پیروی از هوای نفس و تبعیت از توهمات شیطانی سبب قانونگریزی میشود

وی با اشاره به این که شعار سبک زندگی اسلامی با پیدایش خورشید اسلام در افق عربستان و منادی آسمان، پیامبر رحمت محمد مصطفی(ص) آغاز شد، افزود: سبک زندگی اسلامی نقطه مقابل شرک، الحاد، کفر و تحجری بود که در زمین عربستان به چشم میخورد و با پیدایش این نقطه عطف برای سیر تکاملی بشریت، دین اسلام که کاملترین، نهاییترین و آخرین دین آسمانی است از سوی خود پیامبر خاتم(ص) به مردم ابلاغ شد و امروز میبینیم که در تمامی قارههای کره زمین، مسلمانان حضوری چشمگیر دارند.
مشاور و نماینده رییس سازمان اوقاف در امور حوزههای علمیه کشور اظهار داشت: سبک زندگی اسلامی که همان شکوفایی شجره طیبه نورانیت و زندگی عبد الهی است با سیره نبوی آغاز و با سیره علوی و فاطمی استمرار پیدا میکند و در زندگی اهلبیت عصمت و طهارت(ع) تبلور دارد.
حفظ حریم قانون برای افراد جامعه اسلامی فریضه است
حجتالاسلام رضویمهر با بیان اینکه حفظ حریم قانون برای افراد جامعه اسلامی امری لازم و یک فریضه است، خاطرنشان کرد: باید بدانیم در سبک زندگی اسلامی که حقوق محیط زیست، حقوق همسایگان، حقوق والدین، حقوق ذویالحقوق و حقوق افرادی که به نوعی در مراتب مختلف لایه لایههای اجتماع با آنها برخورد داریم باید لحاظ شود.
وی ادامه داد: اسلام از موی سر تا ناخن و همینطور از کوچکترین زره اتم تا بالاترین اجرام آسمانی احکامی را صادر کرده، احکام اسلامی که منطبق با فطرت و عقلانیت است.
مشاور و نماینده رییس سازمان اوقاف در امور حوزههای علمیه کشور با اشاره به اینکه ما به عنوان یک مسلمان باید به قانون قرآن عمل کنیم، تصریح کرد: این کتاب جهانشمول که منشور همه بشریت خلق شده از بدو آدم تا قیام قیامت خواهد بود، عمل به همه مفاد این قانون الهی بر همه افراد واجب و امری لازم و ضروری است.
غنا بخشیدن به محتوای معارف دین در سبک زندگی اسلامی
وی افزود: در سبک زندگی اسلامی باید بکوشیم بر محتوای معارف دین غنا ببخشیم و خود را به عنوان یک انسان کامل با آیههای قرآن که میزان تکامل ما را و سرعت پیشرفت ما به قله انسانیت را معیار، معین و مشخص میکند، تطبیق دهیم.
حجتالاسلام رضویمهر با بیان اینکه نزدیکی به تابلوهای معرفی در قرآن همچون متقین، متطهرین و مجاهدین انسان را در رسیدن به سبک زندگی اسلامی سرعت میبخشد، گفت: رسیدن به سبک زندگی اسلامی اجتماع را از وضعیت کنونی که مردم در آن از بیمهری و گریزانی از یکدیگر رنج میبرند، رهایی خواهد بخشید.
کلاس درس زندگی اسلامی معلمی جز اهلبیت(ع) ندارد
وی ابراز داشت: سبک زندگی اسلامی صله رحم، دستگیری از نیازمندان جامعه و بیسرپرستان، ارتباط با بستگان و همسایگان و دوستان و آشنایان را که از نشانههای شیفتگان اهلبیت(ع) است افزایش میدهد و باید بدانیم که کلاس درس زندگی اسلامی معلمی جز اهلبیت(ع) ندارد و تعلیم اهلبیت(ع) برگرفته از قرآن و سیره نبوی(ص) است.
رسیدن به سبک زندگی اسلامی در گرو انطباق پیدا کردن با سیره اهلبیت(ع)
مشاور و نماینده رییس سازمان اوقاف در امور حوزههای علمیه کشور با بیان اینکه باید برای رسیدن به سبک زندگی اسلامی بکوشیم و خود را با آیهها و خواستههای الهی وفق دهیم تا از ظلمت به نور برسیم، خاطرنشان کرد: موفقیت در این راستا نیازمند انطباق پیدا کردن با سیره و منش پیامبر اکرم(ص) و اهلبیت(ع) است.
