۲۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۷
کد خبر: ۱۸۰۶۴۳
مشروح سخنان رییس جمهور در مراسم رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی؛

از اتمام حجت رییس جمهور با اعضای کابینه تا اظهار نظر درباره فتنه

خبرگزاری رسا ـ رییس جمهور خط قرمز خود با اعضای کابینه را امانتداری در بیت المال، رعایت رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، حراست از عزت کشور در صحنه های بین المللی، صیانت از حقوق ملت و پاسداری از اخلاق و رعایت احکام شرعی و اسلامی دانست و تاکید کرد: هر کس از این خط قرمز عبور کند جایی در حلقه خدمتگزاران ملت نخواهد داشت.
حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني حضور رييس جمهور در مجلس شوراي اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رییس جمهور عصر امروز در روز پایانی بررسی رای اعتماد به کابینه دولت یازدهم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، با قدردانی از زحمات نمایندگان و هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در مدت چهار روز، تصریح کرد: از دقت نظر و وسواس نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی تقدیر می کنم.

 

نمایندگان به وظیفه شرعی، قانونی و ملی خود عمل کردند

رییس جمهور با بیان این که نمایندگان چه موافق و چه مخالف به وظیفه قانونی، ملی و شرعی خود عمل کردند، از رسانه ها به ویژه رسانه ملی نیز در اطلاع رسانی به موقع و کامل این رویداد تقدیر کرد.

 

وی تاکید کرد: همه سخنان نمایندگان در چارچوب آیین نامه انجام شده است، گرچه برخی از رسانه ها نیز نسبت به نوع سؤالات و انتقادات لحن انتقادانه‌ای داشتند و حتی گاهی از اصطلاح اعتراف گیری استفاده کردند اما به نظر من همه مباحث و سخنان و نقدها حق نمایندگان محترم بوده است.

 

رییس قوه مجریه رای نمایندگان را قانونی، حقوقی و سیاسی و حق آنان در چارچوب قانون اساسی دانست و گفت: امیدوارم همه اعضای کابینه مستظهر به حمایت مجلس در طول خدمت باشند و همواره پشتیبانی مجلس برای دولت پیش رو به عنوان یک هدیه بزرگ برای استحکام کار دولت خواهد بود.

 

برخی تعابیر نمایندگان برایم دلگیرکننده بود 

حجت الاسلام والمسلمین روحانی بیان کرد: برای من گاهی برخی از تعبیرات در مجلس شورای اسلامی کمی دلگیرکننده بود اما چه باید کرد این شیوه مرسوم در مردم سالاری پارلمانی است، هم نمایندگان و هم اعضای دولت باید عادت کنیم آستانه تحمل خودمان را بالا ببریم در این صورت بهترین می توانیم تعامل کنیم.

 

وی با بیان این که مجلس در مقام ایفای نمایندگی و اظهارنظر کاملا آزاد است، گفت:‌ من می‌خواهم به برخی رسانه ها تذکر دهم که سؤالات نمایندگان برای آن بود که شبهات در ذهن مردم و کشور برطرف شود و این کار به خوبی انجام گرفت.

 

به رای نمایندگان مردم احترام می گذارم

رییس جمهور گفت: برخی نقدها و سؤالات گاهی سنگین بود اما ما همه را به رسمیت می شناسیم چون این حق نمایندگان و مجلس است، البته نظر مجلس با سخن برخی نمایندگان گاهی متفاوت است؛ هرچه رای مجلس باشد ما به آن احترام می گذاریم.

 

حجت الاسلام والمسلمین روحانی تاکید کرد: همه ما باید پیام انتخابات 24 خرداد که پیام ملت ایران بود را مدنظر قرار دهیم، یادمان باشد که هیچ کس چه رییس جمهور و چه افراد دیگر نمی توانند خود را به جای اسلام و انقلاب بنشاند، همه ما باید تحمل آرای مخالف را داشته باشیم.

 

وی اضافه کرد: در قانون اساسی اصل بر تفکیک قوا است، اما این مساله نسبی است، توزیع و کنترل قدرت و مسؤولیت مشترک مبنای اصلی در قانون اساسی ما است به خصوص دو قوه مقننه و مجریه، به همین دلیل وزیران از دو طریق رای اعتماد ملت را می گیرند، از یک طریق رییس جمهور منتخب مردم است و از سویی دیگر نمایندگان مجلس نیز منتخب ملت هستند و وزیران در برابر هر دو مسؤول خواهند بود.

