حضرت زهرا نخستین مدافع و شهیده در راه ولایت است
خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه تاریخ مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) گفت: حضرت زهرا(س) نخستین مدافع و شهیده در راه ولایت است.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) قم، حجت الاسلام محمد رضا جباری، مدیر گروه تاریخ مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) در آستانه فرارسیدن شهادت حضرت زهرا(س) در جمع اساتید، پرسنل و دانش پژوهان این مؤسسه به تبیین شخصیت صدیقه کبری(س)پرداخت و اظهارداشت: حضرت فاطمه(س) مظلومه زمان خویش و همه سدهها و قرنهایی است که تاکنون بر عالم اسلام گذشته است، این مرکز و قطب اهل بیت، در سخنان پیامبر(ص) و نیز رفتارهای آن حضرت با وی به خوبی معرفی شده به طوری که در جوامع روایی شیعه و سنی، بازتاب برجسته و گستردهای دارد.
این استاد حوزه و دانشگاه، حضرت زهرا(س) را مدافع ولایت و اولین شهیده در این راه عنوان کرد و افزود: بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) این بانوی بزرگوار در دفاع از حضرت علی(ع) و ولایت ایشان بسیار تلاش کردند.
وی تصریح کرد: حمایت فاطمه(س) هرگز به نقل حدیث و روایت درباره شخصیت والاى على(ع) و تکیه کردن بر امامت و جانشینى او خلاصه نمىشد، بلکه آن یکى از شیوههایى بود که این بانوی بزرگوار اسلام در دفاع از حریم ولایت در پیش گرفته بود، شیوه دیگر این که فاطمه(س) همراه امام خود به در خانه مهاجران و انصار مىرفت، تا شاید آنان را از خواب غفلت بیدار کرده و حق على(ع) را بازستاند.
مدیر گروه تاریخ مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)، با بیان اینکه نتیجه این مجاهدتها به شهادت مظلومانه حضرت زهرا(س) ایشان منجر شد، بیان داشت: وجود مبارک حضرت زهرا(س) و عمر کوتاه ایشان در دوران بعد از رحلت نبی اکرم و حمایت و دفاعهای ایشان از ولایت به حق حضرت علی(ع) برای حاکمیت وقت، بسیار سنگین بود، به دلیل آن که حضرت پشتیبان، سند، پرچمدار و حامل پیام غدیر بود، از این رو هدف اصلی حاکمیت، از بین بردن آن حضرت بود که در نهایت با خوی وحشیانه خود پاره تن پیامبر اسلام را مورد هجمه قرار داده و به شهادت رساندند.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به ماجرایی از کتاب «کفایة الاثر» در دفاع حضرت زهرا(س) درباره ولایت امام علی(ع) گفت: در این کتاب از ابوالقاسم خزاز قمی، از علمای قرن چهارم در ص 198، جریانی را محمود بن لبید، از فاطمه(س) نقل میکند: که من در«احد» و کنار قبر حمزه، زهرا(س) را دیدم که گریه میکنند، از حضرت سؤال کردم که سؤالی دارم، حضرت فرمود سؤال کنید، پرسیدم:«هل نص رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم قبل وفاته عَلی علیٍ بالإمامة؛ آیا پیامبر اکرم(ص) قبل از وفاتشان تعیین و تنصیص بر امامت علی بن ابی طالب کرد»، حضرت فرمود:«واعجباه أنسیتم یوم غدیر خم»، پرسیدم: آیا پیامبر(ص) چیزی اضافه بر غدیر به شما فرمودند، حضرت پاسخ دادند:« أشهد الله تعالی لقد سمعته یقول: علیٌ خیر مَن أخلفه فیکم » خدا را شاهد میگیرم که رسول خدا فرمودند: علی بهترین کسی است که او را جانشین خودم در میان شما قرار میدهم «وهو الإمام والخلیفة بعدی» و او امام و خلیفه پس از من است و بعد از علی، دو سبط من و بعد از آن ها 9 نفر از ائمه ابرار، جانشین من خواهند بود، رسول خدا(ص) سپس فرمودند: «اگر از ایشان تبعیت کنید ایشان را هدایتگر و هدایت شده مییابید و اگر با ایشان مخالفت کنید، بین شما اختلاف و دو دستگی است تا قیامت».
این پژوهشگر حوزوی، تصریح کرد: محمود بن لبید میگوید در اینجا سؤال کردم، پس چرا علی از حق خودش دفاع نکرد، حضرت فرمودند«مثل الإمام مثل الکعبة إذ تؤتی ولا یأتی؛ مَثَل امام مَثَل کعبه است مردم سراغ کعبه می روند، نه اینکه کعبه به سراغ مردم بیاید»، بعد فاطمه(س) فرمود، «اگر حق را به اهلش می سپردند دو نفر در جامعه اسلامی اختلاف نمیکردند و همینطور حکومت میرفت تا برسد به مهدی، « و لکن قدّموا من أخّره اللّه و أخّروا من قدّمه اللّه» کسی که خدا او را کنار زده، جلو انداختند و کسی که خدا او را پیش رانده عقب راندند»، فاطمه(س) در ادامه فرمود: ایشان ادعا کردند که انتخاب ابیبکر به رأی مردم بوده است، لکن اینگونه نیست «و اختاروا شهوتهم و عملوا برأیهم» انتخابشان از روی شهوات نفسانی بوده است و به نظرات خودشان عمل کردند و حتی به رای مردم هم عمل نکردند.
وی در هم زمینه خاطرنشان ساخت، طبق بررسی روایات و وقایع آن دوران ، حضرت علی(ع) در زمان بعد از رحلت پیامبر اکرم در قلوب مردم جای داشتند و تا مدت زمانی که با خلیفه اول بیعت نکرده بودند، بسیاری از مردم و قومیتهای آن زمان، خلیفه را به رسیمت نمی شناختند، ولی کودتای شیاطین و سردمدارانِ نفاق سبب خانهنشینی اول مظلوم جهان شد، ظلمی که از آن روز بشریت را گرفتار انحراف و بسیاری ازمشکلات کرد./907/د102/پ
ارسال نظرات