۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۸
کد خبر: ۱۶۳۹۲۵
حدادعادل:

تغییر سبک زندگی راه‌ حل مشکلات اقتصادی است/ جبهه پایداری را از دوستان خود می دانیم

خبرگزاری رسا ـ عضو ائتلاف سه‌گانه پیشرفت در جمع دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ایران در پاسخ به سؤالات آنها، نظراتش را درباره مسائل رابطه با آمریکا، تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها، راه مقابله با بی‌حجابی و تعدد کاندیداهای اصول‌گرا و راه حل مشکلات اقتصادی را مطرح کرد.
حضور حداد عادل در جمع دانشجويان دانشگاه تهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، غلامعلی حدادعادل، عضو ائتلاف سه‌گانه پیشرفت در جلسه پرسش و پاسخ که روز گذشته هشتم اردیبهشت ماه در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد، ابراز داشت: ممکن است در بین شما علاقه به جریان‌های مختلف سیاسی و یا افراد باشد اما اموری فراتر از این مسائل وجود دارد و ما را دور یکدیگر جمع می‌کند که یکی از آنها استقلال است و همه ما نسبت به آن اشتراک داریم و جوان‌ها بر این مسئله بسیار حساس هستند.

کشوری که استقلال نداشته باشد به هیچ جایی نمی‌رسد

وی با تأکید بر این‌که باید قدر نعمت استقلال را بدانیم اظهار داشت: هیچ‌کس مدعی این نیست که انقلاب ما تابع یک قدرت و یا سلطه خارجی است و این را بدانید که کشوری که استقلال نداشته باشد و برای خودش تصمیم نگیرد، به هیچ جایی نمی‌رسد حتی اگر هوش، استعداد و منابع انسانی داشته باشد.

دکتر حدادعادل با اشاره به این‌که عدم استقلال درد بزرگ کشور ما بوده است گفت: در راهپیمایی‌هایی که از شهریور سال 1357 آغاز شد، شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی»، نخستین شعار مردم شد که اولین کلمه آن استقلال است.

عضو ائتلاف سه‌گانه پیشرفت افزود: در آن زمان این‌طور نبود که رسانه در اختیار داشته باشیم و یا به‌وسیله تشکیلات حزبی از مردم بخواهیم که این شعار را بدهند بلکه بسیاری شعار میدادند و مردم تکرار نمی‌کردند اما وقتی این شعار مطرح شد، همه مردم آن را پذیرفتند و تکرار کردند و دلیلش این بود که در وجدان تاریخی مردم ثبت شده بود که کشورشان استقلال ندارد.

ضرورت مطالعه تاریخ معاصر از حیث استقلال

رییس فراکسیون اصول‌گرایان مجلس شورای اسلامی دانشجویان را به مطالعه تاریخ معاصر ایران از حیث استقلال دعوت کرد و بیان داشت: با مطالعه تاریخ معاصر ببینید در صد و پنجاه سال گذشته چه‌کسی برای این کشور تصمیم گرفته است؛ روسیه و انگلیس به دربار آمده و صدراعظمی را به قتل می‌رسانند که کشور اداره می‌کرد و همچنین بقیه قراردادها و گسترش نفوذ بیگانگان را داشتیم تا در سال 1299 وقتی روس‌ها گرفتار انقلاب داخلی کشور خود بودند، انگلیس‌ها فرصت را غنیمت شمرده و به فکر تغییر سلطنت در ایران افتادند و با جمع کردن بساط قاجار، رضاخان را به دور از چشم روس ها روی کار آوردند و بیست سال بعد مانند یک دستمال کاغذی مصرف شده او را به کنار انداختند و پسرش را به‌جای او نشناندند.

وی با بیان این مطلب اظهار داشت: اتفاقی که با وقوع انقلاب اسلامی رخ داد این بود که دست بیگانه از این کشور کوتاه شد اما هم‌اکنون در مقابل تا اتفاقی در یک کشور می‌افتد، ستاد بحران در کاخ سفید یا سازمان سیا یا سیاه تشکیل می‌شود و این سرنوشت همه کشورها است.