 

رییس جمهور با بیان اینکه کابینه معرفی شده یک منظومه یکپارچه و واحد هستند، تصریح کرد: همه بخش های کابینه با یکدیگر هماهنگ انتخاب شده اند تا در کنار هم مؤثر و کارآمد بتوانند خدمت گذار مردم باشند.

 

وی افزود: دولت مدیریت کل نگر، جامع نگر و آینده نگر را در کنار هم قرار داده است تا انسجام مدیریت فراهم شود و از بخشی نگری که همیشه آفت در نظام مدیریت کشور بوده اجتناب شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین روحانی لازمه این کار را انتخاب وزیرانی برخوردار از دانش و تخصص بالا برای مدیریت در شرایط پیچیده کنونی کشور دانست و تصریح کرد: پیری، جوانی و میانسالی برای من فرع بر این ضروریات مهم بود.

 

نمی توانستم آزمون و خطا کنم/ کابینه متناسب با تعهدات و برنامه انتخاب شد 

وی بیان کرد: شرایط کشور به گونه ای است که نمی توانستیم آزمون و خطا را یک بار دیگر تجربه کنیم و فرصت های بسیار حساس را در این مقطع از دست دهیم.

 

رییس جمهور گفت: من به ملت متعهدم، این دولت و کابینه برای پاسخگویی به همان مطالبات و برنامه ها و در چارچوب گفتمان اعتدال معرفی شده است، بدیهی است که کابینه باید متناسب با برنامه ها،‌دیدگاه ها و تعهداتم به ملت ایران باشد.

 

وی بیان کرد: با حمایت مجلس و سایر ارکان نظام فرصت را برای خدمت به مردم بزرگ ایران در این شرایط دشوار مغتنم می شمارم.

 

رییس جمهور کاهش تورم، ثبات در فضای کسب و کار، رونق اقتصادی را از مطالبات مردم از دولت دانست و گفت: در عرصه سیاست داخلی مردم خواستار رعایت حقوق شهروندی، حقوق همه اقلیت ها و خرده فرهنگ ها در این کشور، آرامش و عقلانیت در رفتارهای سیاسی، حفظ آزادی های مشروع و قانونی احزاب و شهروندان و حفظ حریم خصوصی آحاد مردم و حاکم شدن فضای امید و نشاط در جامعه هستند و در عرصه خارجی به دنبال منزلت بیشتر و تکریم این ملت هستند.

 

رییس قوه مجریه گفت: مردم مایل هستند که زیست بهتر همه ایرانیان را شاهد باشد و نام ایران مترادف با ایستادگی در حقوق منافع ملی و مطابق با صلح، ‌دوستی، همزیستی و احترام متقابل باشد. در حوزه فرهنگ و اجتماع نیز مردم خواهان فضایی فرهنگی تر و توجه به اخلاق و کرامت انسانی هستند.

 

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: پاسخگویی به مطالبات مردم بدون توجه به شرایطی که کشور در آن قرار دارد دور از واقع گرایی و ناممکن است، ‌وضع فعلی کشور در همه زمینه ها دشوار و پیچیده است،‌در عرصه اقتصاد کشور با تورم بالا، سرمایه گذاری پایین،‌رکود بنگاه های تولیدی و دیگر مسائل مواجه است.

 

وی بیان کرد: در عرصه سیاست خارجی با تحریم های ظالمانه، چالش های منطقه ای و تنش هایی حاد در منطقه مواجه هستیم.

 

واکنش رییس جمهور به سرکوب مردم مصر از سوی ارتش

رییس جمهور به تحولات مصر نیز گریزی زد و گفت: به ملت بزرگ مصر تسلیت می گوییم و در برابر بیرحمی هایی که در این روزها به مردم مصر شد با آنان ابراز همدردی کنم و به نظامیان مصر تذکر دهم که مردم مصر ملتی بزرگ و آزادیخواه است، او را سرکوب نکنید، راه مردم راه دمکراسی و اسلام است.

 

وی تاکید کرد: همه جهانیان باید به خواست مردم مصر احترام بگذارند و ما نیز با مردم مصر در این شرایط اظهار همدردی می کنیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین روحانی یادآورشد: امروز منطقه ما با تهدید قدرت های خارجی مواجه است، در عرصه فرهنگ و اجتماع نیز با آسیب های اجتماعی مواجه هستیم،‌ هرگونه قضاوتی درباره کابینه پیشنهادی باید بر مبنای لحاظ کردن توانایی وزرا برای پاسخگویی به مطالبات مردم و عبور از شرایط دشوار کنونی کشور صورت گیرد.

