۱۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۲
کد خبر: ۱۸۲۷۴۰
استاد حوزه علمیه قم:

شهادت امام صادق عاشورای دوم شیعه است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام محمدی خراسانی از ویژگی‌های عصر امام صادق(ع) را وجود افکار، فرقه ها، تضاد آرا و مقابله حضرت با آنان دانست و گفت: از مهم ترین گروه های فکری در این زمان، عده ای خشک مقدس افراطی به نام غالیان بودند که ائمه اطهار(ع) را تا مقام اولوهیت رسانده بودند.
شهادت امام صادق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام  علی محمدی خراسانی، استاد و پژوهشگر سطح عالی حوزه علمیه قم، شب گذشته در مسجد جامع نجف آباد، با اشاره به تلاش‌های پیامبر(ص) در گسترش دین اسلام گفت: 23 سال تلاش شبانه روزی که ثمره 80 غزوه و سریه بوده است، سبب شد تا پیامبر ریشه بت پرستی در جهان را خشک کند و شجره طیبه توحید را به جای آن غرس کنند.

 

وی در ادامه بیان داشت: در این میان انسان هایی ساخته شد که هر کدام به اندازه یک جهان ارزش داشتند، از آن جمله سلمان فارسی ها،  ابوذر غفاری ها و انسان های فرشی را تا عرش بالا برد و آن ها را آسمانی کرد.

 

حجت الاسلام محمدی خراسانی درباره حضور منافقین در صحنه اسلام اظهار کرد: هنوز پیامبر چشم از جهان فرو نبسته بودند، که دست های پنهان نفاق از آستین منافقینی که خود را در صف مسلمانان پنهان کرده بودند بیرون آمد و شروع به سیلی زدن به چهره اسلام و وارد کردن ضربه های مهلک به بدنه این درخت نوپا کرد.

 

وی در ادامه اظهار داشت: این منافقین با به پا کردن داستان سقیفه و مسلط شدن به اوضاع به بازی علیه اسلام پرداختند و با رأی و نظر خودشان به تفسیر اسلام پرداختند و صدها هزار حدیث جعل کرده که علامه امینی در کتاب الغدیر خود این آمار را به 4000 هزار حدیث جعلی که توسط 620 نفر از سرکردگان بنی امیه نوشته است.

 

مدرس حوزه علمیه قم اوج بدعت گذاری‌ها را در زمان خلیفه دوم دانست و ادامه داد: عمر به سلیقه و رأی خود کارهایی را وارد دین کرد که هیچ کدام جزء شریعت نبود که از آن جمله به پا داشتن نمازهای نافله به صورت جماعت و برداشته شدن جمله «حی علی خیر العمل» از اذان نماز است.

 

وی گفت: هنوز 50 سال نگذشته بود که شجره پویا پژمرده شد و در حال خشک شدن بود و نیاز به آبیاری داشت و این آبیاری با خون عزیزترین عزیزان خدا انجام شد و عاشورا بود که باعث آبیاری شدن این درخت نوپا گردید.

 

حجت الاسلام محمدی خراسانی گفت: امام سجاد(ع)، این  وارث کربلا از نو به آبیاری این درخت همت گماشتند و از صفر شروع کردند، چنان که در تاریخ آمده آن حضرت تنها با 4 نفر از یاران به پایه ریزی مکتب اهل بیت پرداخت و در زمان امام باقر(ع) نیز آن حضرت  نزدیک به 20 سال شاگردانی را تربیت کرد تا زمینه برای دوران امام صادق(ع) مهیا شود که طولانی ترین دوران امامت در بین دیگر ائمه را داشتند.

 

وی در ادامه گفت: امام صادق(ع) نیز در زمان امامتشان دست به تشکیل دانشگاهی زدند که قریب 4 هزار شاگرد تربیت کردند و ده ها هزار حدیث از ایشان نقل شده که ابزار محکمی در دست فقها برای استخراج احکام دین است.

 

وی از ویژگی های عصر امام صادق(ع) را وجود افکار، فرقه ها، تضاد آرا و مقابله حضرت با آنان دانست و بیان داشت: اینها از جمله آفت های آن دوران بوده که از آن جمله گروه زنادقه است که به تعبیر امروز ماتریالیسم محسوب می شدند و سخنشان انکار مبدأ عالم بود.

 

مدرس حوزه علمیه قم از دیگر گروه های آن دوران اشاعره را عنوان کرد و بیان داشت: دیدگاه این گروه این بود که اراده و اختیار ما هیچ تأثیری در اعمالمان ندارد و حتی امام حسین(ع) نیز به دست خود خداوند کشته شده است نه به دست بنی امیه و در مقابل، گروه معتزله قرار داشتند که نقطه مقابل اشاعره بودند که دستگاه خداوند را تعطیل و خود را آزاد در انجام هر کاری می دانستند.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از مهم ترین گروه های فکری دیگر در این زمان، عده ای خشک مقدس افراطی به نام غالیان بودند که ائمه اطهار(ع) را تا مقام اولوهیت رسانده بودند و هم چنین گروه صوفی مذهبان و زاهدان بودند که به ظاهر صوفی و در باطن درصدد از بین بردن دین مردم بودند.

 

وی از دیگر ویژگی های شخصیتی حضرت را جهات معنوی ایشان دانست که با وجود تمام خستگی روزانه که بر اثر بحث و سؤال با شاگردان داشتند، باز شب ها به جای استراحت به دستگیری از مستمندان می پرداختند، آن هم کسانی که حتی شیعه نبودند که این حد اعلی خدمت به بشریت و انسانیت است.

 

حجت الاسلام محمدی خراسانی در پایان اظهار داشت: ائمه ما حداکثری بودند تا ما در زندگی حداقلی باشیم و آنها با همه وجود کار می کردند تا ما در حد توان خود کوشش کنیم و ما در همه تلاش های امام،‌ عبادت، مبارزه، خدمت به خلق ایشان و بیان حقایق دینی،  وامدار این امام بزرگوار هستیم و امروز که به مناسبت این امام تعطیل شده است و شیعیان به احترام حضرت اجتماع کرده اند، نشانه ای از بزرگداشت حق امام است و از همه اینها بالاتر باید به سمت روزی برویم که 25 شوال یک عاشورای دوم شود./939/پ202/س  

ارسال نظرات