انتقال نرم قدرت از موهبت‌های انقلاب اسلامی

دکتر حدادعادل در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که انتقال نرم قدرت را از موهبت‌های انقلاب اسلامی بدانید گفت: تاریخ سیاسی ایران، تاریخ خون‌باری است و انسان وقتی صفحات تاریخ را ورق می‌زند، واقعا احساس خجالت می‌کند اما انتقال نرم قدرت در مقابل خون و خون‌ریزی قرار دارد، شاهان صفوی به‌راحتی پسران خود را کور می‌کردند تا مبادا علیه آنها کاری کنند.

عضو ائتلاف سه‌گانه پیشرفت در ادامه این مطلب افزود: انقلاب اسلامی به‌دلیل حضور ملت در عرصه سیاسی یاد گرفته‌ایم که به‌جای انتقال سخت قدرت، انتقال نرم قدرت را تجربه کنیم به این‌معنا که کسی‌که دوره‌اش تمام شد کنار برود و برایش عادی باشد.

سوابق دکتر حدادعادل

رییس فراکسیون اصول‌گرایان مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که بنده مدعی نیستم که از همه جهات به همه کسانی که داوطلب شده‌اند رجحان دارم عنوان داشت:‌ من تدریسم در دانشگاه را از سال 1345 آغاز کردم و تا پیروزی انقلاب اسلامی معلم دانشگاه بودم و همچنین مرکز تعلیمات عمومی دانشگاه شریف را اداره می کردم و وقتی دو سه روز از پیروزی انقلاب گذشته بود، شهید مطهری به من گفت که به صدا و سیما بروم که من به آنجا رفتم.

وی در ادامه بیان سوابق خود اظهار داشت: در اوائل اسفند سال 1357 گفتند که در شورای انقلاب مطرح شده که من معاون وزیر ارشاد بشوم که به این ترتیب از اسفندماه همان سال کار خود را در سطح معاون وزیر آغاز کردم و از دی‌ماه سال 1357از طرف پنج روحانی که این موسس حزب جمهوری اسلامی بودند، عضو شورای مرکزی این حزب بودم.

حدادعادل افزود: من نه ماه در وزارت ارشاد کار کردم تا پس از تسخیر لانه جاسوسی قطب‌زاده از صداوسیما رفت و من از طرف شورای انقلاب عضو شورای پنج نفره سرپرستی صدا و سیما شدم تا اردیبهشت سال 1359 به‌دلیل این‌که بنی صدر رییس جمهور شد و ما با او سازگاری نداشتیم و بالعکس، از صدا و سیما رفتم و مشاور حجت‌الاسلام باهنر شدم زیرا آموزش و پرورش را مهم می‌دانستم.

عضو ائتلاف سه‌گانه پیشرفت با بیان این‌که از آبان‌ماه سال 1361 معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بودم که به‌مدت یازده سال این سمت را داشتم عنوان داشت: در این مدت برنامه‌ریزی آموزشی و تألیف کتب درسی را انجام می‌دادم و پس از خرداد سال 1376 احساس کردم که باید قدری بیشتر باید وارد کارهای جدی و سیاسی بشوم که در مجلس ششم حضور داشتم، ‌مجلس هفتم را اداره کردم و سپس در مجلس هشتم و هم‌اکنون در مجلس نهم حضور دارم.

رییس فراکسیون اصول‌گرایان مجلس شورای اسلامی بیان داشت:‌ بنده در این سی و چهار سال گذشته کار اجرایی کردم که کار سنگینی بود؛ تأمین کتب درسی آن هم در مقیاس بیشتر از امروز یعنی تا نزدیک صد و هشتاد یا صد و نود میلیون جلد کتاب را چاپ کردن و به مدارس فرستادن ٱن هم در سال‌های سخت جنگ که ارز و امکانات نبوده است.

حدادعادل با اشاره به این‌که اداره مجلس هم یک کار اجرایی است گفت: مجموع این امور و درسی که تحصیل در دانشگاه در رشته فیزیک،‌ سپس علوم اجتماعی و فلسفه، ریاست کمیسیون فرهنگ مجلس، دقت در کار ملک و ملت در مجلس، سال‌ها عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که در آنجا در تدوین سیاست‌های کلی کشور دخالت دارم و نظر می‌دهم از دیگر سوابق من است که این مجموعه در واقع بنده را بر آن داشت تا وارد عرصه بشوم و اگر موفق شدم از توانایی‌هایم استفاده کنم و در غیر این‌صورت به هر کسی که ملت به او رأی بدهد، به حسب وظیفه کمک می‌کنم.

