۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۹
کد خبر: ۱۹۸۱۱۴
رییس مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها:

گفت‌وگوی دینی زمینه اتخاذ مواضع مشترک ادیان را فراهم می‌کند

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها توجه به معنویت را راهگشای اصلی مشکلات اساسی زندگی بشر امروز دانست و گفت: از این رو گفت‌وگوی دینی نه تنها زمینه تبادل نظر بین ما را فراهم آورده بلکه شناخت و درک متقابل آموزه‌های دینیِ پیروان ادیان الهی و اتخاذ مواضع مشترک ادیان در قبال نگرانی‌های امروز جامعه بشری را فراهم می‌آورد.
علي محمد حلمي رييس مرکز گفت‌وگوي اديان و تمدن‌ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی محمد حلمی، رییس مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها عصر امروز شنبه بیست و ششم بهمن ماه در هفتمین دور نشست دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و شورای جهانی کلیساها با عنوان «معنویت و مدرنیته» که در حسینیه این سازمان به مدت دو روز آغاز به‌کار کرد، گفت: مرکز گفت‌وگوی ادیان به‌عنوان تنها نهاد رسمی جمهوری اسلامی ایران در عرصه گفت‌وگوی دینی، همواره تقویت وجوه مشترک ادیان از جمله ارزش‌های الهی و انسانی، دوستی و مودت و پرهیز از خشونت و افراطی گری را با بهره گیری از ظرفیت‌های ادیان در مسیر ترویج فرهنگ دینی و اشاعه ارزش‌هایی که به ارتقاء معنوی انسان می‌انجامد را دنبال می‌کند.

وی توجه به معنویت را راهگشای اصلی مشکلات اساسی زندگی بشر امروز دانست و افزود: از این رو گفت‌وگوی دینی نه تنها زمینه تبادل نظر بین ما را فراهم آورده بلکه شناخت و درک متقابل آموزه‌های دینیِ پیروان ادیان الهی و اتخاذ مواضع مشترک ادیان در قبال نگرانی‌های امروز جامعه بشری را فراهم می‌آورد.

حلمی با اشاره به این‌که گفت‌وگوهای دینی ما با شورای جهانی کلیسا را می‌توان به‌عنوان یکی از موفق‌ترین گفت‌وگوها با عالمان و اندیشمندان مسیحی برشمرد، ابراز داشت: همچنین مهم‌ترین هدف ما ضمن توسعه حوزه احترام و درک متقابل، بررسی موانع و چالش‌هایی است که آحاد ملت‌ها با آن روبرو هستند.

رییس مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها تأکید کرد: تلاش ما بر آن است که در سایه اتحاد پیروان ادیان مسیر تحقق صلح، امنیت و آرامش در جامعه جهانی را هموار سازیم.

وی اظهار داشت: آغاز ارتباطات و گفت‌وگوها بین مرکز گفت‌وگوی ادیان و شورای جهانی کلیساها به سال 1374 بازمی‌گردد که گفت‌وگوی مقدماتی با عنوان اصلی «بررسی کلی اسلام و مسیحیت پیرامون صلح و عدالت» در شهر ژنو برگزار شد و به دنبال توافقات این گفت‌وگوی مقدماتی نخستین گفت‌وگو با عنوان اصلی «دین و دنیای معاصر» سال 1375 در تهران انجام پذیرفت.

حلمی افزود: در ادامه دومین گفت‌وگو با عنوان اصلی«نقش آینده دین» در سال 1378 در ژنو، سومین دور از گفت‌وگوها با عنوان اصلی «ادیان و پدیده جهانی شدن» در سال 1380 در تهران، چهارمین دور از گفت‌وگوها با عنوان اصلی «اخلاق و سیاست» در سال 1384 در ژنو، پنجمین دور از گفت‌وگوها با عنوان اصلی «دین و زندگی مسالمت آمیز» در سال 1387 در تهران برگزار شد.

رییس مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها گفت: سال گذشته نیز دور ششم از گفت‌وگوها با عنوان اصلی «بررسی چگونگی تسری دستاوردهای گفت‌وگوی ادیان به اجتماع و مردم» در ژنو برگزار شد و امروز نیز شاهد برگزاری دور هفتم گفت‌وگوها با عنوان اصلی «معنویت و مدرنتیه» هستیم.

در این مراسم آیت‌الله محمد علی تسخیری مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام، حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام زمانی معاون امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه، حجت‌الاسلام یونسی دستیار ویژه رییس جمهور، اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان خلیفه ارامنه تهران و شمال ایران اعضای شورای جهانی کلیساها و اندیشمندان و فرهیختگان مسلمان و مسیحی حضور داشتند./956/پ203/ص

ارسال نظرات