۱۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۶
کد خبر: ۱۸۳۴۶۰

116 روستای خراسان شمالی خانه عالم دارد

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: در حال حاضر در 116 روستای این استان خانه های عالم به منظور استقرار روحانی احداث شده است.
خانه عالم

حجت الاسلام والمسلمین زین العابدین روحانی نیا، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به این که هم اکنون 116 روستای بالای 100 خانوار این استان دارای خانه عالم هستند، افزود: برای ساخت این تعداد خانه عالم در روستاهای خراسان شمالی، در مجموع سه میلیارد و 480 میلیون تومان اعتبار از محل بودجه های ملی، استانی و کمک های مردمی هزینه شده است.

 

وی اضافه کرد: از این تعداد 22 باب خانه عالم در روستاهای شهرستان بجنورد، 20 باب در شیروان، هجده باب در اسفراین، نوزده باب در مانه و سملقان، چهارده باب در فاروج، شش باب در گرمه، 10 باب در جاجرم و هشت باب خانه عالم نیز در شهرستان جدیدالتأسیس راز و جرگلان احداث شده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین روحانی نیا با اشاره به این که برای احداث هر باب خانه عالم در روستاهای خراسان شمالی بین 30 الی 35 میلیون تومان اعتبار هزینه می شود، افزود: در غالب روستاهای استان زمین مورد نیاز برای ساخت خانه عالم از سوی اهالی وقف و بسیاری از فعالیت های ساختمانی آن نیز به صورت رایگان از سوی جوانان روستا انجام می شود.

 

به گفته وی هم اکنون دو باب خانه عالم دیگر نیز در روستاهای این استان در دست ساخت است که برای تکمیل آن ها 50 میلیون تومان اعتبار مورد نیاز است.

 

حجت الاسلام والمسلمین روحانی نیا اضافه کرد: براساس برنامه پنجم توسعه هر سال 50 خانه عالم باید در مناطق روستایی این استان ساخته شود و تا پایان این برنامه دست کم 250 خانه عالم در استان خراسان شمالی ساخته خواهد شد.

 

وی اولویت ساخت خانه عالم را در مناطق روستایی با جمعیت بالا اعلام کرد و افزود: هم اکنون در تمامی روستاهای دارای خانه عالم در خراسان شمالی، روحانی به صورت مستقر و یا نیمه مستقر فعالیت می کند.

 

گفتنی است، استان خراسان شمالی دارای بیش از 800 روستا است و 48 درصد از جمعیت 867 هزار نفری این استان در این مناطق سکونت دارند.

 

در کل این استان یک هزار و 173 باب مسجد دایر است که از این تعداد 200 مسجد در نقاط شهری و مابقی در مناطق روستایی واقع شده اند.

 

بنا به اعلام اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی، به غیر از ماه های رمضان و محرم الحرام و نیز برخی از مناسبت های مذهبی که روحانیانی به صورت ویژه به مساجد استان اعزام می شوند، در طول ایام سال حدود 200 روحانی به صورت مستقر، نیمه مستقر و یا در قالب طرح هجرت در مساجد روستایی خراسان شمالی حضور می یابند./9314/ت302/ب

ارسال نظرات