورهای اسلامی، گفت: از منظر جمهوری اسلامی کشورهای اسلامی می‌توانند با استراتژی وحدت‌گرا از فرصت تغییرات بین‌المللی بهره جسته و ظرفیت‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خود را در تعاون با یکدیگر به کار بندند و جایگاه از دست رفته تمدن اسلامی را احیا نمایند.
 
وی ادامه داد: در این مسیر تقویت پایه‌های دموکراتیک کشورها عامل پایداری آنها خواهد بود.
 
لاریجانی با تاکید بر اینکه باید به اصل درونی بودن این تحولات دموکراتیک پایبند باشیم، افزود: دموکراسی دستوری که با قدرت نظامی دیگران شکل گیرد، در واقع گامی در جهت استبداد و البته مدرن خواهد بود.
 
نماینده مردم قم در مجلس با اعلام اینکه جمهوری اسلامی با هرگونه دخالت نظامی در کشورهای در حال تحول مخالف است، افزود:‌اکنون که بیداری اسلامی در جوامع ما ظرفیت جدیدی در مقابل قدرت‌های زورگوی غربی ایجاد کرده است، برخی کژاندیشان با نادانی‌ خود آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و با طرح مسائل  طائفی و مذهبی صفوف یکپارچه مسلمانان را دچار شکاف می‌کنند.
 
وی همچنین تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بر پایه آرمان‌های امام خمینی (ره) از بدو نهضت اسلامی ایران منادی وحدت همه مسلمانان بوده و همه پیروان حضرت محمد بن عبدالله (ص) را برادران دینی و ایمانی خود می‌دانند.
 
لاریجانی ادامه داد: شافعی، حنبلی، جعفری، مالکی، حنفی و اهل طریقت و سایرین که همگان به تولید و نبوت و معاد معتقدند، قرآن کتاب آسمانی واحد آنهاست، کعبه قبله واحد آنان است و همه به سوی او عبادت می‌کنند، همگی در این دسته جای دارند. پس اختلاف بر سر چیست؟
 
وی با تاکید بر لزوم رفع اختلافات افزود:‌ مباحث کلامی و فقهی همیشه بوده و خواهد بود که باید در میان عالمان مورد بحث قرار گیرد و جای آن کوچه و بازار نیست.
 
وی تاکید کرد: رفتارهای خشونت‌آمیز به بهانه‌های مذهبی و دینی نتیجه‌ای جز تنفر و دشمنی بین مسلمانان ارائه نکرده و بهره‌ای جز برای زورمدارانه سلطه‌گر ندارد.
 
مکتب اسلام پیروان ادیان آسمانی را به همزیستی مسالمت‌آمیز توصیه می‌کند
 
رییس مجلس شورای اسلامی با استناد به دستورات مکتب اسلام، گفت: ما با سایر پیروان ادیان آسمانی سر جنگ نداریم و مکتب اسلامی نوعی همزیستی مسالمت‌آمیز را توصیه می‌کند.
 
وی ادامه داد: خشونت و کشتار در همه جا به‌خصوص در کشورهای اسلامی نظیر آنچه در پاکستان، عراق و سوریه رخ می‌دهد آن هم توسط کسانی که داعیه اسلام‌خواهی دارند چیزی جز مکر سیاسی همراه با تباهی فکری نیست.
 
لاریجانی تاکید کرد: این دست از اقدامات بهترین خدمت به آمریکا و صهیونیسم جهانی است.
 
مجالس کشورهای اسلامی می‌تواند مجد و عظمت تمدن اسلام را نمایان کند
 
رییس قوه مقننه کشورمان با تاکید بر اینکه مجالس کشورهای اسلامی نماد قدرت ملل اسلامی است، گفت: مجالس کشورهای اسلامی می‌تواند از فرصت تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای با اصول مشخص، زمینه قدرتمند شدن کشورهای اسلامی را به‌عنوان یک قطب تاثیرگذار فراهم کند.
 
نماینده مردم قم در مجلس نهم ضمن سپاسگذاری از دبیرخانه بین‌المجالس و پارلمان کشور دوست و برادر سودان در خاتمه گفت: مجالس کشورهای اسلامی می‌توانند با تمرکز بر مسائل ذکر شده مجد و عظمت تمدن اسلامی را تدارک کنند./924/د102/ج

ارسال نظرات