 

وی بیان کرد: من با صراحت می گویم که تک تک اعضای کابینه را متناسب با اندازه و شدت چالش های پیش رو و انتظار مردم و نخبگان و شرایط وزارت خانه های مربوطه انتخاب کرده ام، این را هم می گویم که موفقیت دولت و انجام تعهدات نیازمند اراده ملی است و همه قوا با هدایت و حمایت مقام معظم رهبری باید به یاری دولت بشتابند، دولت نیز خود را موظف می داند با برنامه ریزی منسجم سخت کوشی و پایبندی به قانونی و عملکرد فراجناحی و استواری بر مشی اعتدال تمام تلاش خویش را برای گذر از شرایط فعلی و حل مشکلات و دستیابی به آینده ای بهتر به کار گیرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین روحانی بیان کرد: همکاری مجلس و دولت نخستین گام و پیشانی این اراده ملی است، مردم خواست خود را می دانند، برنامه ها و وعده های دولت تدبیر و امید را نیز شنیده اند و سخنان نمایندگان موافق و مخالف را نیز دنبال کرده اند. برای آنها مهم است که میزان همسویی دولت و مجلس را با رای خویش بسنجند.

 

در انتخاب کابینه به دنبال سهم دهی به جریان ها و شخصیت ها نبودم 

وی افزود:‌تک تک وزرای پیشنهادی بر اساس ضرورت های پیش گفته، ‌مشورت نخبگان و مطالعه ظرفیت های کشور انتخاب شده اند،‌ نگاه من در انتخاب همکاران حرفه ای و تخصصی بوده است، به دنبال هیچ مطلب بیرونی و سهم دهی به هیچ جریان،‌حزب و شخصیتی نبوده ام، حدس و گمان زدن در این باره بدانید از واقعیت دور است و اگر کسی چنین تصوری داشته باشد جزو همان ظنی است که قرآن می فرماید «ان بعض الظن اثم»

 

رییس جمهور گفت: وزیران نیز هیچ حرص و ولعی برای وزارت نداشتند من از آنها درخواست و دعوت کردم و چه بسا برخی با اصرار من زیر بار رفتند، کابینه نیز فراجناحی است، اما این مساله به معنای نداشتن گرایش سیاسی نیست.

 

وی افزود: اعضای کابینه چهره های شناخته شده هستند که در دولت های مختلف و یا مسؤولیت های دیگر حضور مؤثر داشتند، بدیهی است که تفکرات مشخص سیاسی و یا حتی متفاوت با یکدیگر داشته باشند.

 

وزرا باید کل ملت را ببینند نه یک جناح و گروه را

رییس جمهور اضافه کرد: من با اصطلاحات مشکلی ندارم، ولی وزیر باید کل ملت را ببیند نه یک جناح، و گروه خاص را؛ وزیر باید وفادار به خواست ملت و هماهنگ با برنامه های رییس جمهور باشد، همکاران من از نسل انقلاب، متدین، متخصص و پاکدست هستند.

 

نظر روحانی درباره فتنه 88

وی همچنین به حوادث سال 88 گفت: چند سال قبل حوادث تلخی رخ داد،‌ عده ای اردوکشی خیابانی کردند و عده ای کهریزک درست کردند، کارهای بسیار ناپسندی صورت گرفت، اما همه باید تلاش کنیم آتش ها با تدبیر خاموش شود، ما به دستگاه قضایی اعتماد داریم، اما آیا بعد از چهار سال بازهم باید از کوچه های باریک دنبال اهدافی بگردیم که منافع آن برای کشور نا مشخص است؟

 

حجت الاسلام والمسلمین روحانی گلایه خود از برخی بحث های صورت گرفته در مجلس درباره بعضی مباحث صورت گرفته را این گونه تشریح کرد: خود می گوید من نبوده و نیستم،‌ دیگری اصرار دارد که تو بودی، دستگاه های قضایی و امنیتی می گویند نبوده آن دیگری می گوید باید ثابت کنی که نبودی؟ آیا این به نفع کشور است؟گاهی یک مساله را برای منافع ملی و گاهی برای مسائل گروهی مطرح می کنیم این دو باهم تفاوت دارند.


رییس جمهور با تاکید بر این که باید تلاش کنیم جلوی تکرار تخلفات را بگیریم و اجازه ندهیم دوباره تکرار شود، گفت: آنچه فتنه ها را خاموش و از تکرار آن جلوگیری می کند حماسه حضور مردم در انتخابات و جایگزینی فضای اعتماد و نشاط به جای فضای تردید و اختلاف است؛ آنچه ملت بدست آورده بسیار ارزشمند است،‌ از این رو باید بدست آمده ها را به خوبی حراست کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین روحانی بیان کرد: افرادی که برای همکاری دعوت مرا پذیرفته اند نیتی جز خدمت صادقانه به نظام ندارند، آنها متواضعانه پذیرفته اند که مرا همسو با تقدیر الهی و رای مردم یاری کنند،‌ همه وفادار به آرمان های انقلاب، اندیشه های امام و ولایت فقیه هستند.

