۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۲
کد خبر: ۱۶۴۰۸۲
حجت الاسلام ابوترابی‌ فرد:

بهترین نوع تعامل با مجلس را در دولت من خواهید دید

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام ابوترابی فرد با بیان این‌که کارآمدی نظام و افزایش رضایت‌مندی مردم با ارتقاء معنویت و دین و اخلاق در جامعه رابطه مستقیم دارد گفت: بر این باور هستم که امروز به هر میزان که بر کارایی نظام جمهوری اسلامی ایران افزوده شود، راه برای نهادینه شدن ارزش‌های دینی و بسط معارف اسلام هموار می‌شود.
حجت الاسلام ابوترابي فرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رییس مجلس شورای اسلامی عصر دوشنبه نهم اردیبهشت ماه در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی در دانشکده عمران دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، با اشاره به این که بازگشت به دین، بازگشت به حقیقت علم است، اظهار داشت: اگر جامعه بشری روی به این افق بلند دست یافت که در تمام زوایای زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی یک نظام مبتنی بر دانش و علم را بنیان نهاد، بدانید آن جامعه دینی است.

وی با تأکید بر این‌که هریک از ما باید در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی تجسم ارزش‌های دینی باشیم، ابراز داشت: ما باید ببینیم با افق بلندی که خدای سبحان برای ما ترسیم کرده است، چقدر فاصله و زاویه داریم.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که کارآمدی نظام و افزایش رضایت‌مندی مردم با ارتقای معنویت و دین و اخلاق در جامعه رابطه مستقیم دارد، عنوان داشت: بر این باور هستم که امروز به هر میزان که بر کارایی نظام جمهوری اسلامی ایران افزوده شود، راه برای نهادینه شدن ارزش‌های دینی و بسط معارف اسلام هموار می‌شود.

 حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در ادامه این مطلب افزود: هرکس که دغدغه جامعه اسلامی و دنیای اسلام را دارد، باید از تمام توان خود برای افزایش سطح کارآمدی نظام جمهوری اسلامی بهره بگیرد و من با تجربه‌ای که از ادوار مجلس دارم، معتقد هستم که قوه مجریه در ارتقای سطح کارآمدی نظام نقش استثنایی و بی‌بدیل دارد و با سایر قوا قابل مقایسه نیست.

وی با بیان این‌که باید در این حوزه نگاه ویژه‌ای داشت، گفت: گمان می‌کنم امروز با ارتقای سطح اعتماد به خردجمعی، پیوند با صاحبان اندیشه و خرد و احترام به دانش و اخلاق، می‌توان بستر مدیریت مبتنی بر علم و اخلاق را برای رسیدن به آرمان‌های نظام که در دهه چهارم به‌عنوان دهه پیشرفت و عدالت نامگذاری شده را هموار کرد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: به‌دلیل تجربه حضور در مجلس و در سه دوره به ‌عنوان نایب رییس، ارتباط با صاحبان فکر و اندیشه در جوامع دانشگاهی و حوزوی و حضور در عموم مراکز تصمیم گیری و تصمیم سازی شاید بتوانم در این جهت انجام وظیفه‌ای داشته باشم.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد عنوان داشت: من از سال 1344 و یا 1345 وارد عرصه سیاسی شدم و مواضعم در نجف در دوران قبل از پیروز ی انقلاب و نقشی که در حرکت مردم داشتم، شفاف و روشن است.

وی با تأکید بر این‌که می‌توان با حرکت بر اساس اصول مبتنی بر آموزه‌های دینی، علم و اخلاق به اجماع حداکثری رسید و بسیاری از تنش‌ها را رفع کرد، ابراز داشت: از نخستین روزی که مسؤولیت دستگاه اجرایی را به‌عهده بگیرم، کمترین چالش بین قوای سه‌گانه را نمی بینید.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که مواضع من در رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 بسیار شفاف است، ابراز داشت: هیچ یک از چهره‌های سیاسی در اندازه من در این باره مصاحبه و گفت‌وگو نداشته است و در کارگروهی که شورای نگهبان تشکیل داد، نقش مؤثری را ایفا کردم.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد افزود:‌ من سعی می‌کردم که در همه مباحث اخلاق را رعایت کنم و همیشه در گفت‌وگوها نگاهم بر این بوده که مخاطب من گرفتار شبهه شده است که باید آن را پاکیزه کنم از این رو با ادبیاتی که گمان می‌کنم ادبیات قرآن است، صحبت کردم.

وی درباره طرح نظارت بر نمایندگان مجلس اظهار داشت:‌‌ مقام معظم رهبری در دیداری با نمایندگان مجلس فرمودند که شایسته است مجلس دیده‌بانی را برای نظارت بر اعمال خود داشته باشد که مجلس با این نگاه در اندیشه این طرح برآمد که پس از گفت‌گوها و طرح موضوع در کمیسیون‌های تخصصی، در صحن علنی مجلس به تصویب رسید.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شورای نگهبان در بسیاری از حوزه‌های کلیدی این طرح ایراداتی مبتنی بر قانون اساسی گرفت و این طرح دوباره به مجلس بازگشت که پس از اصلاحات به قانون تبدیل شد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد ابراز داشت: سؤال از رییس جمهور در چارچوب قانون از اختیارات مجلس است اما در باره سؤالی که قرار بود از رییس جمهور پرسیده شود، اعتقاد من این بود که به مصلحت نیست.

