با حضور رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد صورت گرفت؛
برگزاری درس اخلاق مجتمع آموزش عالی مشهد
خبرگزاری رسا ـ دومین جلسه از سلسله جلسات اخلاق اسلامی، به همت معاونت فرهنگی تربیتی مجتمع آموزش عالی مشهد و با حضور حجت الاسلام علی اکبری، رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد، در سالن اجتماعات این مجتمع برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر و اطلاعرسانی جامعةالمصطفی، حجتالاسلام علی اکبری، رییس رسیدگی به امور مساجد در دومین جلسه از سلسله جلسات اخلاق اسلامی مجتمع آموزش عالی مشهد با اشاره به آیه «الم تر کیف ضرب الله مثلاً کلمه طیبهً کشجره طیبهً اصلها ثابت و فرعها فی السماء تؤتی اکلها کل حینٍ باذن ربها»، خطاب به طلاب غیرایرانی مشهد گفت: با توجه به این که در ایام سوگواری حضرت فاطمه زهرا(س) به سر میبریم، بیان مأموریت طلبگی در چنین مناسبتی جذاب و ضروری به نظر میرسد و اگر این مطلب به خوبی درک شود شوق و علاقه فراوانی در انسان برمی انگیزد.
وی افزود: پیامبر(ص) خود و علی(ع) را به عنوان پدران امت معرفی میکنند، قهرا واضح میشود که حضرت زهرا(س) نیز مادر امت است، ابوت که در اینجا مطرح شده، حکایت از یک ارتباط فوقالعاده نزدیک صمیمی و بیتی است و مسأله بیت، سازمان و ارتباطی است که با محوریت بیت و خانه شکل میگیرد چون نام پدر با خانواده و بیت مطرح است.
حجت الاسلام علی اکبری ادامه داد: هر جا که سخن از بیت است رابطه اخوت، ابوت و مسأله ارتباط عمیق خانواده و فوقالعاده صمیمی آن و حلقههای ارتباط کناری شکل میگیرد و خداوند نیز در سوره مبارکه نور سخن از خانههایی به میان می آورد و از کلمه بیت استفاده میکند.
وی اظهار داشت: روایت پیامبر(ص) «انا و علی ابوا هذه الامّه»، اعلام شکل گیری یک نسل فکری و اعتقادی است و بیانگر پیوندهای عمیق فکری اعتقادی و قلبی است یعنی پیامبر(ص) و علی(ع) در تمام جریان تاریخ آماده پذیرش فرزندان جدید هستند و هر کس به این پیوندها و این تفکر برسد، فرزند این خانواده محسوب میشود و از رهگذر این ارتباط نسبت به آنها احساس پدر و فرزندی میکند به این ترتیب این یک فراخوان است از جانب رسول گرامی اسلام(ص) و وصی بر حقش علی(ع) با این مضمون که ما آماده ایم تا شما را به فرزندی قبول کنیم و حال نوبت ماست که این افتخار را بپذیریم یا خیر.
رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: در قرآن کریم آمده است «ان اول بیت وضع للناس للذی ببکه مبارکاً فیه هدی للعالمین»، در این آیه اشاره به بیتی شده است که خصوصیت آن با اهلش مشخص میشود، در این بیت بنیانگذاری، نشانهگذاری و آن خط تماس فکری، معنوی و عاطفی ذیل پرچم توحید است، از این رو حضرت ابراهیم(ع) که مؤسس این خانه است نسبتش به امت بنابر آیه «مله ابیکم ابراهیم» نسبت پدری است.
وی اضافه کرد: پس در آیین ابراهیم و ذریه پاکش این جریان همچنان فرزند میگیرد و تا قیامت این ارتباط برقرار است و اعلام عمومی شده است و هرکسی که این افتخار را پیدا کند و ذیل این خانواده ( با معیار اندیشه، نگرش و اخلاق و رفتار توحیدی) خودش را معرفی کند منتسب به یک نسبت ممتاز شده است.
حجتالاسلام علی اکبری با اشاره به آخرین آیه از سوره توبه«قد جاءکم رسول من انفسکم عزیز علیه ما عنتم حریص علیکم بالمومنین رئوف رحیم» افزود: نکات این آیه از چند نکته عبارت است، ابتدا اینکه این رسول از جنس خود شماست، مشکلات شما بر او گران است، نسبت به رشد هدایت و درخشش شما حریص است و تعبیر عبارت رئوف الرحیم بیانگر ارتباط عمیق پیامبر(ص) و امت است که با مضمون ابوت بیان شده است.
وی خطاب به طلاب غیر ایرانی مشهد گفت: به خواست خداوند این ارتباط قلبی، روحی، عاطفی، فکری و معنوی میان شما و پدران امت که پیامبر(ص) علی(ع) و زهرا(س) باشند برقرار شده است و خداوند تبارک و تعالی این ارتباط را از سطوح فکری به عمق قلب شما تعمیق بخشیده که همان تولی و تبری است.
