۰۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۱۸۱۶۸۳
معاون امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه مطرح کرد؛

آشتی ملی و مردم‌سالاری دینی راه‌حل نهایی نجات مصر از بحران

خبرگزاری رسا ـ معاون امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه با بیان این‌که کودتای امروز مصر کودتایی آمریکایی است، گفت: روحانیت مصر همچون علمای ایران سینه خویش را در برابر گلوله‌های دشمنان سپر کنند.
حجت الاسلام زماني معاون بين الملل حوزه علميه حجت‌الاسلام محمدحسن زماني معاون بين الملل حوزه‌هاي علميه حجت الاسلام حسن زماني
حجت‌الاسلام محمدحسن زمانی، معاون امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این‌که تحولات نابهنگام و نامطلوب اخیر مصر مورد انتظار مردم این کشور نبود، گفت: بسیاری از ملت‌ها و سیاست‌مداران دنیا هم پیش‌بینی وقوع مصر در چنین تحولات و سقوط دولت آقای مرسی را نمی‌کردند.
وی افزود: برخی تحلیل‌گران ایرانی که سخنان تاریخی رهبر معظم انقلاب را که در اولین اجلاس بیداری اسلامی و متفکران جهان اسلام مطرح کردند یادشان بود، به خاطر داشتند که ایشان در این اجلاس به عنوان دیدبان بزرگ بیداری اسلامی و جهان اسلام ده‌ها خطر و انحراف را که پیش‌روی بیداری اسلامی بود متذکر شدند.
معاون امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه ادامه داد: هشدار دادن رهبر معظم انقلاب در آن اجلاس بزرگ  نشانه دغدغه ایشان از آینده بیداری اسلامی در مصر بود و گویا پیش‌بینی می‌کردند که گر مسؤولان اخوان و بیداری اسلامی مصر مراقب پیش‌گیری از آن آفت‌ها نباشند، این آینده تلخ به سراغشان خواهد آمد.
حجت‌الاسلام زمانی اظهار داشت: عدم توجه مسؤولان اخوان به هشدارهای مشفقانه رهبر معظم انقلاب سبب شد که آنها در بسیاری از چاله‌هایی که استکبار جهانی پیش روی آنها قرار داده بود افتادند و به وضعیت کنونی که مشاهده می‌شود دچار شدند.
وی با بیان این‌که صحنه امروز مصر شاهد درگیری خونین و جنگ داخلی است که تاکنون در مصر و در هزاره اخیر سابقه نداشته است، خاطرنشان کرد: ارتش و اخوان در مصر هر دو تصمیم به ادامه خونریزی و رسیدن به پیروزی دارند که این امر نه تنها به پیروزی هیچ یک از این دو گروه منجر نمی‌شود بلکه به ضرر کشور، مردم و به سود آمریکا و اسرائیل است.
معاون امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه تصریح کرد: آمریکا و اسرائیل از سوی جاسوسان و نفوذی‌های خود هم سران اخوان را تحریک به استمرار مقابله، مقاومت و ناسازگاری با ارتش می‌کنند و هم ارتش مصر را از سوی دیگر تشویق و تحریک به مقابله تا انحلال اخوان می‌کنند، زیرا نتیجه این استمرار مقابله خونین، تضعیف اخوان و تضعیف و کاهش محبوبیت ارتش مصر در میان مردم است که این امر آرزوی دیرینه اسرائیل بوده است.
حجت‌الاسلام زمانی با اشاره به این‌که کودتای امروز مصر کودتایی آمریکایی است، ابراز داشت: ما معتقد هستیم که آمریکا علی‌رغم باجگیری که از دولت مرسی و اخوان انجام داد به حکومت نیمه‌اسلامی انها هم راضی نبود و برای همین تصمیم گرفت با ایجاد کودتا در مصر آخرین نقطه امید مسلمانان مصر و منطقه را نسبت به حاکمیت اسلام سیاسی و انقلابی کور کرده و عجز دین اسلام را از اقامه یک حکومت دموکراتیک ثابت کند.
ویبا محکوم‌کردن استمرار خشونت از طرفین درگیر در مصر، آشتی ملی و مردم‌سالاری دینی را با حضور همه صالحان احزاب و جناح‌ها راه حل نهایی برای نجات مصر از بحران کنونی دانست.
معاون امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه بیان داشت: از علمای الازهر هم انتظار می‌رود از گرایش‌های اخوانی و ضداخوانی که هر دو نوعش در جمعی از افراد وجود دارد پرهیز کنند و تلاش مشترک آنها این باشد که طرفین درگیر در مصر را دعوت کرده و با ایجاد آشتی ملی در بین آنها، برای تصدی مدیریت دینی و ایدوئولوژیکی حکومت مصر قدم بردارند.
وی در پایان تصریح کرد: روحانیت مصر باید همچون روحانیت ایران زمام فکری و مدیریت اندیشه‌ای کل انقلاب را به دست بگیرد و سینه خویش را در برابر گلوله‌های دشمنان اسلام و بیداری مصر سپر کند و سخنی بگوید که امام خمینی(ره) به دشمنان انقلاب اسلامی اعلام کرد، خنی که هنوز در گوش جهانیان طنین‌انداز است، «خمینی سینه خود را برای گلوله‌های شما آماده کرده است». /907/ت302/ج
ارسال نظرات