وی با اشاره به این‌که همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند اعتقاد دارم که باید زمینه حضور تمام سلایق در عرصه مدیریتی کشور فراهم آورد، گفت: باید از ظرفیت مدیریتی کشور به‌طور کامل استفاده کرد و همچنین باید به معنای واقعی کلمه به شایسته سالاری احترام بگذاریم.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: باید از انسان‌های شایسته که در رده‌های کلان مدیریتی کشور از بالاترین سطح تعهد و باور به مبانی انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری برخوردار هستند و تجارب مدیریتی و انگیزه بالا برای خدمت دارند، استفاده کرد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در پاسخ به سؤالی مبنی بر حضور اصلاح طلبان در انتخابات، گفت: سیاست نظام شفاف و روشن است و در صحبت‌هایی که مقام معظم رهبری در نخستین روز سال در مشهد بیان فرمودند و صحبت‌های اخیر ایشان بر حضور سلائق مختلف سیاسی در انتخابات تأکید شد.

وی با بیان این‌که امروز مساله اصلی کشور به دلائل مختلفی اقتصاد است اظهار داشت: نظام سلطه به‌طور دقیق فشارها و تحریم‌ها‌ را متوجه حوزه اقتصاد کرده است و شرایط کشور نشان می‌دهد که باید به مقوله اقتصاد پرداخت.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که رشد اقتصادی ما و ارزش پول ملی به‌صورت معناداری کاهش پیدا کرده است، عنوان داشت: بارها تأکید کرده‌ام که ما برای تحول در اقتصاد ظرفیت‌های استثنایی را در اختیار داریم که نمونه آن اقتدار سیاسی، امنیت مثال زدنی ایران و نیروی تربیت شده در مجامع علمی و دانشگاهی است.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد تصریح کرد: دارا بودن مجموعه‌ای از نیروهای عالم، با دانش ستودنی، دارا بودن بالاترین ذخائر نفت و گاز جهان و موقعیت جغرافیایی و ژئوپولتیک از ظرفیت‌های ما است و همچنین ایران جزو چند کشوری است که بیشترین همسایه را دارد که این همسایه‌ها یک بازار بسیار سودآور برای بسیاری از کالاهای ما است.

وی با تأکید بر این‌که مدیریت باید مبتنی بر علم و اخلاق باشد ابراز داشت: اگر انضباط مالی در دستور کار دولت بیاید، بودجه‌های حاصل از درآمدهای نفت را صرف تولید کنیم، در زمان کوتاهی موقعیت بسیار خوبی را در ذخائر ارزی به‌دست می‌آوریم.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد عنوان داشت: در سال 89، 90 و 91در مجلس تصویب شد که بیست درصد از درآمدهای حاصل از نفت وارد تولید شود که در نتیجه ذخائر ارزی حدود 50 میلیارد شد اما می‌توانستیم این مساله را در سطح بسیار بالا داشته باشیم.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت هدایت نقدینگی به بخش تولید، گفت: اشتغال یکی از مهم ترین مسائل کشور است و بدانید که می توانیم اقتصاد کشور را به حرکت دربیاوریم و باید تیم‌هایی را به استان های مختلف فرستاد.

وی بنگاه‌های کشور را به سه دسته تقسیم کرد و با اشاره به این که عمده مشکل برخی از بنگاه‌ها نقدینگی است اظهار داشت: ما می توانیم با تأمین منابع بنگاه‌ها زمینه افزایش تولید را در آنها فراهم کنیم.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با تأکید بر این‌که نباید نقدینگی در کشور را به حوزه ای که تضمین بازگشت آن به سیستم بانکی وجود ندارد تزریق کنیم، گفت: به جایی باید برسیم که بگوییم یک بشکه نفت هم برای فروش نداریم، یعنی نفت خود را مبدل به فرآورده‌های نفتی کنیم.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی عنوان داشت: یکی از خطاهای استراتژیک این بود که تحریم ها را کاغذپاره خواندیم درحالی‌که تحریم واقعیت است و می‌توانستیم از ظرفیت دستگاه سیاست خارجی استفاده کنیم تا گرفتار تحریم‌ها نشویم.

وی با تأکید بر این‌که باید از تمام ظرفیت‌های نظام استفاده کنیم، اظهار داشت: اقتدار اقتصادی را می توانیم با افزایش ظرفیت تولید و اشتغال ارتقا ببخشیم.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد گفت: من سه دوره نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی بودم اما در این دوره به دلیل این که افرادی که در قزوین برای نمایندگی مطلوب بودند نمی توانستند با حضور من ایقای نقش کنند و به دلیل تمایل دوستانم در جامعه روحانیت مبارز مبنی بر این‌که عضو آن لیست و سر لیست اصول‌گرایان در تهران باشم، از تهران کاندیدا شدم و یک در میلیون هم هیچ نگاهی به مساله انتخابات نداشتم.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی وجود زاویه بین گفتمان انقلاب و دستگاه اجرایی در دوره‌های مختلف، در عرصه سیاست داخلی، خارجی و عرصه فرهنگ را از مشکلات اساسی دانست و گفت: بین گفتمان نظام که بر اساس قانون نوشته می شود و رهبری در تعیین سیاست‌های آن نقش دارند و گفتمان دستگاه اجرایی نباید کمترین زاویه‌ای وجود داشته باشد.

وی ابراز داشت: بنده مدیریت اجرایی را خلاصه در مدیریت پروژه نمی‌بینم بلکه آن را یک مدیریت راهبردی می‌دانم./956/پ201/ج

 

ارسال نظرات