رهبری فصل‌الخطاب مساله رابطه با آمریکا است

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که آیا شما در مسئله رابطه با آمریکا تابع رهبری هستید؟ با بیان این‌که کشور باید برطبق قانون اداره شود و طبق قانون سیاست‌های کلی نظام را رهبری تعیین می‌کند، ابراز داشت: رابطه با آمریکا که مهم‌ترین مسئله سیاست خارجی جمهوری اسلامی است، از نخستین روز انقلاب وجود داشته و چه در زمان امام خمینی(ره) و چه امروز، یک فصل‌الخطاب و تصمیم گیرنده دارد که آن هم رهبری است.

عضو ائتلاف سه‌گانه پیشرفت افزود: ما به‌این‌دلیل‌که کشور را از دست آمریکا درآوردیم، آنها هم از نخستین روز اگر می‌توانستند دست به کودتا می‌ِزدند که نتوانستند و حتی یک روز و یک لحظه هم از براندازی این انقلاب غافل نشدند که وقتی این مسئله تا این حد اهمیت دارد، تصمیم گیرنده آن‌هم باید بالاترین شخص باشد که امر طبیعی است، نه به این معنا که اگر کسی رییس جمهور شد، به قول شما گوش به اتاق فرمان داده، هیچ دخالتی نکند، هیچ نظر ندهد و کاری نکند اما یک نکته باید توسط هرکس که رییس جمهور می‌شود در این قضیه رعایت شود و آن هم استقلال کشور است. 

حدادعادل گفت: اساس ایستادگی رهبری در تحریم استقلال کشور است آن چیزی که در نظر رهبری مهم است که ما در جلسات متعددی که درباره مسئله هسته‌ای و تحریم داشتیم از ایشان شنیده‌ایم، ‌حفظ استقلال که بیشتر از انرژی هسته‌ای مهم است.

وی تأکید کرد: نظر رهبری این است که آمریکایی‌ها و غربی‌ها باید بپذیرند که این کشور دیگر تابع آنها نیست و آنها نیستند که تصیمم می‌گیرند که ما از انرژی هسته ای استفاده کنیم یا نکنیم.

عضو ائتلاف سه‌گانه پیشرفت با بیان این مطلب ابراز داشت: اگر ما در یک نقطه و یک موضوع سستی نشان بدهیم، مطمئن باشید این اولین عقب نشینی، آخرین عقب نشینی نیست یعنی اگر آن‌ها بفهمند با این قطع نامه‌ها، تحریم ها و فشار اقتصادی دست‌مان را به علامت تسلیم بلند کنیم،‌ قدم بعدی را برای موضوع دیگر برمی‌دارند.

رییس فراکسیون اصول‌گرایان مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که باید بدانیم داستان هسته‌ای یک بهانه است تا آنها تبلبغ کنند که ایران سلاح کشتار جمعی دارد درحالی‌که در نیروگاه‌ها دوربین دارند و وضعیت را پایش می‌کنند عنوان داشت: ابتدای انقلاب ما کاری نکرده بودیم غیر از این‌که ملت خودش قیام کرده بود و گفته بود که این حکومت را نمی‌خواهد که همان هفته اول آمریکایی‌ها چند میلیارد پول ایران مسدود کردند، دشمنان هم‌اکنون مسائل حقوق بشر، ‌تروریسم و هسته‌ای را مطرح می کنند، ابتدای انقلاب که هیچ کدام از این ها نبود.

چه رییس جمهور باشم و چه نباشم گوش به‌فرمان رهبری هستم

حدادعادل تأکید کرد:‌ این ملت پای استقلالش ایستاده است و دلیل آن هم جنگ تحمیلی بود و جایی که ملت ایستاده و رهبری هم اعتقادش همان است، بنده چه رییس جمهور باشم و چه نباشم، گوش به‌فرمان رهبری هستم.

