۱۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۱۸۳۱۶۵
استاد حوزه و دانشگاه:

ترویج معماری اسلامی درمان‌کننده افسردگی در جامعه است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام عرفان تقلید از سبک معماری غربی را دلیل بسیاری از بحران ها عنوان و تأکید کرد: یکی از راهکارهایی که می تواند افسردگی و دلمردگی را در بشر امروز درمان کند پیروی از سبک معماری اسلامی است.
حسن عرفان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام حسن عرفان، استاد حوزه و دانشگاه، امروز در طرح تقویت مبانی اعتقادی که در مصلای شهرکرد برگزار شد، گفت: فرهنگ ها مجموعه دانش ها، بینش ها، و منش ها است که در هر ملتی متفاوت است.

 

حجت الاسلام عرفان دانش را زیر مجموعه فرهنگ دانست و اظهار داشت: علومی مثل تجوید، تفسیر، کلام، واژه شناسی، بلاغت و درایه از زیر مجموعه های فرهنگ اسلامی است.

 

وی از شانس به عنوان بینش رایج در غرب، اروپا و آمریکا یاد کرد و بیان داشت: شانس از نظر فلسفی یک خرافه و بینش جاهلانه است چرا که شانس گرایی یعنی اعتقاد به تصادفی بودن امور و بی مدیریتی در حالی که جهان بر اساس تقدیر الهی اداره می شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه قمار و قرعه کشی را از عوامل تقویت اعتقاد به شانس برشمرد و اظهار داشت: یکی از دلایل حرام و ناپسند بودن مسائلی همچون قمار هم به دلیل مبارزه با شانس گرایی بوده است.

 

حجت الاسلام عرفان با اشاره به تعریف اسلام از هستی به عالم غیب و عالم ماده و محسوس گفت: قسمت عظیم هستی غیب است و این بر خلاف اعتقاد غربیان به محسوس و ماده بودن هستی است.

 

وی یکی دیگر از قلمروهای فرهنگ را ارزش ها و ضد ارزش ها عنوان و تصریح کرد: منش ها همان سبک زندگی هستند که بشر در زندگی انتخاب می کند.

 

استاد طرح تقویت مبانی اعتقادی شیوه معماری و خانه سازی را یکی از منش و سبک های زندگی دانست و گفت: سبک معماری اسلامی و غربی کاملاً با هم متفاوت است.

 

وی با انتقاد از معماری امروز که سبک و شکل غربی به خود گرفته است، آپارتمان نشینی و هجوم به شهرهای بزرگ را نتیجه هجرت بدون هویت بشر دانست و تصریح کرد: یکی از زمینه های بزهکاری مهاجرت بی رویه و بی هویت است که نخست با نکوهش روستایی بودن و پایبندی به سنت ها و ارزش ها شکل می گیرد.

 

حجت الاسلام عرفان کوچک بودن، پایین بودن طاق، جدا شدن معماری از هنر، فاصله گرفتن معماری از طبیعت، مصرف بی رویه انرژی، عدم رعایت اصول بهداشتی و طهارت، مزاحمت و دغدغه مزاحمت، اشراف بر امور دیگران و پله پیمایی را از معضلات آپارتمان نشینی و پیروی از سبک معماری غربی دانست.

 

وی تقلید از سبک معماری غربی را دلیل بسیاری از بحران ها عنوان و تأکید کرد: یکی از راهکارهایی که می تواند افسردگی و دلمردگی را در بشر امروز درمان کند پیروی از سبک معماری اسلامی است./9457/پ202/س

 

ارسال نظرات