۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۱۹۲۵۵۶
رییس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران:

جریان روشنفکری در روحانیت نواندیش موفق‌تر است/ روشنفکری حوزوی یک جریان فکری در دل حوزه است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با بیان این‌که کارکرد ذاتی روحانیت تبیین، اثبات و تبلیغ ارزش‌ها و آموزه‌های دینی است، گفت: جریان روشنفکری حوزوی یک جریان فکری و در دل حوزه است.
حجت الاسلام عبدالحسين خسروپناه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی حکمت و فلسفه ایران پیش از ظهر امروز در سومین نشست جریان‌شناسی فکری سیاسی ایران معاصر با موضوع جریان‌شناسی روشنفکری حوزوی(امکان یا امتناع، اصول و مؤلفه‌ها) که در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد، با اشاره به این‌که جریان به جمعیتی مدیریت شده و دارای هدف خاص اطلاق می‌شود، گفت: نمی‌شود به هر مجموعه‌ای عنوان جریان را اطلاق کرد چرا که جریان باید بر جامعه تأثیرگذار باشد.

وی با بیان این که یک جریان‌شناس خوب باید واقف به تمام ابعاد یک جریان باشد، افزود: عمده جریانات موجود در جامعه ایرانی ما از نوع جریانات فکری، فرهنگی و سیاسی هستند و تأثیر این جریانات گاهی همسو با فرهنگ، خرده فرهنگ و ضدفرهنگ می‌شود.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی حکمت و فلسفه ایران اظهار داشت: اگر فرد راهبردها و چالش‌های یک جریان را بشناسد، می‌تواند یک جریان‌شناس خوب شده و از این طریق به قدرت پیش‌بینی و آینده نگری زمانی برسد.

 وی با اشاره به جریان روشنفکری حوزوی، خاطرنشان کرد: جریان روشنفکری حوزوی یک جریان سیاسی نیست بلکه یک جریان فکری و در دل حوزه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه تصریح کرد: حوزه و روحانیت دارای دو کارکرد ذاتی و موقعیتی هستند که کارکرد ذاتی حوزه و روحانیت تبیین، اثبات و تبلیغ ارزش‌ها و آموزه‌های دینی عینیت‌بخشیدن به آنها است و به نوعی این کارکرد، گوهر روحانیت محسوب می‌شود.

وی با بیان این که کارکرد موقعیتی یکی دیگر از کارکردهای حوزه و روحانیت است، بیان داشت: کارکرد موقعیتی روحانیت، مسؤولیت‌هایی است که برای افراد در نهادها و ارگان‌های مختلف ایجاد می‌شود و این کارکردی غیرذاتی برای حوزه و روحانیت است.

این استاد حوزه علمیه افزود: در بررسی جریان حوزه و روحانیت می‌توان به سه جریان موجود در حوزه های علمیه شیعی از قبیل روحانیت سنتی، روحانیت مدرن و روحانیت نواندیش  اشاره کرد و در این میان جریان روحانیت سنتی است که تمام تلاش خود را بر مبنای میراث اسلامی آن هم از نوع میراث فقهی، اصولی و فلسفی معین کرده است.

وی با اشاره به عملکرد روحانیت مدرن، گفت: روحانیت مدرن طیفی هستند که در تلاشند با عقل خود بنیاد نیازهای معاصر همچون حقوق بشر و دموکراسی را رفع کنند و هیچ‌گونه دغدغه‌ای نسبت  میراث اسلامی و شیعه ندارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه با بیان این‌که امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب، شهید مطهری و بسیاری از روحانیان سرشناس انقلاب اسلامی در زمره روحانیت نواندیش قرار دارند، ابراز داشت: روحانیت نواندیش، روحانیانی هستند که علاوه بر توجه به میراث شیعی تلاش می‌کنند با استفاده از مسائل روز مشکلات این میراث گرانبها را نیر رفع کنند.

وی در ادامه با اشاره به تفاوت‌های روحانیت مدرن و روحانیت نواندیش، خاطرنشان کرد: روحانیت نواندیش و مدرن هر دو در تلاشند به نیازهای معاصر انسان پاسخ دهند، اما روحانیت مدرن برپایه عقلانیت خودبنیاد حرکت می‌کند و روحانیت نواندیش بر پایه عقلانیت اسلامی با محوریت قرآن و سنت حرکت می‌کند و جریان روشنفکری در روحانیت نواندیش موفق‌تر است./907/پ202/ع

ارسال نظرات