۱۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۱۷۰۱۴۶
کارشناس حوزوی؛

امام خمینی تجسم سجایای امیرمومنان است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل سیاسی و انقلاب اسلامی گفت: امام خمینی (ره)، تجسم سجایای امیرمومنان (ع) است؛ یعنی مردم امام را که می‌بینند گویا علی (ع) را می‌بینند و ویژگی‌ها و رفتار امام، تجسم کننده شخصیت و ویژگی‌ها و همان سجایای امیرالمؤمنین (ع) برای مردم است.
امام خميني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مهدی ابوطالبی، کارشناس مسائل سیاسی و انقلاب اسلامی، در برنامه در امتداد آفتاب که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: ما وقتی که سیره حضرت امام و شخصیت او را یک مرور کلی داشته باشیم، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های او که او را امام کرد و توانست این حرکت عظیم و این نهضت بزرگ را رهبری کند، اخلاص امام و تکیه او بر خدا و لا غیر است.

وی ادامه داد: این یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های حضرت امام بود که فقط به خاطر خدا حرکتی را آغاز کردند، نکته دوم که در ویژگی حضرت امام به ویژه به خاطر این نهضتی که اتفاق افتاد هست و شاید در برخی افراد کمتر دیده می‌شود، آن شجاعت و جسارت امام بود که توانست در آن فضای خفقان موجود در رژیم حاکم، صدایش را بلند کرده و اعتراض خود و مردمش را به گوش حاکمان وقت برساند.

این کارشناس مسائل سیاسی ابراز داشت: امام، کارشان را با دو ویژگی اساسی آغاز کردند، یعنی پایه حرکت او این دو ویژگی است؛ یکی اخلاص و به خاطر خدا رفتن و بعد شجاعت ابراز و بیان عقاید و حرف‌های خود، چنانچه بخواهم در یک معنای کلی‌، ویژگی حضرت امام را بگویم باید نکته‌ای را از یکی از نویسندگان غربی نقل کنم؛ آقای آبراهام، یکی از پژوهشگران سیاسی اجتماعی غرب در آمریکا است.

حجت‌الاسلام ابوطالبی ادامه داد: آبراهام، در بخشی از کتاب خود با عنوان ایران بین دو انقلاب، این نکته را متذکّر می‌شود که «من وقتی فرایند نهضت امام و مبارزاتی که در ایران اتفاق افتاد را مطالعه می‌کنم، چیزی را می‌بینم که باعث تعجب من می‌شود، در این فضا اگر کسی آرامش، امنیت، پول، شغل و تمام آنچه که انسان برای زندگی دنیایی خوب،‌ نیاز دارد بخواهد، قاعده‌اش این است که باید به طرف رژیم حاکم برود.

وی افزود: امّا اگر کسی بخواهد به سمت امام بیاید و در مقابل حکومت و شاه بایستد، زندان، شکنجه، سختی، عدم امنیّت، عدم آرامش خانواده، از شغل کنار گذاشته شدن و از تحصیل منع شدن دارد،آبراهام می‌گوید ابتدا که نگاه می‌کنم این تعجب برانگیز است که چگونه مردم امام را انتخاب می‌کنند، امّا وقتی در ویژگی‌های خود امام بیشتر مطالعه کردم، نسبت امام و مردم را مشاهده کردم و توجه مطالبی شدم.

این کارشناس حوزوی اظهار داشت: آبراهام می‌گوید در یک جمله؛ امام تجسم سجایای امیرالمؤمنین (ع) است؛ یعنی مردم امام را که می‌بینند گویا که علی (ع) را می‌بینند و ویژگی‌ها و رفتار امام، تجسم کننده شخصیت و ویژگی‌ها و همان سجایای امیرالمؤمنین (ع) برای مردم است.

 حجت‌الاسلام ابوطالبی بیان داشت: این نکته مهمی است که امام ـ اگر معصوم نبود ـ به نوعی تالی‌تلو معصوم بود، مردم هم این نگاه را نسبت به وی داشتند و بر همین اساس جذب او شده و تابع سخنان و بیانات او بودند و آن گونه که امام می‌گفت در صحنه حاضر شده و حرکت می‌کردند، یکی از سجایای امام این بود که ظاهرا شخصیت وی جمع بین اضداد بود، یعنی ویژگی‌های او قابل جمع برای بعضی نیست، لذا در ظاهر، جمع بین اضداد می‌آید.

 وی تاکید کرد: به تعبیر بهتر، همان‌گونه که در سیره معصومین (ع) است که در شب، در مقابل خدا اظهار خضوع و خشوع می‌کنند و در روز، در صحنه جامعه مثل شیر در فضاهای سیاسی و اجتماعی ورود می‌کنند ـ در حالی که افراد معمولی توان جمع بین این دو را ندارند ـ امام هم در کنار همه رافت و مهربانی و عبادات شبانگاهی‌اش مقابل قدرت‌های بزرگ دنیا با جسارت و شجاعت ظاهر شد.

حجت‌الاسلام ابوطالبی در پایان خاطر نشان کرد: شجاعت و جسارت امام تا حدی بود که وقتی صحبت از آمریکا با آن همه عظمتش، یعنی ابر قدرت دنیا به میان می‌آید، امام خمینی (ره) می‌گوید «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند». /9194/پ202/ع

ارسال نظرات