عضو ائتلاف سه‌گانه پیشرفت عنوان داشت: طی دو سه روز اخیر در سوریه مطرح کردند که حکومت سوریه سلاح شیمیایی به‌کار می‌گیرد در صورتی که خودشان سلاح شیمیایی را وارد کردند و یه عده‌ای کشته شدند سپس ‌پرونده را رو کردند که این خط قرمز ما بوده است و هم‌اکنون احتمالا درحال مقدمه چینی برای لشگرکشی به سوریه هستند یعنی در همه جا با دروغ و دراختیار داشتن رسانه صحنه‌آرایی می‌کنند و هرکس هم از آنها سؤال کند جواب نمی‌دهند مانند کاری که در عراق افغانستان کردند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که با بیان این‌که اداره کشور احتیاج به شر و شور ندارد و باید در برابر دشمن خارجی شر و شور نشان بدهیم نه با خودمان ابراز داشت: دوره هفتم مجلس شورای اسلامی تنها دوره‌ای بود که در صحن علنی زد و خورد نشد و بنده اگر توفیق داشته باشم در مقیاس یک کشور منشأ خدمت باشم، بیشتر از هر چیز برای حوزه کار خودم فکر می‌کنم.

 وی اضافه کرد: من به‌عنوان یک دانشجوی فلسفه از اساتید خودم از خود مانند شهید مطهری یک چیز مختصری یاد گرفتم و به شما هم توصیه می‌کنم و آن هم فکر کردن است و ضرورت دارد که پیش از انجام کار فکر کنیم و اگر فکر کنیم اصلا بسیاری از دعواها درکشور ایجاد نمی‌شود.

این‌طور نیست که در مجلس ساکت باشم

حدادعادل بیان داشت: من این‌طور نیست که در مجلس ساکت باشم؛ بنده هم‌اکنون رییس فراکسیون اصول گرایان مجلس هستم که بیش از صد نماینده در آن عضو هستند و آن را اداره می‌کنم و در هر امر مهمی در مجلس هم شخصا اقدام می‌کنم و توسط اعضای فراکسیون و همه بیانیه‌هایی که در ده ماه گذشته در مجلس از طرف فراکسیون اصول گرایان صادر شده را خود من نوشتم که هم‌اکنون یک پرونده است و می‌توانید فکر و تأثیر من در مجلس را ببینید.

رییس فراکسیون اصول‌گرایان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تفاوت‌های فردی یک امر طبیعی است اما حسنش این است که ملت انتخاب می‌کنند.

عضو ائتلاف سه‌گانه پیشرفت با اشاره به این‌که ما به‌عنوان کسانی‌که خودمان را اصول‌گرا می‌دانیم، حق داریم که خواهان پیروزی اصول‌گرایان باشیم کمااین‌که اصلاح طلبان هم پیروزی خودشان را می‌خواهند اظهار داشت: از چند ماه پیش معتقد بودیم که اگر کسانی که رأی قابل توجهی دارند که رأی بنده در انتخابات اسفند ماه سال 1390 بود که برای بار چهارم وارد مجلس شدم و این حکایت می‌کرد که بنده رأیی دارم، آقای ولایتی به جهت شهرت و شانزده سال تصدی وزارت امورخارجه بودن مطرح بود و قالیباف هم که یکبار شرکت کرده بود و در شهرداری که یک خیابانی است که ظاهرا به پاستور منتهی می‌شود یعنی همان‌طور که احمدی نژاد ابتدا در شهرداری بود و بعدا رییس جمهور شد و آقای اردوغان قبلا شهردا استانبول بود و بعد رییس جمهور شد.

وی ادامه داد:‌ ما سه نفر دور هم جمع شدیم و گفتیم اگر هر سه شرکت کنیم،‌ ممکن است هیچ کدام رأی‌نیاوریم و نه تنها ما پیروز نمی‌شویم بلکه اصول‌گرایان پیروز نمی‌شوند و گفتیم اگر به احزاب اصول‌گرا بگوییم شما بیایید یک نفر را انتخاب کنید، بعید است که به توافق برسند و به‌این‌دلیل‌که این راه را بسیار سخت میدانستیم گفتیم چرا دیگران تصمیم بگیرند؟ خودمان سه نفری راحت‌تر می‌توانیم تصمیم بگیریم اما شرط این شد که دو نفرمان کنار بروند و این ائتلاف با این نیت تشکیل شده و هم‌اکنون پابرجا است.