وی افزود: اگر ما میبینیم در دفاع مقدسمان حسین فهمیده تقدیم میشود، در آسمان کردستان صدای مناجات شهید چمران طنینانداز است و اگر میبینیم صدای محمد جهانآرا در پایتخت جنگ، خرمشهر گوش دوست و دشمن را مورد نوازش قرار میدهد و اگر میبینیم امروز ایران در افق اعلای عزت و عظمت با عقلانیت، منطق و قانون قرار گرفته است به دلیل تبعیت از سبک زندگی اسلامی است.
حجتالاسلام رضویمهر تصریح کرد: سبک زندگی اسلامی، سبکی است که در قرآن، فرمایشات و روایات ائمه(ع) و سیره عملی معصومین به چشم میخورد.
پیروی از هوای نفس علت قانون گریزی افراد
وی با بیان اینکه علت قانون گریزی در برخی مردم پیروی از هوای نفس و تبعیت از توهمات شیطانی است که اجازه نمیدهد انسان طبق قانون حرکت کند، بیان داشت: مثلث شوم جهل، غرور و غفلت زمینهساز فرار از قانون است.
مشاور و نماینده رییس سازمان اوقاف در امور حوزههای علمیه کشور یادآور شد: کسانی که دارای مطالعه و علم بوده و از ایمان برتر برخوردار هستند و اشخاصی که کوشیدهاند تا هواهای نفسانی را از خود دور کنند تا دیگران و خود را از اسارت شیطان برخوردارند به تبعیت از قانون بیشتر گردن کج مینهند.
اکسیر مهم در پیروی از قانون، خدا را شاهد و گواه دانستن است
وی با اشاره به اینکه اکسیر مهم در پیروی از قانون، خدا را شاهد و گواه دانستن است، گفت: کسانی که خلوت و جلوت آنها یکسان بوده و کسانی که در همه لحظات زندگی خدا را مدنظر قرار دادند اینگونه اشخاص قانون را معیار و ملاک میدانند.
حجتالاسلام رضویمهر ادامه داد: این افراد هرگز قانون گریزی و فرار از قانون را نمیپسندند و افرادی اهل برنامه، تدبیر و حرکت بر مبنای فطرت و عقلانیت هستند.
شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیبهای سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، پرسشهای زیر بخش از پرسشهای مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:
چرا فرهنگ کار جمعی در جامعه ما ضعیف است؟
علت کار گریزی چیست؟
چرا در روابط همسایگیمان رعایتهای لازم را نمیکنیم؟
چرا در زمینه فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطی به طور کامل نیستیم؟
حد زادوولد در جامعه ما چیست؟
الگوی تفریح سالم چیست؟
نوع معماری در جامعه ما چگونه است؟ چقدر متناسب با نیازهای ماست؟
در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟
چرا در برخی از بخشهای کشورمان طلاق زیاد است؟
علت پرخاشگری و بیصبری در میان بعضی از ماها چیست؟
چقدر به قانون احترام میکنیم؟ علت قانون گریزی در برخی از مردم چیست؟
انضباط اجتماعی در جامعه چقدر وجود دارد؟
وجدان کاری در جامعه چقدر وجود دارد؟
چرا برخی از حرفهای خوب، ایدههای خوب، در حد رؤیا و حرف باقی میماند؟
چه کنیم که ریشهٔ ربا در جامعه قطع شود؟
آپارتماننشینی چقدر برای ما ضروری است؟
تجملگرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟
چرا در بین بسیاری از مردم ما مصرفگرایی رواج دارد؟
چرا پشت سر یکدیگر حرف میزنیم؟
چرا در برخی از بخشهای کشورمان روی آوردن جوانها به مواد مخدر زیاد است؟
چرا صلهٔ رحم در بین ما ضعیف است؟
آپارتماننشینی چقدر برای ما ضروری است؟ چقدر درست است؟
طراحی لباسمان چقدر متناسب با نیازهای ما و عقلانی و منطقی است؟
آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟
آیا ما در معاشرتهای روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگوییم؟
بعضیها با داشتن توان کار، از کار میگریزند؛ علت کار گریزی چیست؟
علت پرخاشگری و بیصبری و نا بردباری در میان بعضی از ماها چیست؟
حقوق افراد را چقدر در رسانهها ، در اینترنت و... مراعات میکنیم؟
تولید کیفی در بخشهای مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟
چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاههای اداری ما کم است؟
چرا در بعضی از شهرهای بزرگ، خانههای مجردی وجود دارد؟ این بیماری غربی چگونه در جامعه ما نفوذ کرده است؟
چه کنیم که طلاق و فروپاشی خانواده، آنچنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟
چه کنیم که زن در جامعه ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود، هم وظائف اجتماعیاش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگیاش محفوظ بماند؟/907/ت301/ن