۰۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۱۵۷۹۴۶
استاد اخلاق حوزه:

تحلیل صحیح سیاسی نیازمند مطالعه یک دور صحیفه امام است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه قم از صحیفه نور به عنوان مهم‌ترین خوراک سیاسی برای جامعه نام برد و گفت: هرکسی بخواهد از انقلاب اسلامی ایران حفاظت کند، نیاز به مطالعه یک دور صحیفه امام راحل دارد.
حجت الاسلام محمود مهدي پور

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمود مهدی‌پور، استاد اخلاق حوزه علمیه پیش از ظهر امروز در درس اخلاق رسانه که در سالن اجتماعات خبرگزاری رسا برگزار شد به بیان دیدگاه علمی تغذیه جسم و روح در اسلام پرداخت و با اشاره به روایتی از امام باقر علیه السلام، بر دقت در خوراک روح تأکید کرد.

 وی در ادامه از گفتار صدق و کذب به عنوان مسأله اصلی در خوراک جسمی و روحی انسان نام برد و ابراز کرد: صدق و کذب، خوراک فکری هر انسانی را تأمین می‌کند، صداقت به عنوان غذای روحی سالم برای بشر ضروری است و غذای حرام به واسطه اطلاعات دروغی است که به دست می‌آوریم یا پخش می‌کنیم.
 
این استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه اگر بشریت از غذای ناسالم استفاده نکند، در نتیجه رفتار نامناسب نیز نخواهد داشت، بر دریافت اطلاعات صحیح و انتقال آن به جامعه از سوی رسانه‌ها تأکید کرد و افزود: همان‌طور که عمل صالح وابسته به خوراک سالم است، موضع‌گیری سیاسی و فرهنگی صحیح مرهون خوراک فکری سالم می‌باشد.
 
دروغ فکری مشکل اصلی مبحث اخلاق در رسانه
 
وی با اشاره به تولید و تزریق خوراک فکری ناسالم در قالب فیلم، خبرگزاری و روزنامه از سوی برخی نهادهای تبلیغاتی در دنیا، تصریح کرد: مشکل اصلی مبحث اخلاق در رسانه دروغ فکری است، مساله‌ای مهم‌تر از صدق و کذب در اخلاق رسانه وجود ندارد، وقتی جایگاه نقل سخن عوض شود مفهوم دیگری نیز از آن برداشت خواهد شد.
 
حجت‌الاسلام مهدی‌پور، انتقال دروغ را چه آگاهانه و چه ناآگاهانه صحیح ندانست و افزود: برخی ادعا می‌کنند که تنها ناقل خبر هستند و مقصر اصلی را منبع خبر می‌دانند، اما باید گفت که این ادعا هم درست نیست، چراکه اگر دروغ بودن مسأله‌ای دانسته شود، حق نداریم منهای نقد و بررسی، آن را نقل کنیم.
 
وی ادامه داد: برخی صاحبان نشریات فکر می‌کنند با نوشتن این جمله «مسؤولیت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است»، از زیر بار مسؤولیت خارج شده‌اند، درحالی که نمی‌توان چنین ادعایی کرد؛ همان‌طور که نویسنده مسؤول است، ناشر و ارزیاب آن نوشته هم مسؤول هستند.
 
جامعه بدون خبر صحیح به بیراهه می‌رود
 
این استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه جامعه بدون خبر صحیح به بیراهه می‌رود، به نقش و جایگاه ارزشمند خبر رسانی در نظام جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: خبر در جامعه چشم انسان است؛ افراد نباید از آگاهی محروم باشند یا بی‌خبری بر آنها حاکم شود یا خبرهای اشتباه در اختیارشان گذاشته شود که هر دو آفت است.
 
وی گفت: رسانه‌ها که چشم، گوش و زبان جامعه هستند باید دقت بیشتری کنند که ‌هر حقیقتی را نباید گفت و گفتن همه حقایق در همه جا هم واجب نیست، باید حساب‌شده رفتار کرد، اینکه همه اخبار را همیشه و به همه افراد بدهیم خلاف شیوه همه عقلای بشر است؛ اخبار باید به میزان نیاز و براساس ضرورت‌ها و اولویت‌ها انتخاب شود.
 
حجت‌الاسلام مهدی‌پور با اشاره به شعار برخی فعالان فرهنگی مبنی بر ضرورت حذف ممیزی از نشریات، ابراز کرد: هیچ کجای عالم و در هیچ در تشکیلاتی وجود ندارد که اخبار را ممیزی و گزینش نکند که این نه امکان عقلی و نه امکان وقوعی دارد؛هر کسی و هر نهادی براساس وظایف، ‌اهداف و چارچوب اعتقادی خود، اخبار را گردآوری کرده و پس از ‌بازپروری، بازتاب ‌دهد.
 
کتمان حقیقت مورد نیاز جامعه مسؤولیت‌آور است
 
وی با بیان اینکه اگر حقیقت مورد نیاز جامعه، کتمان شود مسؤولیت‌آور است، کتمان‌ قرآن و معارف اهل بیت علیهم السلام که اصلی‌ترین نقش را در هدایت بشر دارند، ناصواب دانست و تأکید کرد: یک طلبه و نیروی فرهنگی در صورتی تاثیرگذار است که حداقل یک دور ترجمه قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه را مطالعه کرده باشد.
 
این استاد اخلاق حوزه از صحیفه نور امام راحل به عنوان مهم‌ترین خوراک سیاسی برای جامعه نام برد و با بیان اینکه اگر افراد یک بار آن را مطالعه نکنند دچار اشتباه در تحلیل می‌شوند و تفکر سیاسی آنان راه به جایی نمی‌برد، گفت: هرکسی بخواهد از انقلاب اسلامی ایران حفاظت کند، نیاز به مطالعه یک دور صحیفه امام دارد.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود، اهمیت کار خبرگزاری رسا را به عنوان یک رسانه حوزوی بسیار بالا ارزیابی کرد و با بیان اینکه تامین خوراک روحی جامعه بالاتر از خوراک جسمی آن است، گفت: جایگاه خبرگزاری رسا ایجاب می‌کند که در تولید، توزیع، بازپروری و نشر خبر دقت کرده و خبر را به قصد قربت جمع‌آوری، کنترل، ‌گزینش و منتشر کند.
 
حجت‌الاسلام مهدی‌پور بر بالا بردن توان انتخاب صحیح در فعالیت فرهنگی تأکید کرد و با اشاره به ضرورت دقت در نقل مطالب دیگران و برخورد نقادانه ‌با مطالب، پذیرش مطالب مفید و رد مطالب غیرمفید، تصریح کرد: هرکار خیر و ارزشمندی را که در جامعه انجام می‌شود بازگو کنید که انعکاس آن تشویق آمران به معروف است. /920/پ201/ن
ارسال نظرات