 

نهادهای امنیتی به من اطمینان داده اند که وزرای پیشنهادی مساله ای ندارند

رییس جمهور بیان کرد: من به دستگاه امنیتی کشور اعتماد دارم، آنها نیز به خود من و نمایندگان من اطمینان داده اند که هیچ یک از وزیران پیشنهادی هیچ مساله و مشکل قابل ذکری ندارند، البته من نیز به دلیل مسؤولیت هایی که در بالاترین سطوح امنیتی داشته ام حتی به این استعلام ها اکتفا نکردم و مشورت و رایزنی را نسبت به همه وزرا در بالاترین سطح دنبال و بعد از اطمینان کامل وزرا را به مجلس معرفی کردم.

 

وی خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: افرادی اگر از بیرون مجلس با اهدافی خاص مسائلی را دنبال می کنند به آنها توجه نکنید، ‌به مصالح ملی و شرایط کشور در این مقطع حساس توجه داشته باشید.

 

رییس جمهور با بیان این که وزرای من شناخته شده هستند،‌ تصریح کرد: در بحث متوسط سنی کابینه نسبت به برخی افراد گاهی تعبیرات نازیبایی بکار رفت، من جوانگرایی را می پسندم ولی در مدیریت های کلان، تجربه، تعهد،‌دانش و آمادگی برای ایثار و فداکاری را مقدم بر سن می دانم.

 

وی اضافه کرد: اگر شرایط فعلی نبود و یا اگر دو فرد از همه نظر مشابه بودند حتما آن فرد جوان ترجیح داشت، معدل کابینه من در دهه سنی پنجاه هستند و این یعنی دهه پختگی، آنچه برای من تعیین کننده بود عشق به خدمت، دانش، تجربه و تخصص بود.

 

به وزرا توصیه می کنم از متخصصان جوان استفاده کنند

رییس جمهور بیان کرد: من مدیر برای پروژه انتخاب نکردم من مدیران ارشد ستادی را به مجلس معرفی کردم؛ همه ما می دانیم فرماندهان کهنه کار اتاق فرمان جنگ را اداره می کنند و افسران جوان میدان نبرد را، البته به همه وزرا توصیه کردم از متخصصان جوان در سطوح مختلف بهره برداری کنند.

 

بانوان نیز در کابینه سهم خواهند داشت

رییس جمهور بیان کرد: در بحث بانوان، قومیت ها و اقلیت ها نیز اولا باید توجه داشت کابینه بزرگ تر از هیات وزیران است، بانوان محترم در کابینه حضور خواهند داشت، از وزرا خواسته ام از بانوان شایسته بهره گیری کنند، از اقلیت ها نیز در سطوح مختلف دعوت به همکاری خواهد شد.

 

وی همچنین با دفاع مجدد از کابینه پیشنهادی خود به معرفی اجمالی دوباره آنان پرداخت و افرادی که احتمال می رفت تردیدهایی درباره آنان بین نمایندگان وجود داشته باشد توضیحات بیشتری ارائه کرد.

 

رییس جمهور بیشترین توضیحات خود را به دفاع از عملکرد بیژن نامدار زنگنه وزیر پیشنهادی نفت اختصاص داد و تاکید کرد که بهتر از او برای وزارت نفت نمی شناسد.

 

حجت الاسلام والمسلمین روحانی همچنین گفت: مردم در 24 خرداد حماسه سیاسی را خلق و انتظار داریم امروز 24 مردادماه مجلس و نمایندگان حماسه سیاسی را تکمیل کنند و در واکنش به برخی اظهارنظرهای مطرح شده در فضای رسانه ای مبنی بر این که روحانی خوشحال می شود که برخی از اعضای کابینه از سوی مجلس رای اعتماد نگیرند، گفت: من خوشحال می شوم که همه اعضای کابینه رای اعتماد بگیرند.

 

خط قرمز رییس جمهور درباره هیات وزیران

وی بیان داشت: خط قرمز من و شما نمایندگان امانتداری در بیت المال، رعایت رهنمودهای رهبری معظم انقلاب، حراست از عزت کشور در صحنه های بین المللی، صیانت از حقوق ملت و پاسداری از اخلاق و رعایت احکام شرعی و اسلامی است و هر کس از این خط قرمز عبور کند جایی در حلقه خدمتگزاران ملت نخواهد داشت. /924/پ201/ج
 

 

ارسال نظرات