۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۱
کد خبر: ۱۷۱۱۶۷
کارشناس مباحث زنان و خانواده:

بی تفاوتی در انتخابات حاصل بدبینی و افسردگی است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مباحث زنان و خانواده گفت: بی تفاوتی اجتماعی می‌تواند حاصل بدبینی، افسردگی و بی میلی باشد، معمولاً افرادی دچار بی تفاوتی اجتماعی می‌شوند که فردگرایی در آن‌ها تقویت شده است، یعنی انسان‌های خودخواهی هستند.
مهارت‌هاي ارتباطي خانواده در خانه مهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سرکار خانم زهرا فخر روحانی، کارشناس مباحث زنان و خانواده، در برنامه خانه مهر که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث مشارکت اجتماعی، پویایی و نشاط در خانواده پرداخت و گفت: شرکت در انتخابات نشان فعالیت، نشاط و پویایی در مردم است، وقتی مردم در انتخابات شرکت می‌کنند، یعنی در سرنوشت خودشان سهیم‌اند و احساس کفایت می‌کنند.

وی ادامه داد: این احساس کفایت باعث می‌شود که رفتار دولت‌مردان توسط مردم زیر ذره بین موشکافی و نقد قرار گیرند، برعکس مردمی که فعال بودن و نشاط در انتخابات را تجربه نمی‌کنند، در واقع در کشورشان انتصاب اتفاق می‌افتد نه انتخاب، احتمال این که دولت‌مردانشان تخطی کنند و از آن خط قرمزها عبور کنند خیلی زیاد است، زیرا چشمان دقیق و تیزبین مردم آن‌ها را مورد دقت نظر قرار نمی‌دهد.

این کارشناس مسائل زنان و خانواده اظهار داشت: فعال بودن، نشاط و پویایی در انتخابات تضمین کننده اهداف و سیاست‌های نظام است، هر دوره از انتخابات با انتخاب نامزدهای انتخاباتی، مرتباً شعارهای سیاست‌های کلی نظام مرور می‌شود و این تزریق نشاط و پویایی می‌کند.

وی ابراز داشت: انتخابات در دنیا شاخص مشروعیت نظام است، یعنی در دنیا شرکت حداکثری مردم در انتخابات را نشان از این می‌دانند که مردم همچنان بر شعارهای اولیه انقلاب ایستاده‌اند و این برای ما جنبه آبرومندی تلقی می‌شود و نشان می‌دهد که مردم به صورت جدی با نشاط و اقتدار، در صحنه هستند، به همین دلیل انتخابات می‌تواند منعکس کننده خواسته های مردم باشد.

سرکار خانم فخر روحانی بیان داشت: وقتی مردم بعد از چهار سال انتظاراتشان تأمین نشد، مجدد به صحنه می‌آیند، اصلاً نوع متابعت مردم و پذیرش حداکثری مردم، نشان دهنده خواسته‌های عمومی مردم است، بنابراین نمی‌توان این را فارغ از نشاط عمومی دانست، حتماً این جامعه فعال، پویا و بانشاط است که مردم باز هم پای صندوق‌های رای آمدند و احساس کفایت‌مندی در انتخابات می‌کنند.

وی افزود: مطالبات جمعی نشاط آور است، امکان ندارد کسی که به راهپیمایی 22 بهمن می‌رود، نشاط را در راهپیمایی نبیند، همین حضور جمعی برای مطالبه و خواسته‌های مشترک ایجاد نشاط می‌کند، حضرت امام خمینی (ره) به شدت مردم را از اینکه صحنه انقلاب را ترک کنند و با دلسردی با مسائل مربوط به نظام مواجه شوند، پرهیز می‌داد و می‌فرمود «بی تفاوتی و دلسردی نسبت به اهداف نظام، یکی از آسیب‌ها و آفات نظام است».

وی در پاسخ به پرسش «چرا بعضی نسبت به سرنوشت مملکت خود بی تفاوتند و نشاط در آن‌ها رسوخ نکرده است؟» گفت: بی تفاوتی هم به لحاظ روانشناسی و هم به لحاظ فرهنگی، ریشه در مسائل شخصی، فردی و اجتماعی دارد، از منظر اجتماعی بی تفاوتی می‌تواند بخاطر تبعیض‌های اجتماعی، فشارهای اقتصادی و غیره باشد، اما از نظر فردی و درونی افراد بی تفاوت فاقد احساس نوع دوستی و مشارکت اجتماعی ندارند.

سرکار خانم فخر روحانی ادامه داد: افراد بی تفاوت کسانی هستند که مشارکت اجتماعی در آن‌ها از بین رفته است و مسئولیت پذیری اجتماعی ندارند، بسیاری از تعالیم اجتماعی ما دو طرفه است، مثلاً انسان نسبت به امر به معروف و نهی از منکر نمی‌تواند بی تفاوت باشد، یعنی آدم بی تفاوت از منظر دینی پذیرفته شده و ارزشمند نیست و نمی‌تواند به صرف خواندن نماز و گرفتن روزه، بدون مشارکت اجتماعی خود را انسان دینداری بداند.

این کارشناس مباحث خانواده در پایان ابراز داشت: بی تفاوتی اجتماعی می‌تواند حاصل بدبینی، افسردگی و بی میلی باشد، معمولاً افرادی دچار بی تفاوتی اجتماعی می‌شوند که فردگرایی در آن‌ها تقویت شده است، یعنی انسان‌های خودخواهی هستند، گرایش خودمختارانه در فرد شکل گرفته و او را دچار مشکل و آسیب کرده است، نه اهداف مورد قبول جامعه را قبول می‌کنند نه مسیر رسیدن به این اهداف را قبول دارند. /9194/پ202/ن

ارسال نظرات