۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۶
کد خبر: ۱۸۹۵۵۲
عناوین چند خبر کوتاه از خوزستان؛

مسیر حرکت دسته های عزاداری اهواز در روز عاشورا اعلام شد

خبرگزاری رسا ـ اعلام مسیر دسته های عزاداری اهواز در روز عاشورا و ارسال 250 اثر به دبیرخانه جشنواره نماز و نیایش بهبهان از مهم ترین عناوین چند خبر کوتاه از خوزستان هستند.
حرکت دسته هاي عزاداري همايش هيأت هاي مذهبي اهواز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، مسیر برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) در روز عاشورا با حضور مسؤولان هیأت های مذهبی شهرستان اهواز در همایش ویژه هیأت ها و دسته های عزاداری در روز های عاشورا مشخص و از سوی اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان اعلام شد.

بر اساس این خبر مسیر های اعلام شده شامل ورود هیأت هایی از چهار راه زند به سوی خیابان سی متری با دو خروجی بزرگراه آیت الله بهبهانی، مصلی بزرگ امام خمینی(ره) و خروجی دوم به سمت حرم مطهر علی بن مهزیار تا خیابان آزادگان، مسیر دوم آغاز آن از میدان ولایت واقع در خیابان کارون تا خیابان سی متری و سپس به سمت میدان تره بارقدیم جهت اقامه نماز ظهر عاشورا است.

حجت الاسلام محمد حسین بلک، مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان با حضور در این همایش گفت: مسؤولیت برگزاری تاسوعا و عاشورای حسینی باید توسط یک هیأت باشد به این منظور که همه هیئات عزاداری خود را مسؤول برگزاری این مراسم دانسته و در حفظ نظم و آرامش در برنامه کمک کنند.

وی با تأکید بر ضرورت رعایت نظم توسط دسته جات عزاداری در روز عاشورا افزود: هرساله در مراسم روز تاسوعا و عاشورای حسینی شاهد تراکم جمعیت بالا در خیابان شریعتی اهواز هستیم که موجب بی نظمی و اختلال در برگزاری مراسم عزاداری توسط هیئات می شد و امسال نیز با توجه به افزایش استقبال مردم از مراسم روز عاشورا انتظار معجزه از این خیابان نمی رود.

حجت الاسلام بلک با بیان این‎که حفظ جلوه سنتی بودن عزاداری ها در اهواز سبب شکوه و زیبایی آن می شود اظهارداشت: سال گذشته در بعضی از شهرستان ها شاهد مرگ افراد شرکت کنند در مراسم عزاداری امام حسین(ع) به سبب وجود علم بودیم که امسال با توجه به خطر وجود علم در دسته جات عزاداری آوردن هرگونه علم در مراسم روز عاشورا و در مسیر های اعلام شده ممنوع است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان تأکید کرد: وجود علم های بزرگ در مسیر هایی که تراکم جمعیت در آن بالا است سبب برخورد آنها با کابل های برق شده و حادثه آفرین هستند و ضرورتی برای وجود آنها در هیأت ها وجود ندارد.

گفتنی است بعضی از مسؤولان هیئات عزاداری مخالف با قانون ممنوعیت آوردن علم در روز عاشورا بودند.

ارسال 250 اثر به دبیرخانه جشنواره نماز و نیایش بهبهان

زاهد بیژنی، دبیر جشنواره سراسری نماز و نیایش دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان، از ارسال بیش از 250 اثر به دبیرخانه این همایش در بخش‌های ادبی، هنری و مقاله‌نویسی خبر داد.

وی گفت: 70 قطعه شعر، 50 داستان کوتاه، 50 قطعه ادبی، 40 مقاله، 50 نثر ادبی از دانشگاه‌های آزاد و دولتی سراسر کشور به دبیرخانه این جشنواره رسیده است.

دبیر جشنواره سراسری نماز و نیایش دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان زمان برگزاری جشنواره سراسری نماز و نیایش را 3 آذرماه اعلام و هدف آن را ترویج فرهنگ غنی نماز عنوان کرد.

