۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۱۷۲۵۰۸
حماسه اقتصادی چگونه تحقق می‌یابد؟

دولت آینده باید از تجارب اقتصادی دولت‌های گذشته استفاده کند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی، گفت: نباید از رفتارهای اقتصادی یکدیگر گله‌مندی کنیم، در کشور کارهای اقتصادی فراوانی انجام شده است و دولت آینده نیز باید از تجارب اقتصادی دولت‌های قبل استفاده کند.
حماسه اقتصادي

حجت‌الاسلام حسین طوسی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به این پرسش‌ که «چه کنیم که حماسه اقتصادی محقق شود؟» کشور را نیازمند به یک اقتصاد زیربنایی و محکم معرفی کرد و گفت: همه حماسه‌ها با کار و کوشش محقق می‌شود و نمی توان دست روی دست گذاشت و صحبت از حماسه کرد، حماسه یعنی این‌که یک حرکت جدی و استوار به سوی اقتصاد ایده‌آل ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: قرآن کریم می فرماید؛ «لیس للانسان الا ما سعی» یعنی وقتی ما می‌توانیم به اهداف کلان اقتصادی خود برسیم که کوشش اقتصادی در کشور را مضاعف کنیم و زندگی مطلوب مورد نظر رهبری را ایجاد کنیم، این سنت الهی است که هر جامعه‌ای کوشش کند به اهداف خود می‌رسد.
فرق اقتصاد اسلامی و غربی
این کارشناس حوزوی، با اشاره به تفاوت فرهنگ اسلامی و غربی در زمینه اقتصاد اظهار داشت: اقتصاد اسلامی با اقتصاد لیبرالیسمی تفاوت دارد و در فرهنگ اسلامی برخلاف کشورهای غربی از استثمار و استعمار دیگران خبری نیست، اقتصاد اسلامی بر این باور است که همه جامعه به تکامل مادی برسند.
وی افزود: در اقتصاد اسلامی همه مجریان اقتصاد باید تلاش کنند تا عدالت اجتماعی را در بین مردم ایجاد کنند و همه مردم در رفاه نسبی قرار گیرند، از دولت منتخب نیز انتظار است که با تیم اقتصادی خود مردم را از فقر و گرانی نجات داده و حماسه اقتصادی را ایجاد کنند.
تعامل اقتصادی با جهان بر اساس عزت ملی
این استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، تعامل اقتصادی با جهان را موجب رشد اقتصاد کشور برشمرد و تصریح کرد: دولت باید با کشورهای دنیا ارتباط برقرار کند و نمی‌توان دور خود را حصار کشید، البته این تعاملات باید بر اساس ضوابط اسلامی و عزت ملی صورت گیرد.
وی یادآور شد: اگر با دنیا تعامل داشته باشیم، رشد اقتصادی در جامعه به‌وجود می‌آید و یک زمینه فعالیت عمومی و تولیدی در کشور شکل می‌گیرد، تولید که بالا رود نیاز به بازار دارد و این بازار از تعامل با سایر ملل به‌دست می‌آید.
ضرورت استفاده از متخصصان برای برطرف کردن مشکلات
حجت‌الاسلام طوسی، استفاده از متخصصان در امر اقتصاد را یک ضرورت دانست و اظهار داشت: دولت باید از همه نخبگان حوزه و دانشگاه در راه حماسه اقتصادی استفاده کند و به همه متخصصان اقتصادی در کشور احترام بگذارد، همه متخصصان نیز خود را به دولت آینده معرفی کنند.
وی در پایان گفت: نباید از رفتارهای اقتصادی هم‌دیگر گله‌مندی کنیم، در کشور کار اقتصادی زیاد انجام شده است و دولت آینده نیز باید از تجارب اقتصادی دولت‌های قبل استفاده کند، در حل مسائل اقتصادی باید رهنمون‌های اقتصادی رهبری را عملی کنیم، زیرا ایشان مدت زیادی است که در متن اقتصاد کشور هستند و همه امورات اقتصادی را رصد می‌کنند./978/ت302/پ
ارسال نظرات