رییس فراکسیون اصول‌گرایان مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که هر چیزی یک بهایی دارد و تا بهای آن پرداخت پرداخت نشود به‌دست نمی‌آید اظهار داشت:‌ استقلال بها دارد و باید فشار اقتصادی را تحمل کنیم، اگر بخواهیم به عیش و نوش شبیه قطر زندگی کنیم که امیر قطر نزد اوباما می‌نشیند و دستور می‌گیرد که چگونه پول‌های نفت و گاز را صرف حمایت از اسراییل کند هزینه ندارد اما اگر استقلال بخواهیم هزینه‌هایی مانند تحریم، اخلال در حمل و نقل، تحریم بانکی و دیگر هزینه‌ها را دارد و این‌طور است که یک ملت ساخته می‌شود.

به واقعیات علم اقتصاد و نظر متخصصان اهمیت بدهیم

حدادعادل با بیان این‌که کسی نباید بگوید اگر رییس جمهور شدم همه مشکلات اقتصادی را حل می‌کنم گفت: نمی گویم راه نهایی اما تصور می‌کنم راه کاستن از مشکلات و مدیریت بهتر این است که به واقعیات علم اقتصاد اهمیت بدهیم؛ اقتصاد علم بسیار پیچیده‌ای است و بنده فکر نمی‌کنم در طبقه‌بندی علوم،‌ دانشی پیچیده تر از اقتصاد داشته باشیم.

عضو ائتلاف سه‌گانه پیشرفت با اشاره به این‌که اگر نقدینگی زیاد شود، تورم هم بالا می‌رود و عرضه و تقاضا و بانکداری حساب خودش را دارد، ابراز داشت:‌ در اداره کشور باید به نظر متخصصان علم اقتصاد، اگر به پاکی و بی‌نظری‌شان اطمینان داریم، اعتنا کنیم.

رییس فراکسیون اصول‌گرایان مجلس شورای اسلامی افزود: معتقد هستم این‌که هرچه بپرسند رییس جمهور به‌صورت فوری نظر خود را بدهد خوب نیست زیرا مگر می‌شود هرچیزی را از هرکسی پرسیدند فوری تصمیم بگیرد و با اعداد و ارقام پاسخ بدهد؟

تغییر سبک زندگی مهم‌ترین راه‌ حل مشکلات اقتصادی

وی تغییر سبک زندگی را از راه‌های دیگر حل مشکلات اقتصادی و اهمیت آن را بیشتر از مورد قبل ارزیابی کرد و گفت: اگر بخواهیم مانند زندگی مصرفی که ما را بار آورده‌اند زندگی کنیم که بازارهایمان پر از کالاهای خارجی باشد و سعادت‌مندی را در مصرف یبشتر بدانیم، این سبک زندگی اسلامی نیست.

حدادعادل در ادامه این مطلب تصریح کرد: مادامی که ارزش‌های زندگی ما چیزهایی باشد که آنها تعریف کرده اند، نمی‌توانیم مقاومت اقتصادی داشته باشیم و درنتیجه اقتصاد مقاومتی هم لطمه می‌بیند.

عضو ائتلاف سه‌گانه پیشرفت در تبیین ضرورت تغییر سبک زندگی عنوان داشت:‌ ازدواج دغدغه جوان‌ها است اما چقدر سنت‌های غلط در ازدواج داریم که ربطی به اسلام ندارد برای نمونه داماد برای بحث فیلم برداری و عکاسی در عروسی باید به‌اندازه حقوق چندماه خود را هزینه کند که چه کسی وقت می‌کند تا آخر عمر همه این‌ها را تماشا کند و هر روزی عکس خودش را دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه بیان راهکارهای حل مشکلات اقتصادی و مقابله با فشارهای غربی اظهار داشت:‌ این راه‌حل‌ها فقط راه‌های شناخته شده علمی نیست بلکه وقتی آنها کارهای غیرمتعارف انجام می‌دهند، خنثی کردن آن هم با امور غیرمتعارف انجام می‌شود یعنی ریی جمهور باید هوشیار و مجاهد باشد تا گره‌ای را باز کند که فرمول ندارد و در همین دولت هم علیرغم اشتباهاتی که وجود دارد، این تدابیر انجام می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که بنده موافق نبودم که احمدی نژاد اصل هولوکاست را انکار کند عنوان داشت:‌ هولوکاست هرچه بود به دست صهیونیست‌ها بهانه داد تا جنجال جهانی را علیه انقلاب و کشور ما سازماندهی کنند.