استاد درس اخلاق حوزه خاطرنشان کرد: طبیعتا در ذیل این ارتباط پدر و فرزندی میان فرزندان رابطه اخوت برقرار است و در ذیل کلمه اخوت نیز رمز و رازهای زیادی نهفته است اعم از هم ریشه بودن، هم شأن بودن و اشاره به پیوند عمیق از جهت تبار و عاطفه دارد و این بشارتی است برای همه ما و پیوندی است متفاوت که سبب شعف در انسان میشود و این ارتباط مسؤولیت برانگیز نیز هست و آن عبارت است از شباهت اخلاقی، رفتاری و دیگر موارد.
وی ادامه داد: یک سلسله مراتبی وجود دارد و هرچه شما شباهت بیشتری پیدا کنید بهتر پذیرش میشوید و این از قبیل پدر و مادر قهری نیست بلکه مشمول پدر و مادر اختیاری است که خودتان آنها را به ابوت پذیرفتهاید و معیار، همانندی است که میزان شباهت و نسبت شما به پیامبر(ص)، علی(ع) و حضرت زهرا(س) را مشخص میکند.
حجتالاسلام علیاکبری خاطرنشان کرد: در قرآن کریم آمده است «لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه» و این اسوه حسنه یک ذیل هم دارد که عبارت است از «لمن کان یرجوا الله و الیوم الاخر و ذکر الله کثیراً».
وی افزود: آن کسی که بندگی حضرت حق را مقصد زندگی خود قرار داده است نگاهش به ابدیت است و از ذکر خدای تعالی نصیب فراوان دارد و معنای این عبارات همان انتخاب است، از این رو رابطه شما باید تبدیل به یک رابطه تأثیر،، پیروی، شباهت و تقویت آن شباهت با نقطه مرکزی که رسول خدا(ص) است، شود.
رییس رسیدگی به امور مساجد خطاب به طلاب المصطفی مشهد اظهار داشت: باید فکر، برخورد، سلیقه، طرز رفتار، سیما و سایر ویژگی های شما یادآور آن پدر باشد یعنی میان شما ارتباط برقرار شده باشد و بدانید که هر کس از هر جا، هر طبقه ای و از هر قومی چنانچه صادقانه در این مسیر گام نهد به عنوان فرزند پذیرش میشود و حال که پذیرش شدهاید دیگر بستگی به خودتان دارد که چقدر مایل به تقرب باشید.
وی همچنین گفت: اما برای شما یک واقعه تازه رخ داده است و این نکته تازه همان رمز و راز طلبگی ماست، در مضامین روایی، برای عصر غیبت، یک تعبیری راجع به امت استفاده شده است که در آن، پس از رحلت رسول خدا و شهادت ائمه اطهار(ع) و عدم دسترسی شیعه به امام زمان(عج) از امت به عنوان ایتام آل محمد(ص) یاد شده است و همچنین آمده است شدیدتر از طفل یتیم عادی که پدرش را از دست داده باشد یتیمی است که پدر روح و جانش را از دست داده باشد و در وقت نیاز به او دسترسی نداشته باشد.
حجت الاسلام علی اکبری اضافه کرد: در مورد عصر غیبت طبق همان معنای ابوت، فرمودهاند که ایتام آل محمد پیروان ما هستند که نیاز به کفیل و به عبارت ساده تر نیاز به پدر و سرپرست دارند، آیا کسانی هستند که بیایند در شرایطی که این امت دسترسی به امامشان ندارند به جای ما کفالت و پدری یتیمان ما رابر عهده بگیرند و از هر جهت آنها را مساعدت و راهنمایی کنند.
وی تصریح کرد: اگر طلبه تبار امروز این مطلب را درک کند، عشق تلاش و کوشش تمام وجودش را در بر می گیرد زیرا که دیگر او یک طلبه نیست بلکه او دیگر کافل یتیمان آل محمد است و این جایگاه به مراتب از طلبگی بالاتر است.
رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد اذعان داشت: در روایتی از پیامبر(ص) آمده است؛ «انا و کافل الیتیم کهاتین»، این در حالی است که در دوران غیبت سازمان کفالت رشد کرده و سازمان یافته تر شده است و این یک فرصت برای شما محسوب میشود، دوران ولایت فقیه یعنی دورانی که تمام شئونات کفالت پیروان آل محمد فعال شده است، در این دوران، کفالت فقط ارتباط فکری و جواب دادن مسأله نیست، بلکه در این دوران مسأله امت سازی، جامعه سازی، تمدن سازی، هویت و شبکه جهانی پیدا کردن و سایر موارد مطرح است و بحمدالله شما در این دوره بسر میبرید.
وی در پایان خطاب به طلاب المصطفی مشهد اظهار داشت: قدر این فرصت را بدانید، عالم طلبگی عالمی عجیب و یک احساس فوق العاده است و تلاش ما طلاب بر مبنای یک ارتباط همه جانبه عمیق باید هزاران برابر دیگران باشد زیرا طلبه میخواهد به نیابت از پدر، فرزندان یتیم آن را رسیدگی کند و این مسؤولیت سنگینی است که باید به بهترین شکل انجام شود./907/د101/پ
ارسال نظرات