۲۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۶
کد خبر: ۱۸۳۹۸۸
با ادامه تحریم ها؛

کره شمالی به وعده اش عمل کرد

خبرگزاری رسا ـ پس از جنگ لفظی کره شمالی با آمریکا و تشدید تحریم های سازمان ملل، این کشور قول داد که تمام تاسیسات یونگ بیون را مجددا به کار بیندازد.
نيروگاه اتمي کره شمالي

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بی بی سی فارسی در خبری به نقل از یک موسسه آمریکایی گفت: تصاویر ماهواره ای از نیروگاه اتمی یون بیون در کره شمالی، از فعالیت مجدد یک راکتور پلوتونیوم حکایت دارد. بنابر این گزارش، رنگ و میزان دود نشان می دهد که این راکتور، در حال کار و یا نزدیک به بهره برداری است.
قابل ذکر است کره شمالی در آوریل گذشته و در بحبوحه افزایش تنش ها در شبه جزیره کره، اعلام کرد که قصد دارد راکتور نیروگاه یون بیون را که توانایی تولید 6 کیلوگرم پلوتونیوم در سال را دارد، دوباره فعال کند.
بی بی سی فارسی در ادامه افزود: کره شمالی قادر است از پلوتونیوم تولیدی این راکتور برای تولید تسلیحات هسته ای استفاده کند. همچنین گفته می شود این کشور تاکنون توانسته است از پلوتونیوم تولیدی در راکتور یون بیون بین 4 تا 10 سلاح هسته ای بسازد.
جفری لوئیس، نویسنده این گزارش به بی بی سی گفته است: به نظر می رسد که این راکتور یا در حال کار است و یا ظرف روزهای آتی آماده فعالیت می شود و به محض این که فعالیت آن آغاز شود، تولید پولوتونیوم از سرگرفته می شود.
آقای لوئیس در ادامه گمانه زنی های خود گفت: آنها (کره شمالی) درصدد دستیابی به موقعیتی هستند که مواد لازم برای تسلیحات اتمی را افزایش دهد که به نظر من این امتیازی را در مذاکرات هسته ای به آنها خواهد داد و همزمان این احساس را در ما ایجاد می کند که باید هر چه سریعتر دست به کار شد.
گفتنی است این راکتور 5 مگاواتی می تواند پسمانده سوخت هسته ای ایجاد کند که قابلیت تبدیل به پلوتونیوم را دارد. همچنین سومین آزمایش هسته ای کره شمالی در فوریه سال جاری انجام شد و مشخص نشد که آیا برای این آزمایش، پلوتونیوم استفاده شد یا اورانیوم.
بی بی سی در انتها گفت: وزارت خارجه آمریکا و سازمان امنیت ملی کره جنوبی تاکنون از هر گونه اظهار نظر مستقیمی در این باره خودداری کرده اند.
شایان ذکر است کره شمالی نیروگاه یون بیون را در ژوئیه سال 2007 به عنوان بخشی از معامله خلع سلاح در برابر دریافت کمک تعطیل کرد. ولی در ماه مارس سال جاری میلادی، پس از جنگ لفظی با آمریکا و تشدید تحریم های سازمان ملل که به دنبال سومین آزمایش هسته ای کره شمالی بود، این کشور قول داد که تمام تاسیسات یونگ بیون، را مجددا به کار بیندازد./1421/1409/ح

ارسال نظرات