وی با اشاره به این‌که ضرورتی نداشت که ما برای مقابله با اسراییل و دفاع از فلسطین هولوکاست را انکار کنیم، اظهار داشت:‌ من مورخ تاریخ جنگ جهانی نیستم اما با کتاب‌هایی که مطالعه کرده‌ام، می‌دانم که صهیونیست‌ها در بحث هولوکاست دروغ‌های زیادی گفته‌اند.

از انکار هولوکاست سودی نبردیم

حدادعادل عنوان داشت: ما از انکار هولوکاست سودی نبردیم اما سؤالاتی مطرح شد درست وبه‌جا بود و ما از آنها سود بردیم و به‌نفع فلسطین شد که آن سؤالات مبنی بر این است که « اگر هولوکاست اتفاق افتاده چرا اجازه تحقیق درباره آن را نمی‌دهید؟ و هرکس روی اعداد و ارقام آن شک کند را اخراج می‌کنید؟ اگر به یهودی‌ها در اروپا ظلم شده است، چرا فلسطینی‌ها باید پاسخ بدهند؟ اگر غربی‌ها دلشان سوخته است، یهودی‌ها را در قسمتی از کشورشان می‌بردند فلسطینی‌ها این وسط چه‌کاره بودند؟».

حدادعادل ابراز داشت: در دورانی که می‌خواستند صهیونیست‌ها را به سمت فلسطین هل بدهند، شعار یکی از رهبران آنها این بود: مردم بی سرزمین به سمت سرزمین بی مردم که باید گفت آیا دروغی بزرگ‌تر از این می‌شود؟ آیا فلسطین سرزمین بی‌مردم بوده است؟‌ اگر بی‌مردم بوده در این 64 سال چه کسی را می‌کشتید؟

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر مواضع آقای قالیباف گفت: من اینجا نیامده‌ام که از مواضع آقای قالیباف دفاع کنم، مخالف وی هم نیستم این روزها هرجایی به من می‌گویند که قالیباف گفته است که من تکنوکراتم اما مقام معظم رهبری در مشهد که من هم پای آن سخنرانی نشسته بودم به تکنوکرات‌ها اشاره‌ای کردند درحالی‌که وی چند ماه قبل در یک همایش بین‌المللی که درباه شهرسازی بود، گفته است که من استفاده از تکنولوژی در شهرسازی را لازم می‌دانم و اگر تکنوکراسی این است من موافق آن هستم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت:‌عده‌ای می‌گویند مقام معظم رهبری الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را فرمودند اما آقای قالیباف از واژه توسعه استفاده کرده درحالی‌که در سند چشم‌انداز که به تأیید مقام معظم رهبری رسیده است، چهار بار کلمه توسعه بکار رفته است و این‌طور نبوده که ایشان روی آن خط بکشند.

جبهه پایداری را از دوستان خود می‌دانیم

حدادعادل گفت: جبهه پایداری را از دوستان خود می‌دانیم و در انتخابات مجلس هم من در صدر لیست جبهه پایداری و جبهه متحد اصول‌گرایان بودم.

ماجرای منازعه حداد و سروش

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت:‌ بنده در سال 1375 در رشته خودم کتابی به‌نام «نظریه معرفت در فلسفه کانت» را ترجمه کردم و در بین کتبی که در دسترس داشتم و دانشجویان را به آن ازجاع می‌دادم، این کتاب را مناسب‌تر یافته بودم که یکی از دانشجوها به نام آقای حقی گفت که می‌خواهد آن را به‌عنوان رساله ترجمه کند که من هم گفتم کار خوبی است ترجمه کن که پس از ترجمه بنده آن را ویرایش کردم و او هم آمد و دفاعش را کرد.

