۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۱۶۴۰۵۹
عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده:

مبلّغ حجاب باید از مسائل اساسی مخاطب خود مطلع باشد

خبرگزاری رسا _ عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران گفت: مربی و مبلغ حجاب باید از مسائل اساسی مخاطب خود اطلاع داشته باشد.
زهرا امين مجد عضو هيأت علمي مرکز تحقيقات زن و خانواده
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، زهرا امین‌مجد، عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده در دیدار جمعی از فعالان فرهنگی و مربیان حوزه عفاف و حجاب سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران از مرکز تحقیقات زن و خانواده با اشاره به لزوم اطلاع از شرایط محیطی و ویژگی‌های اجتماع پیرامون گروه‌های هدف گفت: مربی و مبلغ باید بداند که در حال حاضر در طبقه متوسط شهری، در کلان‌شهری مانند تهران، مسائل اصلی دختران دبیرستانی در حوزه عفاف و حجاب چیست و البته از این استحضار، در رابطه با حل آن به تحلیل و جمع بندی دقیق برسد.
وی با اشاره به ضروریات و مولفه‌های مختلف در مسأله عفاف و حجاب اظهار داشت: شناخت دقیق از مقوله‌ حجاب و جایگاه آن در منظومه عفت و آموزه‌های دینی، تیپولوژی بدپوشی و بدپوشان و گونه‌شناسی بی‌عفتی، توجه محتوای پیام‌های تربیتی و نیز سایر ویژگی‌های لازم برای اثر بخشی امربه معروف و نهی از منکر، توجه به ویژگی‌های پیام‌فرست و مربی، استحضار به شرایط محیطی و ویژگی‌های اجتماع درباره افراد و یا گروه‌های هدف، پرهیز از شتاب‌زدگی در فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی، توجه به عنصر تشکل‌یابی و موازی‌کاری در این عرصه، استفاده از ظرفیت‌های فراوان روش‌های سنتی، توجه به زمان‌بری اثر بخشی فعالیت‌های تبلیغی، تمرکز به اشتراکات میان مربی و متربی، استفاده از‌ میان‌برها و تسهیل‌گرها و توجه به درهم تنیدگی مسائل و اشکالات در عملکرد از مولفه‌ها و ضروریات در مسئله عفاف و حجاب است که باید از آن شناخت داشت.
امین‌مجد با بیان اینکه تا زمانی که ساختار تبلیغ و اطلاع‌رسانی تغییر نکند نمی‌توان انتظار عملکرد کاملا دینی داشت، اضافه کرد: در توجه به زمان اثربخشی امر تبلیغ، هنگامی که غرض، ایجاد تغییرات کلان در نظام معنایی، کنش‌گری و سبک زندگی افراد باشد به ویژه با توجه به اینکه تغییرات مربوط به انتخاب گری افراد در یک جامعه، درسطحی گسترده، تحت تأثیر ساختارهای آن جامعه است و در نتیجه تا زمانی که ساختارها -البته تحت تأثیر فشار خواسته‌های عمومی مردم که مسلماً متأثر از آگاهی‌بخشی، تبلیغ و اطلاع‌رسانی است- تغییر نیابند نمی‌توان انتظار انتخاب‌گری و عملکرد کاملاً دینی از افراد داشت.
وی با بیان اینکه پاسداشت حریم حیا و عفت با پایبندی افراد به مسائل دینی رابطه مستقیم دارد، گفت: باید توجه داشت که عدم دقت برخی افراد در پاسداشت حریم حیا و تعفف، با مسائل زمینه‌ای از قبیل سهل‌انگاری خانواده‌ این افراد در امور دینی به ویژه عبادات همراه است و یا اینکه بی‌اعتنائی به پوشش معمولا با بی‌اعتنائی افراد نسبت به برخی از فرائض قرین است.
وی افزود: در برخی موارد فقر اقتصادی و تمایل برای کسب سرمایه اجتماعی از طریق شبیه‌سازی رفتارهای اجتماعی به طبقات مرفه از جمله در نحوه پوشش و آرایش، باعث بروز رفتارهای ناصواب می‌شود و گاه افراد برای نیل به این مقصود، به بزه‌کاری اجتماعی روی می‌آورند./9191/د102/ی
ارسال نظرات