بیژنی با بیان این که این جشنواره در بخش‌های ادبی، هنری و مقاله‌نویسی تدوین شده، گفت: بخش هنری شامل شعر، نثر ادبی و داستان کوتاه و بخش ادبی شامل خطاطی، طراحی، نقاشی، صوت و لحن و تواشیح است.

همچینن محورهای بخش مقاله‌نویسی شامل نماز و نیایش و هویت‌بخشی به انسان، نماز و نیایش، بهداشت روانی، نماز و نیایش در سیره ائمه اطهار(ع)، هویت نیایش و عبادت در عرفان اسلامی و عرفان‌های کاذب، نماز و نیایش در اسلام و ادیان آسمانی دیگر، نماز و نیایش و سامان‌دهی حقوق فردی، خانوادگی و اجتماعی، نماز و نیایش در مقابله با جنگ نرم هستند.

برگزاری نشست اعضای کمیته همکاری‌های آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه خوزستان

ذوالفقار کیانی، معاون پرورشی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان از برگزاری نشست اعضای کمیته همکاری‌های آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه خوزستان خبر داد.

وی در ادامه گفت: نشست اعضای کمیته همکاری‌های آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه استان، به‌منظور بررسی راهکاری‌های تعامل بیشتر بین این دو نهاد علمی، پیگیری مصوبات نشست‌های گذشته و آموزش عقیدتی 5 هزار مربی تربیتی استان تشکیل  می‌شود.

کیانی خاطر نشان کرد: آیت‌الله محسن حیدری، نماینده مرم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، حجج‌اسلام محمدحسین بلک، مدیرکل سازمان تبلیغلات اسلامی خوزستان و محمد دبیری‌فرد، سرپرست دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نمایندگی خوزستان، رحمن فلاحی، مدیرکل آموزش و پرورش، علیرضا یوسفی مدیر مشارکت‌های مردمی اداره‌کل آموزش و پرورش و معاونین آموزشی استان در این نشست حضور می‌یابند.

معاون پرورشی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان خاطرنشان کرد: این نشست ساعت 12:45 شنبه، 25 آبان در سالن جلسات اداره‌کل آوزش و پرورش استان تشکیل می‌شود.

برپایی سوگواره حسینی «خیمه‌ خورشید» در دزفول

سوگواره حسینی «خیمه‌ خورشید» با همکاری چهار مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان دزفول همزمان با ایام ماه محرم در مراکز 1 و 2 و 3 و 4 کانون این شهرستان در حال برگزاری است.

این سوگواره با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با فلسفه قیام امام حسین(ع)، آشنایی با یاران امام(ع)، آشنایی با داستان‌هایی از زندگی ایشان، آشنایی با زیارت عاشورا و همچنین توجه به امر به معروف و نهی از منکر به‌عنوان اهداف اصلی قیام امام حسین (ع) برگزار شده است.

در سوگواره چهار مرکز کانون دزفول، ماکت‌های تولد تا شهادت امام حسین(ع)، نمایشگاه عکس محرم، نمونه آثار خوشنویسی، سفال و ظریف‌بری با چوب سوره‌های قرآن مجید در معرض نمایش بچه‌ها گذاشته شده است.

همچنین در این برنامه بخش‌های گوناگونی از قبیل ولادت، کودکی و نوجوانی و شهادت امام حسین(ع) و غرفه آثار نقاشی و عکس اعضا و مربیان با موضوع محرم و عاشورا تدارک دیده شده است.

در حاشیه نمایشگاه نیز، کارگاه‌های سفالگری، نقاشی، خوشنویسی، ادبی، انیمیشن و نمایشگاه کتاب‌های مرتبط با زندگی امام حسین(ع)، مراسم خواندن زیارت عاشورا و قصه‌گویی برپا می‌شود. آثار تولید شده در این کارگاه‌ها در دو بخش شرکت‌کنندگان و مربیان برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته می‌شود.

یادآور می‌شود، این سوگواره تا پایان دهه محرم در مراکز شماره 1 و 2 و 3 و 4 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان دزفول ادامه خواهد یافت./9462/پ203/غ

ارسال نظرات