عضو ائتلاف سه‌گانه پیشرفت ادامه داد: هفت هشت سال گذشت خبری از چاپ این ترجمه نشد؛ دختر من وقتی منمزل ما بود به من گفت وقت زیادی را صرف کارهای اجرایی می‌کنید، یک کتاب را ترجمه کنید، من گفتم دانشجوی من این کار را کرده است اما چاپ نشده است و به این ترتیب من این کتاب را ترجمه کردم و آن را برای ویرایش دراختیار یکی از دانشجوهایم به نام سعید کاشانی قرار دادم و یک ناشر معتبر هم پیدا کرده و آن را چاپ کردیم.

حدادعادل افزود: چندماه بعد دیدم ترجمه آقای حقی هم چاپ شده است که به شانزده و یا هفده سال پیش برمی‌گردد اما حدود چهار یا پنج سال پیش آقای سروش با روزنامه اعتماد مصاحبه کرد و بدون این که اسم ببرد، جوری که همه بفهمند، که گفته بود که فلانی در فلسفه کار نکرده و ترجمه‌ای که چاپ کرده، متعلق به یکی از شاگردانش است اما بنده چیزی نگفتم و همچنین سروش دعوایی را با دکتر داوری که از اساتید من بوده و برای من مورد احترام است راه انداخته بود و در مطلب بیست صفحه‌ای فحش به دکتر داوری داده بود و بیش از نیم صفحه هم به من کنایه زده بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه این مطلب ابراز داشت: من متوجه شدم که سروش می‌خواهد به اصل نظام لطمه بزند و مطلبی را با عنوان «پاسخی به تهمت‌ها یک حرف از هزاران» نوشتم؛ من و سروش از سال 1337 همدیگر را می‌شناسیم و همکلاس و هم محل بوده‌ایم.

وی بیان داشت: سروش دوباره پاسخ داد که حقی گفته است که من ترجمه شما را نخوانده‌ام، بنده می‌گویم این دو کتاب در بازار موجود است، ممن به اینجا نیامده‌ام بگویم که چقدر انگلیسی می‌دانم اگر وقت شد در انگلیسی صحبت کنم، بهتر می‌شود این را ثابت کرد.

حدادعادل گفت: ‌سروش درباره پاسخ داد که حقی به دلیل این‌که شما مقام مملکتی هستید و ترس دارد، نمی‌تواند حرف بزند درحالی‌که باید گفت چطور اینجا دانشجویی می‌آید و این‌ مطلب را مطرح می‌کند؟.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سؤالی مبنی بر ازتباطش با فرح عنوان داشت: این از تهمت‌هایی است که سروش می‌زند؛ بنده قبل از انقلاب هیچ ارتباطی با فرح و دفتر او نداشتم و سروش از طرح این مسائل مقاصد سیاسی دارد و من در مقاله خطاب به وی گفتم اگر مرد هستی یک دلیل بیاور.

حدادعادل در پاسخ به سؤالی درباره ارتباطش با دکتر نصر ابراز داشت: من دانشجوی فیزیک بودم که تصمیم گرفتم فلسفه بخوانم و با دیپلم در کنکور شرکت کردم که ابتدا علوم اجتماعی و سپس هم وارد عرصه فلسفه شدم و دکتر نصر هم از علوم پایه به عرصه فلسفه آمده و استاد شده بود که به من توجه داشت و من هم خوب درس می‌خواندم اما بعد او راه دیگر و من هم راه دیگری را انتخاب کردم.

یک روز هم در انجمن پادشاهی فلسفه عضو نبودم

عضو ائتلاف سه‌گانه پیشرفت با تأکید بر این‌که بنده یک روز هم در انجمن پادشاهی فلسفه عضو نبودم اظهار داشت: من از روز اول با انجمن پادشاهی فلسفه مخالف بودم و شواهد آن هم این است که نه در آن درس داده‌ام و نه پولی گرفته‌ام.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سؤالی مبنی بر تحصیل فرزندش در آمریکا گفت: فرزند من هیچ وقت در آمریکا درس نخوانده است، من یک پسر دارم به‌نام فریدالدین که علوم سیاسی خوانده و در کارهای رسانه‌ای مشغول است، و همچنین سه دختر دیگر دارم که دختر بزرگم مدرک phd نانو دارد منتها از ژاپن و او سه سال در آمریکا زندگی کرده است اما امکان ادامه تحصیل را به دلیل ایرانی بودن پیدا نکرد و همچنین فناوری نانو جزو مسائل ممنوعه بود و شوهرش هم ژنتیک خوانده و به ایران آمدند اما دخترم کار نمی‌کند.

وی ادامه داد: دختر بعدی من دو فوق لیسانس دارد و در کلاس‌های اول و دوم دبیرستان تدریس دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز داشت: دختر سوم من فوق لیسانس فلسفه دین داشت که با شوهرش سه سال درآمریکا زندگی کردند زیرا شوهرش ایرانی متولد آمریکا بود و پدر و مادرش جزو دانشجویان انجمن‌های اسلامی بودند و این دامادم خواهرزاده شهید محسن وزوایی است که به ایران آمد و با دختر کوچک من ازدواج کرد.

رییس فراکسیون اصول‌گرایان مجلس شورای اسلامی با بیان این که «بگم بگم» چیز خوبی نبود اظهار داشت: ما از این عبارت خیری ندیدیم و معتقد هستیم هر کسی از فساد و انحراف شخصی سندی دارد باید از طریق قانونی مطرح کند که معقول و منطقی است.

وی با اشاره به وقایع اتفاق افتاده در یک‌شنبه سیاه مجلس گفت: بهترین راه برای هرکس این است که تسلیم قانون باشد.

عضو ائتلاف سه‌گانه پیشرفت مسائل فرهنگی را پیچیده تر از مسائل اقتصادی دانست و گفت: برای درمان مشکلات فرهنگی باید بینش‌ها تغییر کند و عقائد ساخته شود؛ راه حل حجاب، اعتقاد به آن است که فرع اعتقاد به دین است و خانم‌هایی که حجاب را رعایت می‌کنند به دلیل این نیست کهحجاب در قانون وجود دارد.

کسانی که می‌خواهند جامعه را به بی‌حجابی برگردانند نباید در جامعه احساس امنیت کنند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که در این راستا باید کار فکری و آموزشی کرد که در این صورت دیگر احتیاجی به گشت ارشاد ندارد عنوان داشت: اعتقاد من این است که کار فرهنگی اساس است اما کسانی که می‌خواهند جامعه را به بی‌حجابی برگردانند نباید در جامعه احساس امنیت کنند و این باور من و یک حقیقت است.

تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی درباه تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها ابراز داشت: بنده اعتقاد دارم فضای دانشگاه‌ها در مجموع فضای محترمی است و این‌طور نیست که هیچ بدحجابی و خلافی در آن نباشد اما منظر عمومی دانشگاه متین است و این گونه نیست که محیط آلوده باشد و دانشجویان به درجه‌ای از بلوغ رسیدند که این مطلب را بفهمند.

وی افزود: اگر در دانشگاه تعداد دانشجویان دختر و پسر آن‌قدری بود که می‌شد دختران در یک کلاس و پسران در کلاس دیگر باشند، چه ضرری دارد؟ در این‌صورت هردو راحت تر هستند.

رییس جمهور آینده باید از مقبولیت و صلاحیت برخوردار باشد

حدادعادل مقبولیت و صلاحیت را دو روی یک سکه دانست و با اشاره به این که رییس جمهور آینده باید از مقبولیت و صلاحیت برخوردار باشد، عنوان داشت: ممکن است فردی اصلح باشد اما رأی آور نباشد.

تعدد کاندیداهای اصول‌گرا ممکن است به شکست بینجامد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که چه ائتلاف باشد و چه نباشد تعدد کاندیداهای اصول‌گرا ممکن است به شکست بینجامد، ابراز داشت: ما تصمیم نگرفته‌آیم که قبل از ثبت نام گزینه نهایی ائتلاف را اعلام کنیم و تا حالا قرار بر این بوده که همگی در انتخابات ثبت نام کنیم./956/ز502/ج

ارسال نظرات